Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af andersholm
Så er der købt pioneer (B Men er ved at læse manualen, og der står at DLNA kører over LAN kabel. I diverse test og osv. har jeg læst det er trådløst. Er det mig der har misforstået det, eller ved jer med pioneer om det virker og hvordan?? ;;) ;;)

Er der ellers noget jeg skal være opmærksom med sådan et nyt plasma. Det er det første jeg har! :s
Eller er de så moderne, at det ikke er nødvendig med indkøring osv.

PFT
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
DLNA er bestemt trådløst på LX5090H. Du skal blot opsætte det. Personligt bruger jeg programmet TVersity. Det er gratis =)

Indkørsel af panelet anbefales som udgangspunkt, men på Pioneers og Panasonics nye plasma skærme synes jeg det er helt tilstrækkeligt blto at benytte dem almindeligt. Undlad blot at lade den stå med et f.eks. et PC billede i 6-7 timer i stræk.
Af andersholm
Kanon.. :p

Det program du nævner er vel til pc'en. Men kan tv'et kobles på mit trådløse netværk eller hvordan?

Ja - undskyld mine "dumme" nybegynder spørgsmål O_O O_O
Af [email protected]
Hej Rasmus,

Jeg gad også godt vide hvordan man kobler sit Pioneer på det trådløse netværk??? Jeg har leget lidt med svigerfars pioneer og kunne ikke umiddelbart finde et sted hvor jeg kunne indtast SSID, encryptiontype (WPA-PSK) og password til det trådløse netværk. Men det kan jo være jeg har misforstået hvordan DNLA virker og kommunikerer trådløst? Hvis jeg har en PC med TVersity kørende og PC'en er på mit trådløse netværk vill jeg da forvente at enheder der ønsker at se hvad jeg har på min PC er nødt til at være koblet på mit trådløse netværk. Det går jo ikke uden at kunne decrypte trafikken. Men benytter DNLA blot de trådløse enheder i huset til køre et selvstændigt DNLA netværk? Isåafald skal jeg jo finde et sted og proppe min PC's IP-adresse ind i svigerfars Pioneer og det kneb det også med.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
anders: Yes, det er til PC'en. Det kan hentes her: www.tversity.com
Der findes også andre programmer, men jeg har gode erfaringer med TVersity.
Windows Media Player 11 kan også - men her skal du godkende Tv'et i indstillingerne for programmet.

Omkring opsætning, så se beskrivelse nedenfor.

Opsætning: Pioneer LX5090H har et indbygget netkort, så det kan kommunikere på det trådløse net i hjemmet. Umiddelbart skal der bare søges efter en trådløs router. Tv'et kommunikerer på netværket og altså ikke direkte til selve PC'en. Man kan således sagtens have flere DLNA servere kørende. Det har vi f.eks. herhjemme.

Men Tv'et burde ikke kræve den store opsætning. Det må i stedet være i TVersity og routeren I skal rode. TVersity skal opsættes til at dele filer; der står mere om dette på deres hjemmeside, hvor de også har en guide til hvilke porte der skal åbnes i routeren.

Jeg har netop formateret, så jeg har ikke mulighed for at se hvordan mit TVersity var opsat. Jeg får det dog formentlig op og køre igen i løbet af ugen. Min trådløse router er desværre også røget, så den skal også lige skiftes ud.
Af andersholm
Jeps det er 5090H jeg har købt, og kan da også komme ind i Home Media Gallery. Problemet er opsætningen til den - kan kun vælge om den selv skal finde IP adr. ellers kan der tastes ind. Jeg kan ikke få den til at søge efter netværk.

Så jeg troede at der kun var alm. netværkskort i, og ikke trådløs. Der er jo også en LAN indgang?

Men jeg må igang med brugsforvirringen igen :s

Rasmus prøvede du det på test modellen???
Af [email protected]
Okay det var kodeordet..Router! Så i virkeligheden fungerer ens trådløse router som en slags backbone for DNLA enhederne så de kan snakke sammen. Så man skal altså enable uPnP på sin router og tillade den trafik at passere. Interessant. Det skal prøves på svigerfars H model
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
andersholm skrev:Jeps det er 5090H jeg har købt, og kan da også komme ind i Home Media Gallery. Problemet er opsætningen til den - kan kun vælge om den selv skal finde IP adr. ellers kan der tastes ind. Jeg kan ikke få den til at søge efter netværk.

Så jeg troede at der kun var alm. netværkskort i, og ikke trådløs. Der er jo også en LAN indgang?

Rasmus prøvede du det på test modellen???
Den skulle gerne selv finde netværket. Men som sagt skal der åbnes nogle ting i routeren. Så vidt jeg kan se har jeg åbnet port 41952, og givet min firewall hul igennem til filen MediaServer.exe - som er TVersity programmet.

Du kan følge guiden her (afsnittet After Installation): http://tversity.com/support/quickstart/

Du kan tjekke om du har fået sat medieserveren korrekt op med dette link: http://localhost:41952/
Kommer du ikke ind til dine delte filer, er den ikke korrekt opsat.

Nej nej, det er skam trådløst. Det kan også køre med kabel, men der sidder et trådløst netkort i Tv'et. Se blot her: http://www.pioneer.eu/eur/products/62/6 ... specs.html

Ja jeg legede lidt med det, men til dagligt benytter jeg blot min PS3. Den fungerer fortrinligt.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
[email protected] skrev:Okay det var kodeordet..Router! Så i virkeligheden fungerer ens trådløse router som en slags backbone for DNLA enhederne så de kan snakke sammen. Så man skal altså enable uPnP på sin router og tillade den trafik at passere. Interessant. Det skal prøves på svigerfars H model
Ja routeren er samlingspunkt. DLNA er bare en slags fælles sprog, som forbrugerelektronikenheder kan bruge til at kommunikere over almindelige netværk.

Det tror jeg du har ret i. uPnP er et krav for at få de til at fungere.

Hvis du skal søge på det på nettet, så bemærk, at søgeresultatet nok bliver bedre, hvis du sætter L foran N, så det hedder DLNA ;)
Af [email protected]
Hehe ja DLNA er nok et bedre alternativ. Jeg siger tak for info - det kunne jo være man skulle skrive en lille guide til det her DLNA og lægge den op på flatforum. Jeg skal ihvertfald forsøge at finde lidt tid til det.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
jacob: Det vil blive værdsat. Det er jeg helt sikker på. Specielt fordi DLNA begynder at blive integreret i en del nye serier. Det er jo efterhånden obligatorisk på mærke-producenternes topmodeller.
Af TBP
Ja jeg legede lidt med det, men til dagligt benytter jeg blot min PS3. Den fungerer fortrinligt.[/quote]

Hej Rasmus

Har lige kigget lidt med og da jeg vælger lidt mellem Pana g10 og g15 som er udsat til Juni! Vil jeg hører om du med ovenævte citat mener at man kommer lige så langt med en PS3 som med g15 med DNLA. Og så har PS3 jo endnu flere funktioner. Går ud fra at DNLA kan bruges til nogenlunde det samme om skærmen hedder panasonic eller Pioneer (er ligeglad med at den ikke er trådløs G15)
Af BC
Har et problem