Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af pezker
Hey alle!

Jeg har haft mit ellers dejlige 32 PG6000 Plasma tv fra LG i et par måneder...

Dette er jo et tv med 100hz (fordobling af billeder) og i går var jeg hjemme hos en ven som havde et sharp tv med 100hz ligeså, og det så langt mere flydende ud... samt i sidste uge var gloede jeg på et sony tv med også netop 100 hz hvor man virkelig kunne se forskellen! Og derfor forstår jeg ikke mit ikke er så "glidende" i billedet.

Da jeg så i dag tjekker info når den går over på en kanal, så står der "576p 50hz"

Og det kan jeg ikke forstå, da tv'et skulle bruge en 100hz teknologi...

Nogle som ved hvorfor det er sådan, eller om det kan ændres, slåes fra/til nogen steder? Tak for hjælpen!
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
576p 50 Hz er det signal du modtager. Vores Tv signaler i Danmark er i 50 Hz, hvilket kommer af vores frekvens på strøm. I USA bruger man 60 Hz.

At billeder er mere flydende kan hænge sammen med mange ting. De 100 Hz systemer der er på LCD-TV er lidt anderledes end dem på plasma-Tv, men det "beregner" nye billeder ind i mellem de andre. Det giver dog for det meste fejl i billedet, f.eks. omkring bevægende objekter.

Personligt anbefaler jeg kun, at man har Sonys 100 Hz system aktiveret. De andre producenters er ikke meget værd i min mening.