Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af saico
Hej.

Jeg har fået et samsung ht-tz212 surroundsound, og jeg har problemer med at få lyden ned på mit fjernsyn( samsung LE32A336). jeg skulle mene jeg har sat det til rigtigt til. Når jeg ser film kommer lyden fint ud i alle højtalere, men det er når jeg ser fjernsyn jeg vil have det til at spille ud af alle højtalere. jeg fik et HDMI kabel med som jeg har tilsluttet.
Nogle der kan hjælpe mig med mit problem.
Jeg vil have lyden ned når jeg ser fjernsyn.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dit TV sender ikke noget ud af sin HDMI port - det kan kun modtage den vej. Du skal bruge en dedikeret lydudgang, som oftest er phono. Se i din manual til TVet.
saico skrev:Hej.

Jeg har fået et samsung ht-tz212 surroundsound, og jeg har problemer med at få lyden ned på mit fjernsyn( samsung LE32A336). jeg skulle mene jeg har sat det til rigtigt til. Når jeg ser film kommer lyden fint ud i alle højtalere, men det er når jeg ser fjernsyn jeg vil have det til at spille ud af alle højtalere. jeg fik et HDMI kabel med som jeg har tilsluttet.
Nogle der kan hjælpe mig med mit problem.
Jeg vil have lyden ned når jeg ser fjernsyn.
Bag på dit fjernsyn er der en såkaldt Phono-udgang. Det kendetegnes ved det røde og hvide stik, som bør hedde noget med "Audio-out"

Her skal du købe et Phono-kabel, som næsten ingenting koster. http://www.av-connection.dk/?ML=308
Kan iøvrigt fåes i enhver Radio/Tv forretning med respekt for sig selv.

Dette kabel skal forbindes til Phono-udgangen på dit Tv, og sættes ind i Phono-indgangen på dit anlæg. Phono-Indgangen på dit anlæg er nøjagtig magen til de stik som sidder bag Tv'et, men bør hedde f.eks. "Audio In".

Hvis du gerne vil have digital overførsel, kan du evt. benytte dig af den Optiske udgang på Tv'et, typisk kaldet "Optical Out", hvis sådan en forefindes på dit Tv og dit anlæg. Til dette kræves et optisk kabel. http://www.av-connection.dk/?ML=312

Husk at uanset hvilket stik du bruger, skal du selvfølgelig altid have dit anlæg tændt, og fremfor alt sætte anlægget til den rigtige indgang med fjernbetjeningen.
Af saico
Tak for vejledningen :D
jeg køber et phonostik i morgen og håber det virker.