Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af bla blasen
Hej

Jeg overvejer at købe en ny LCD skærm på omkring 22-24"

Det primære, er til at have et TV med i campingvognen monteret med Parabol, hertil vil vi bruge TV'ets egen DVB-T tuner + en Canal Digital HDTV-box med harddisk (HDMI overførsel).

Derudover havde jeg så regnet med at skærmen kunne bruges på "kontoret" derhjemme - dels som ekstra TV, men også som PC-skærm når jeg fx. skal arbejde hjemme - eller børnene vil kunne tilslutte deres bærbare og lave lektier. - Altså ingen gamer skærm, kun Office programmer og lignende.

Min bror har lige købt en Samsung 220HD, som så ret lækker ud.
Har selv kik på Samsung 2333HD eller 240HD - pga. højere opløsning.

220HD - 1680x1050 (16/10)
2333HD - 1920x1080 (16/9) =ægte HD opløsning
240HD - 1920*1200 (16/10).

220-240/HD har "SRS Tru Surround XT"
2333HD har alm. 2ch. stereo

Vil man kunne høre forskel ? Eller er den "Surround" sound ingen ting værd? Det skal jo ikke kunne spille højt, men må da gerne lyde nogenlunde ok, og så gør det da ikke noget hvis der er lidt "surround" effekt i .

Umiddelbart synes jeg designet på 220-/240HD er pænest, og det virker som om de er en nyere model.
Men jeg er i tvivl om 2333HD's ægte Full HD 16/9 format vil være en fordel, eller om man det kan være ligegyldigt ?

Er der andre forslag i denne prisklasse (2-3k) ?
Evt. nogen med MPEG4 - stadigvæk med min. 1680x1050 i opløsning.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Før du vælger 2333 bør du undersøge om din PC derhjemme er i stand til at levere en 16:9 opløsning. Det er langt fra alle maskiner der kan det, afhængigt af dit grafikkort. Min egen bærbare Lenovo T400 kan eksempelvis ikke.

Som TV vil du nok sætte pris på at have 24" at gøre godt med og alternativerne til Samsungs model er ikke mange. Skærmen får dog ikke den bedste kritik med på vejen, men de primære anker går på egnetheden til spilbrug, hvilket jo ikke er kritisk i dit tilfælde.
Af bla blasen
Tak for info.

Ingen tvivl om at "bigger is better" når det gælder TV.
Fik sidste år overtalt bossen om at vi skulle have et 46" Panasonic :)

Havde slet ikke tænkt på om PC kunne levere i 16/9 - det gik jeg ligesom bare ud fra O_O

Min egen Lenovo T61 har jeg haft koblet på mit Panasonic med VGA, og her kunne jeg godt sætte PC'en til 1366x768 = 16/9.
Men jeg kunne godt komme i tvivl om de øvrige PC'er vil kunne dette?
O-O
Tror jeg hopper på 240HD'eren ;)
Af bla blasen
Hvorfor er det kun de "billige" skærme i 22"-24" som har MPEG 4 ?

Føtex har Prosonic 23" full HD med DVD til 2.599.

Som jeg købte i går, med returret - for at teste skærmen.

Umiddelbart ser billedet fra analog tuner ok ud - dog har den træls "zoom" funktion. 16/9 - 4/3.
Forskellen er at bredden bliver trukket i 16/9. Dvs. fx. DR1 bliver billedet trukket i bredden - med sorte bjælker foroven/-neden.

SAT via HDMI ser rigtigt godt ud.
Billede fra PC (VGA 1920x1080) står ganske fint og skarpt (IE, Word og Excel - har ikke spillet O_O )

Har ikke et DVB-T signal, som er godt nok til at kunne modtage noget ??

Men... den mgl. zoom funktion og KUN 10-siders tekst-tv gør at jeg levere det retur igen. Derudover synes jeg betjening og menu system fungere ret dårligt.

Kvikly har et Lumatron 23" ligeledes Full HD og DVD, som jeg så overvejer at "låne" (køb med returret) med hjem.
Ifølge reklamen er det med et Samsung Panel - så det burde vel være godt nok ??

Umiddelbart ligner design, knapper mv. både Prosonic og Amitech - er det samme TV - med forskellig klistermære på ?

Egentlig ville jeg helst have et Samsung 2333HD - men synes alligevel den mangler MPEG4 ?? - hvorfor delen er der ingen af de "dyre" mærker som har Full HD og MPEG4 tuner ??
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
bla blasen skrev:Ifølge reklamen er det med et Samsung Panel - så det burde vel være godt nok ??
Nah, det er nu ikke et kvalitetsstempel. Der er relativt få panelproducenter i verden, så chancen for at Samsung leverer panelet er egentlig ret stor uanset hvad. Det er bare ikke sikkert at det skrives på de andre TV-modeller. Samsung laver også en hel del billigt bras.
Af bla blasen
Tak for info :)

Er der nogen der ved om

Prosonic PTB 2360
lumatron ftv-23df49dvd
Amitech LCD 336B

ikke stort set er samme TV - med forskellig klistermærke, og en lille smule forskellig layout mht. til stik på bagsiden ??

Var nede og se på Lumatron i det lokale Kvikly i går.

Samme elendige zoomfunktion, som Prosonic, ved analog TV - og håbløs gammeldaws menu system.

Hvis Amitech er det samme (1" mindre?) er der jo ingen grund til at spilde kr. på at bestille det hjem ?

Måske skal jeg bare vente og håbe på at Samsung/Philips kommer med en 22-24" m. Full HD og MPEG4 ?