Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Har netop købt en HP LP2475W LCD skærm baseret på anmeldelsen her.

Utroligt skuffet, hele panelet er grumset som om der er fastgroet støv, en slags perlemor effekt. Hvorfor nævner man ikke det i testen?

Har set denne effekt typisk på mange lcd skærme, findes også på en del på nogle crt skærme, hvad i alverden forårsager denne effekt? Havde aldrig forestillet mig at det eksisterede på et LG H-IPS panel til en pro HP model?! (Min er fabrikeret i Marts 09 i Tjekkiet)

"Heldigvis" er der desuden pixeldefekt på +10 i en klump midt i billede, har netop fået en DOA fra HP til min forhandler, ville gerne have en anden men hellere pengene retur hvis det er samme grums.

;;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er coatingen på skærmen, som ser sådan ud. Det vil ikke være anderledes på den nye. Man bruger det jo på de fleste LCD skærme, så det får ikke nogen specielle ord med på vejen i vores test. Vi nævner det når det IKKE er der (glossy).

Det her er 3. gang du skriver samme spørgsmål. Mon ikke én gang ville gøre det mere overskueligt for andre at finde besvarelsen efterfølgende?
Af alstrup
OK, som jeg forstår dig, så findes fænomenet kun på LCD skærme med en mat overflade coating? Jeg var lige et smut ude i nogle butikker og se på skærme, jeg har ikke fundet en skærm med mat panel som ikke har har det samme i mere eller mindre grad, undtagen nogle enkelte skærme med glossy coating. Det her er da utroligt!! Hvordan kan/vil folk acceptere dette?! Kan man virkelig ikke lave en coating uden at billedet ødelægges? Er der skrevet nogle artikler om dette på flatpanels.dk som belyser årsagen til fænomenet?

Jeg valgte at skrive flere steder i håb om at få så mange svar som muligt.

~ Ole
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Coatingen er jo den der giver den matte overflade. Den tjener et formål, nemlig at mindske reflektioner og samtidigt sprede lyset, der kommer ud af skærmen, så betragtningsvinklerne bliver bredere.

Vi har en "Seneste emner" knap, som viser alle nye tråde på én gang. Jo flere du skriver i, des sværere bliver det at finde svaret, da du ikke længere har samling på det. Og når fol søger i fremtiden, så skal de terpe igennem alle dine enslydende spørgsmål, og måske lede i flere tråde for at få samling på dem.
Af alstrup
Ja ok, hvis det er korrekt, (jeg er målløs) så har jeg da godt nok sovet i timen, dvs jeg har vist ikke fulgt med i "udviklingen". Det er lidt over 5 år siden jeg købte en Toshiba sattelite notebook S1410-604, den lcd skærm havde ikke den form for grums. Ellers har jeg brugt CRT skærme. Jeg har da af og til bemærket at nyere lcd skærme havde grums, men da jeg ikke var på udkig efter en ny skærm, gik jeg og troede at dette symptom måtte hænge sammen med at mange lcd paneler var af en billig type. Det var først i forbindelse med at jeg skulle udskifte til stationær LCD skærm at jeg begyndte at læse tests og beskrivelse af de forskellige typer lcd paneler.

Jeg vil selvfølgelig bestræbe mig på kun at skrive i denne tråd, men vil overveje at starte en beslægtet tråd her i panelteknologi, der ikke omhandler denne specifikke model, da jeg gerne vil have input fra andre om emnet med coating grums i paneler. Men måske er det unødvendigt, hvis du gider svare på følgende spørgsmål: Er der ikke nogen kvalitets LCD paneler med mat overflade der ikke har grums? Er det kun visse typer paneler med high gloss overflade der er uden grums?

Thanks,

Ole
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
forstå mig korrekt: Du må naturligvis oprette alle de tråde du vil. Det var blot de tre helt ens indlæg jeg opponerede imod.

Der vil være forskel på coating fra model til model, og jeg skal ikke udelukke at 2475 har det værre end andre. S-IPS har generelt en anden coating end andre typer paneler. Mine egne S-PVA modeller har dog begge en let grumset overfllade, der kan ses når man flytter hovedet.