Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af tarok
Har netop læst / set reklame for OLED teknikken.
De fremhæver naturligvis det supertynde TV - men også "much stronger colors than even LCDs", hvilket jeg ikke synes er et kæmpeplus, da mange LCD har stærke farver som er langt væk fra det naturtro.

Så hvis OLED-producenter praler med stærkere og flottere farver end LCD, så bevæger vi os endnu længere væk fra korrekt billedgengivelse.

Min interesse for OLED kølnes efterhånden jo mere viden jeg tilegner mig.
Senest rettet af tarok 22 maj 2009, 15:19, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg synes bestemt ikke din interesse bør falde. OLED har i mine øjne kæmpe potentiale, og du kan også se frem til en anmeldelse af Sonys første OLED-TV, XEL-1 her på Flatpanels.dk inden længe.

Det er rigtigt, at korrekte farver ikke er kraftige farver, men det er rent marketingslir, at det står på den måde. OLED har jo ikke per definition for kraftige farver, det afhænger udelukkende af, hvordan producenter indstiller panelet, og det skal de nok finde ud.

Derudover så har OLED rent faktisk nogle billedmæssige fordele, som jeg synes gør dem helt unikke. Nogle af dem må I vente med til anmeldelsen af XEL-1, men af ret basale ting kan da nævnes meget dyb sort og næsten perfekte betragtningsvinkler.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi har desuden en artikel on fordelene ved OLED under vores fokusartikler,men du må lige selv grave den frem da min telefon ikke kan copy/paste linket ind...
Af xcardman
tarok skrev:Har netop læst / set reklame for OLED teknikken.
De fremhæver naturligvis det supertynde TV - men også "much stronger colors than even LCDs", hvilket jeg ikke synes er et kæmpeplus, da mange LCD har stærke farver som er langt væk fra det naturtro.

Så hvis OLED-producenter praler med stærkere og flottere farver end LCD, så bevæger vi os endnu længere væk fra korrekt billedgengivelse.

Min interesse for OLED kølnes efterhånden jo mere viden jeg tilegner mig.
nu har jeg lige bestilt et pioneer 500M og det skulle jo være vendens bedste tv. I mine øjne bliver det sikkert et oled tv som bliver det næste reference tv. OLED har nemlig alle plasma fordele og lcd fordele i en skærm.

Tænk på et pioneer var jo heller ikke pefekt i starten og der skulle 6-7-8-9 og en monitor serie før de kom frem til en 500M.

OLED er en helt ny teknologi hver der går mange år før den er perfekt.
Men OLED er ikke bare lig med god billedekvalitet, det skal laves ordenligt. Se bare hvor langt pioneer er foran alle andre tv, ingen har jo slået deres lx508 fra 2007 endnu.