Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af sopa
Nu har jeg - efter alt for lang betænkningstid - bestemt mig for at bestille et Panasonic X10Y :) Jeg mener helt bestemt, at der på ettidspunkt var en test af tv'et herinde, men jeg kan simpelthen ikke finde den?

Er det mig, der husker forkert, eller leder jeg forgæves?
Af xcardman
her er kun en test af en g10 og den kan du ikke rigtig bruge til noget.
men en x10 er helt sikkert et godt tv.
Af red_martians
X10'eren minder rigtig meget om en panasonic PZ80/85 med lav opløsning.
Af bremer
hej igen. har lige kigget godt efter på deres hjemmeside. dansk vare med dansk garanti.

vile spørge til det med 1024 x 768 kontra fuld HD, men det er vist gang i det samme i en anden tråd :)

Bremer
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi har en artikel om fuld HD vs. alm. HD under vores fokusartikler på forsiden (siddeafstand vs. skærmstørrelse). Den kan nok hjælpe.
Af bremer
Jeg har læst det hele igennem. mange gange. ;)

det jeg er "bange" for, hvis jeg køber x10y, er nemlig, at jeg ikke får fuldt udbytte af blueray og fx ps3. vil jeg gå glip af en masse ved ikke at gå efter fuld HD.

igen mange tak for hjælpen.
bremer
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Kun hvis du sidder 1,5 meter fra skærmen. Mht. PS3 så husk på at meget få spil rent faktisk er lavet i 1080p. De fleste er kun 720p.
Af bremer
Jeg er virkelig blevet i tvivl, lige her op til indkøbet af x10y. især på grund af ikke fuld HD.

Findes der i 7-8000 kroners klassen tv (lcd plasma) der kan honorere, både fuld HD, mpeg4 til kabel tv og 40-42", eller er det urealistisk med det givne budget.

Bremer.
Af mejersken
urealistisk nej.

Men der er ingen ide i fuld hd opløsningen til tv/film i 40-42" størelsen.

- du får bare et støre strømforbrug (ved plasma), og en effekt der ikke kan ses med det blotte øje, med mindre du sider ekstremt tæt på panalet.
Af bremer
hvor mange tommer skal man op i før det giver fuldt udbytte?

kan du hurtig nævne mig nogle tv med de førnævnte specifikationer, indenfor 7-8000 kr. :p

tak for hjælpen
Af Gavin
Jeg har aldrig hørt om det med større strømforbrug pga. full hd, så hvor meget mere strøm snakker vi om vs. et plasma der "kun" er hd?
Af _WHAT_
Jeg har lige fået 50" udgaven af det TV hjem og stå og der er ikke noget at frygte ved at mangle fullHD. Jeg så 42" udgaven hænge i butikken lige ved siden af G10 og der hvor man så forskel var ikke på opløsningen.

Sort var lidt mere sort på G10 og hvid lidt bedre ellers var der ikke nogen synlig forskel når man stod og kiggede på skærmene heller ikke selvom jeg stod 1½ meter fra dem.

Valgte selv at tage x10y istedet for G serien simpelthen fordi der var for lidt forskel i billedet til at jeg ville betale pris forskellen.
Af red_martians
et ikke full-HD--plasma som 42PX80 bruger fra 70 til 255watt. gns. ca. 140watt.
Et full-HD-plasma som 42PZ80 bruger fra 70 til 380watt og et gns. på ca. 250watt.

Plasma bruger generelt strøm per pixel, så helt sort er 70watt.. og hvid ved max lysstyrke er det maximale strømforbrug.