Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Skærmtrolden
Hej

Min nevø på 14 køber snart sin første PC, herunder skærm.

Hans skærm-budget bliver formentlig 2-3000 kr. Gaming delen er ikke så svær med Jeres gode info - men mht. at se film, bliver jeg bare mere forvirret, jo mere jeg søger her på siden. Måske har jeg overset noget...

En økonomisk gamer skærm handler for en stor del om størrelse og responstid, og så går man på kompromis med farvekvaliteten. Men er det ikke noget skidt til at se film?

Et andet spørgsmål: Han er tændt på et Bluray drev - men kan man overhovedet se forskel på en DVD og Bluray på en gamerskærm i denne prisklasse?

Har I nogen forslag til en skærm med disse ønsker? Hvad med opløsning, hvad skal vi overveje her? Er det ikke mere eller mindre bundet af skærmens native resolution?

Mange hilsner
Thomas
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu er det ikke alle der er lige kræsne mht. betragtningsvinkler og farveægthed, så du skal nok ikke bekymre dig for tidligt. Selvom vi, her på siden, favoriserer PVA og IPS baserede skærme pga. farverne, så vil en skærm baseret på TN-teknologi være god nok til det mere almindelige allround brug - også film på drengeværelset. Der vil være lidt bøvl med betragtningsvinklerne, men det er jo ikke alle der er lige kræsne på dét punkt. Jeg vil anbefale dig at tage nevøen med ud i en butik og få syn for sagen.

BluRay vil give et betragteligt løft i kvalitet, men det kræver jo også at man sidder tæt nok på skærmen til rent faktisk at kunne se forskellen. Hvis din nevø får sig en 22" skærm, så skal han ikke sætte sig alt for langt væk før fordelen ved BluRay er væk. Ved afstande under 1 m vil han få glæde af et BluRay-drev, men lægger han sig på sengen 2 m væk, så vil alm. DVD være et langt bedre køb. Du kan lege med vores applet for siddeafstand her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1184685511
Skærmtrolden skrev:
Har I nogen forslag til en skærm med disse ønsker? Hvad med opløsning, hvad skal vi overveje her? Er det ikke mere eller mindre bundet af skærmens native resolution?
Mht. opløsning, så jo. Man er stort set bundet af skærmens egen opløsning, da det altid anbefales at køre i denne for at få et godt billede. Man kan godt spille i lavere opløsning, men det er ikke optimalt.

Så det stiller naturligvis også nogle krav til grafikkortet.
Rasmus Larsen skrev:Mht. opløsning, så jo. Man er stort set bundet af skærmens egen opløsning, da det altid anbefales at køre i denne for at få et godt billede. Man kan godt spille i lavere opløsning, men det er ikke optimalt.

Så det stiller naturligvis også nogle krav til grafikkortet.
Det er jo lige det med grafikkortet 8)

Så er der ikke noget nyt her i forhold til da jeg selv købte fladskærm for 3 år siden.

Tak for info.

Også tak til yakken - det taler for at spare de 500 kr. som et bluray drev koster mere end et DVD ditto - og så bruge de 500 på skærm eller grafikkort.