Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MadsO
Jeg har endelig besluttet mig for, at mit gamle Sony 21" CRT skal erstates af en fladskærm. Da jeg er fattig studerende, er 3500 kr den absolut maksimale pris, jeg har råd til at betale.

Jeg har forelsket mig lidt i Zepto Pantheon A32, der netop nu kan erhverves for 2.995 kr (3.400 inkl. fragt). Har læst nogle anmeldelser af det på nettet, og synes det ser ud til at passe rigtig godt til mine behov:

TV kiggeri (analogt kabel-tv), DVD og, indimellem, tilslutning af bærbar.

Pga. det analoge signal og det faktum, at det er ret sjældent jeg slutter min bærbare til tv'et og iøvrigt ikke betaler for mit strømforbrug, har jeg öpså overvejet en plasma-skærm. Men så skal jeg jo nok op i en 37".

Hvad siger I, skal jeg købe Zepto'en, eller er der nogen der har bedre forslag?

Mine krav er:
Minimum 32", digital tuner (DVB-T mpeg2 er nok, køber en boks hvis der bliver problemer på et tidspunkt), nogenlunde flot design (kæresten skal hjælpe til med finansieringen), meget gerne PiP funktion (samme kæreste er træt af, at jeg læser tekst-tv hele tiden).

På forhånd tak

Mads
Brugeravatar
Af truehorses
Et bedre bud kunne være LG32pg6000
32" plasma skærm...findes pt hos Elgigante til 4.000,-

Ville selv spytte den ekstra plov i kassen.....

PIP er der ikke mange der har idag...om nogen ???
Oprindeligt brugt mange PIP funktioner tunerdelen i VHS maskinen
Da den jo de fleste steder er afgået ved døden..ja så.....
Senest rettet af truehorses 16 apr 2009, 11:10, rettet i alt 1 gang.
Af Illgor
Angående PIP så findes der stadig tv med det, men det er som regelt i den noget dyre ende du finder det. (feks i panasonics G15 og V10)
Men det lyder mere som du er efter PAT (picture and text) så du kan læse ttv og se tv samtidig, hvilket der findes i en hel del flere modeller.
Løb en ekstra runde med aviserne og snup et 37px80 hvis det stadig kan opstøves - 5k ca. Så får du maks tv for alle pengene.
Ved godt man altid kan bruge flere penge, men ville bare lige nævne det.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ægte PIP med 2 kanaler vist på samme tid får du ikke . Det tror jeg heller ikke G15 tilbyder. Normalt så kan man kun vise 2 forskellige kilder via PIP/PAP såsom HDMI og TV. På mit eget Pio-TV kan jeg også køre PIP/PAP men ikke med 2 TV-signaler.
Af MadsO
Det er PAT jeg har brug for i stedet. Så må jeg bare satse på, at kæresten gider se den kanal, hvor jeg læser tekst-tv.. :-)

Det er nogle rigtig fine tv'er I foreslår, men er bange for, at de er for dyre. 3000 var egentlig den absolut maksimale pris. Dem har jeg så nu fået den op i 3500, men er bange for, at den ikke kommer længere op.
Hvis det alligevel lykkes, hælder jeg lige nu mest til LG32pg6000. Er der nogen der ved, om den har PAT? Og, hvis jeg er mindre heldig, om Zepto Pantheon A32 har?

Tak for alle de hurtige og gode svar iøvrigt!
Af Illgor
-- min fejl med G15 - det er kun V10 og op der har PIP/PAP---

Ok yakken - viste ikke der var ægte og uægte PIP/PAP :D
Hvis man så har en ekstern tuner via hdmi og så tuner i tv'et og kører "uægte" PIP, hva får man så?
Ok, pjat til side...
Kan ikke se noget om at dine bud skulle have PAT, men vil dog sige at rigtig mange nye tv har PAT indbygget...
Måske nogle med onhand erfaring kan hjælpe mere...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
[quote="IllgorOk yakken - viste ikke der var ægte og uægte PIP/PAP :D
Hvis man så har en ekstern tuner via hdmi og så tuner i tv'et og kører "uægte" PIP, hva får man så?[/quote]
forstå mig korrekt: I tidernes morgen så var PIP jo noget hvor man så DR1 i ét vindue og TV2 i et andet. Sidenhen forsvandt den ekstra tuner i TVet og nu hvor de fleste TV har 2 tunere indbygget igen, så er det stadig ikke muligt at kombinere dem, så derfor talte jeg om "ægte" PIP. Jeg har meget meget sjældent behov for at se på to forskellige kilder via PIP.

PAT vil jeg også mene er ved at være std. i de fleste TV. Ofte vil det dog medføre at billedet nedskaleres, så du får bjælker for oven og for neden, da skærmen jo ikke har korrekt aspect til at vise 2 ens oversigter på hver sin halvdel. Et hurtigt kald til Zepto vil dog nok kunne afklare dette.
Af MadsO
Tak for alle de gode svar, uddybende fórklaringer og forslag. Jeg endte med at købe det foreslåede LG 32PG6000. Jeg har haft tv'et i 4 dage nu, og har på ingen måder fortrudt det, selvom jeg er nødt til at leve af pasta og ketchup indtil S.U'en går ind igen på fredag... :D
Brugeravatar
Af truehorses
Tillykke...enjoy og velbekomme :)