Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Nonchalant
hey jeg er forholdsvis ny i fladskærms afdelingen, jeg har læst lidt og kigget på forskellige modeller.
Umiddelbart ser det ud som om jeg vælger panasonic TH-42PX80 den model ser ud til at være et fjernsyn, som folk har god tillid til og selvfølgelig os en dejlig størrelse til de penge.
Mit spørgsmål er så om der var noget bedre i forhold til billed og såern jeg har ik noget imod at gå ned i et 32 tommer ell. lign. til de samme penge.
Igen så ved jeg ik så meget om kvalien og det, men den vriker da som en lidt ældre model måske var der nogle nyere med lidt mere go i hvem ved (jer håber jeg).
Hvis det er tilfældet at pengene stadig falder på det panasonic skal jeg så holde øje med andre ting har set nogle der hedder noget med "E" eller "EA" til sidst, har det nogen relevans.

Tilsidst lidt om hvad jeg skal bruge det til, lige nu bor jeg hjemme, men med intentioner om snarligst at flytte hjemmefra i lejlighed hvor fjernsynet ender i stuen, der skal den bruges som biograf med et par wii spil nu og da. Evt et par gange sammen med pc'en os, men mest til ovenstående.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Velkommen til.

Dit spørgsmål er ikke unikt og PX80 er diskuteret i talrige tråde, som du nok ville kunne finde via søgefunktionen.

Der er ikke noget der slår PX80 til prisen. Alle andre TV i samme prisklasse eller under (uanset størrelse), vil have dårligere billedkvalitet, så det er ret enkelt at forholde sig til. Alle PX80 modeller vil desuden fungere lige godt herhjemme, hvad enten den hedder PX80, PX80E eller PX80EA. Det er samme TV, så dér behøver du heller ikke bekymre dig.

Den nye model af PX80 hedder X10 og i den nordiske version skal den hedde X10Y for at du får MPEG4 dekoder og DVB-C/T tunere, der kan udnytte det. Køber du blot X10E, så får du ikke DVB-C og ikke MPEG4, hvilket essentielt betyder at TVet ikke er anderledes end PX80 - og ikke væsentlig bedre. Prisen på X10Y er dog højere end PX80, hvorimod X10E nok kan findes billigt, hvis du blot er opmærksom på manglerne ift. X10Y.

X10Y/X10E/PX80 vil kunne bruges uanset hvor du bor og vil også kunne bruges i et hjemmebiograf-setup. Den er faktisk særdeles velegnet til det - også mht. Wii/konsolbrug. Den bør dog ikke bruges til at surfe rundt på nettet med, da opløsningen ikke er helt perfekt egnet og da plasma generelt ikke egner sig til brug som erstatning for en PC-monitor. Du kan dog godt spille PC-spil på den hvis du vil.
Af Nonchalant
oki jamen så har jeg fået det på det rene sådan så må jeg da lige få bestilt sådan et hjem. de der tuner er det ik godtnok noget jeg kan få ved siden af når den tid kommer og det bliver aktuelt hvis jeg køber px80'eren
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Uanset hvilken type TV-signal du vil blive udsat for i fremtiden, så vil du altid kunne købe en boks ved siden af som kan sættes til et PX80. Du vil ikke risikere, at TVet ikke kan bruges fordi den mangler en bestemt type tuner.

Alle eksterne bokse tilsluttes via eks. HDMI eller scart og så længe dit TV har sådan en indgang, så kan du også få ført billedet over på skærmen. Derfor: hvis du ikke frygter en ekstra fjernbetjening (som jo nemt kan omgås via universalfjernbetjeninger), så har du frit valg til at købe et TV uden at bekymre dig om hvilke tunere der sidder i. Der vil desuden altid være en alm. analog PAL tuner indbygget, som kan vise analogt TV fra eks. kabel-TV.
Af Nonchalant
oki super tak for de hurtige svar med hensyn til det der "e" "ea" så kan jeg med god samvittighed spare 400kr ved at købe det ved feks. fleggaard hvor det er "e" i stedet for cinemagic hvor det er "ea"
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jep. Ingen forskel i funktionalitet. Om der er mere bøvl mht. reklamationssager ved den ene ift. den anden ved jeg ikke noget om.
Af red_martians
Der er absolut forskel på billedeforskellen mellem PX80 og X10. X10 har bl.a. langt dybere sortniveau på niveau med bl.a. PZ85. Farverne står dybere. hvilket nok er takket være det bedre sortniveau. Fjernsynet er ligeledes 5kg lettere, har bedre adgang til stik. bl.a. er der HDMI og VGA-stik i fronten som på G10(der er anmeldt)
Personligt er jeg ligeglad med opløsningen på skærmene, og ser man sådan på det, vil jeg faktisk finde X10 værende en bedre skærm end PZ85, pga. den har DVB-C og mpeg4.
Den har heller ikke det samme urolige billede som PX80 havde.

X10 er slet ikke å dårligt;-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det var jo ikke dét der blev spurgt om, hvis du lige læser indlægget en gang til. Det var om der var forskel på "E" eller "EA" versionen af PX80...

Da budgettet er 6000 kr. så er X10Y ikke inde i billedet, hvorfor det kun kan blive til den parallelimporterede version. Og selv den kan blive svær at finde til den pris, med mindre man shopper via udlanske sider.
Af keler
red_martians skrev:Der er absolut forskel på billedeforskellen mellem PX80 og X10. X10 har bl.a. langt dybere sortniveau på niveau med bl.a. PZ85. Farverne står dybere. hvilket nok er takket være det bedre sortniveau. Fjernsynet er ligeledes 5kg lettere, har bedre adgang til stik. bl.a. er der HDMI og VGA-stik i fronten som på G10(der er anmeldt)
Personligt er jeg ligeglad med opløsningen på skærmene, og ser man sådan på det, vil jeg faktisk finde X10 værende en bedre skærm end PZ85, pga. den har DVB-C og mpeg4.
Den har heller ikke det samme urolige billede som PX80 havde.

X10 er slet ikke å dårligt;-)
Arh, bedre end pz85. Sku vi nu ikke lige :)