Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af dmfisk
Hej,

Jeg har koblet både min computerskærm og mit Panasonic PX80 42" til min PC med VGA-stik.

Når jeg afspiller en Bluray HD film på min PC, så cutter den 15cm af billedet for oven og for neden på begge skærme. Jeg havde ikke forestillet mig at den ville gøre det på TV-skærmen, da dennes format vel er lavet til at afspille film.

Er der en venlig sjæl der kan forklare mig hvorfor jeg ikke har fuld skærm på mit tv?

På forhånd tak.
Af xcardman
du skal bruge hdmi og en opløsning på 1080p/24 fra pc.
ellers vel det aldrig blive godt. Det er ikke kun på px80
Af dmfisk
Når det er PX80 skal det vel være en opløsning på 720p? Men hvordan sætter man sin pc til de her "tv opløsninger"?

Kræver det et grafikkort med hdmi-udgang?
Af xcardman
nej en px80 kan modtage 1080p/24 og det skal være for korrekt modtagelse af blu-ray. Enten skal din pc have dvi eller hdmi udgang.
hvis den har dvi kan man bruge en adapter, så man har hdmi i den anden ende.
Af dmfisk
Okay, men hvis det er en 720p film jeg vil afspille, så kan det vel være lige meget?

Når du skriver, at det kræver dvi/hdmi, er det så for billedkvaliteten, eller er det også en nødvendighed hvis man vil se i fuld skærm på en PX80?

1080p24, her svarer de 24 til billeder i sekundet? Er det så Hertz de skal måles i når grafikkortet skal indstilles til det?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis dine film ikke er indspillet/gemt ved 24 fps, så skal du naturligvis ikke sætte opdateringsfrekvensen fra din PC til 24 Hz. Det skal kun gøres hvis filmen er et direkte rip af eks. en Blu-Ray, der kører 1080p24. Hvis du ser 720p film, så er det nok ikke gemt i 24 fps, men derimod 30 fps (tjek det) og så skal du benytte 60 Hz opdatering. Er filmen skudt ved 25 fps, så benyt 50 Hz.

Jeg tror ikke at PX80 kan detektere 24 Hz signaler ved andet end 1080p-opløsningen, så hvis dine film kører ved 24 fps, så skal du nok op i 1080p24 fra din PC alligevel.

Brugen af HDMI sikrer at billedkvaliteten bliver bedst muligt. Du kan dog godt benytte VGA, hvis du blot passer på med kabeltrækket. Det er nemt at introducere støj i et VGA kabel. Med DVI, så vil der ikke komme støj - hvis kablet er for dårligt så får du store pixelfejl i billedet og det vil derfor være nemmere at sikre (eller rettere: verificere) at billedkvaliteten er i top.
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Når jeg afspiller en Bluray HD film på min PC, så cutter den 15cm af billedet for oven og for neden på begge skærme.
Når det er på begge skærme, er mit gæt at du har valgt en form for Pan&Scan-indstilling på din pc - dvs. at den automatisk skærer noget af billedet i hver side. Du skriver ikke hvilken pc/grafikkort og videoafspilningsprogram du anvender, så det er lidt svært at fejlspore.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Som udgangspunkt, så er det heller ikke videre smart at køre med begge skærme aktive på én gang. For at minimere fejlkileder, bør du vise billedet på dit TV og deaktivere den PC-skærm. Hvis problemet fortsætter, så kan den tages derfra.
Af thomit
Hmm... hvis den/de Blu-Ray filmer du kører er "vanlige" filmer, dvs. de er i f.eks. Cinemascope format, så vil man vel likevel få sorte striper i topp og bund på en 16:9 eller 16:10 skjerm. Filmer er stort sett i et mye bredere format enn en TV eller PC skjerm har. Det er kun materiale som er produsert "direkte for TV" som har 16:9 format. Eller 4:3, på gammelt materiale.
Af dmfisk
Filip_kbh skrev:
Når jeg afspiller en Bluray HD film på min PC, så cutter den 15cm af billedet for oven og for neden på begge skærme.
Når det er på begge skærme, er mit gæt at du har valgt en form for Pan&Scan-indstilling på din pc - dvs. at den automatisk skærer noget af billedet i hver side. Du skriver ikke hvilken pc/grafikkort og videoafspilningsprogram du anvender, så det er lidt svært at fejlspore.
Min fejl :)

AMD64 3700+ 2,2Ghz, 2gb ram, GeForce 6800GS.

Jeg bruger VLC til at afspille med.
Af dmfisk
yakken skrev:Som udgangspunkt, så er det heller ikke videre smart at køre med begge skærme aktive på én gang. For at minimere fejlkileder, bør du vise billedet på dit TV og deaktivere den PC-skærm. Hvis problemet fortsætter, så kan den tages derfra.
Det burde jeg nok også have skrevet, men jeg har prøvet dette, og det er præcis det samme.
Af dmfisk
yakken skrev:Hvis dine film ikke er indspillet/gemt ved 24 fps, så skal du naturligvis ikke sætte opdateringsfrekvensen fra din PC til 24 Hz. Det skal kun gøres hvis filmen er et direkte rip af eks. en Blu-Ray, der kører 1080p24. Hvis du ser 720p film, så er det nok ikke gemt i 24 fps, men derimod 30 fps (tjek det) og så skal du benytte 60 Hz opdatering. Er filmen skudt ved 25 fps, så benyt 50 Hz.

Jeg tror ikke at PX80 kan detektere 24 Hz signaler ved andet end 1080p-opløsningen, så hvis dine film kører ved 24 fps, så skal du nok op i 1080p24 fra din PC alligevel.
Er der nogen anden måde at tjekke hvad filmen kører med af fps andet end at hvis det står i fil-navnet? Den hedder bare "refined-slumdog-blu720p.mkv"
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Kan du ikke tage et billede af fænomenet?
Det er vigtigt at vide om der er sorte bjælker foroven og forneden (som der skal være), eller om billedet fyldes helt ud (og at der derved skæres billede af i siden) - jeg er i hvert fald forvirret.
Af dmfisk
Filip_kbh skrev:Kan du ikke tage et billede af fænomenet?
Det er vigtigt at vide om der er sorte bjælker foroven og forneden (som der skal være), eller om billedet fyldes helt ud (og at der derved skæres billede af i siden) - jeg er i hvert fald forvirret.
Altså jeg skal nok tage et billede af det, men som jeg skrev er det altså bare for oven og for neden. Spørgsmål går jo lidt på om det er normalt, og om man ikk kan få det op i fuld skærm.