Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af make
Hej ejere af Sony 46" W5500.
Jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan i indstiller jeres TV for at få det mest korrekte / bedste billede.

Om dagen når der er lyst bruger jeg Standard indstillingen. Når det bliver mørkt bruger jeg indstillingerne fra testen, som jeg ellers syntes giver et for mørkt billede når der er lyst i stuen.

Ved i om man kan overføre indstillingerne fra TV til TV ligemeget om skærmstørrelsen ikke er den samme?

http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1239889891
Af cannavaro
Hvis du ønsker det korrekte, og dermed efter min mening det bedste billede skal det kalibreres. Enten af en professionel, hvilket dog er dyrt, eller f.eks. via en kalibreringsdvd som koster omkring 200 Kr og fåes i Hifi-klubben.

Standard-indstillingen på dit Tv, som du benytter om dagen, er desværre langt fra et optimalt billede, i forhold til hvad Tv'et kan præstere.

Man kan godt overføre indstillingerne, og sikkert få et bedre billede, mest fordi der er grundregler, som man bør følge, for at få et bare nogenlunde godt billede, men det er stadigvæk langt fra optimalt. Lysforholdende er anderledes hos dig, end hos dem som testede Tv'et, og derfor kan parametre som f.eks kontrast og lysstyrke afvige. Dette kan være grunden til, at du mener at det ser for mørkt ud om aftenen.

Intet udstyr er ens, og en kalibrering sikrer dig, at Tv'et yder optimalt, i samspil med dine apprater. Anmelderens udstyr kan f.eks. bearbejde dataene på en lidt anderledes måde, eller generelt være af bedre kvalitet end dit eget udstyr, og dette kan have en indflydelse på det samlede billede.

En kalibrering tager hensyn til rigtig mange ting. Stort set alle paneler i skærme idag, om det er samme Tv, afviger fra hinanden, og med en kalibrering sikrer du dig, at Tv'et yder optimalt i forhold til panelet.

Hvis du derfor ønsker, at Tvet skal yde optimalt i forhold til omstændighederne,er der ingen vej udenom.