Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Baloudk
Hejsa.

jeg har nu fået sparet lige penge op, og har surfet på nettet. har læst artikler omkring alt fra DVB tunere, jar også fået læst mig til at det ikke kan betale sig at anskaffe sig et 32" med fuld HD da alt ting ville blive for småt.
jeg har yousee, så mener det skal være en DVB-C turner der skal side i.

mange tv har sådan en port/slot hvor man kan sætte en printplade i? hvad kan man bruge den til. og hvis man havde et tv som var anlog, ville man så kunne bruge den port til at lave det til et digital tv?.

har kikket på Samsung, LG og Philips pris klasse er ca lige meget. vil geren have det bedste af det bedste. nogle af de tv'er jeg har kikket på, kan det passe at de både har digital og anlog tunere?

Samsung LE32A557 har nemlig både digital og anlog? eller hvordan
Philips 32PFL5403D har en flot kant, ser mega godt ud, og det har også nogle pæne featuers.

eller er jeg stået helt af dansne? hvad er det bedste inde for 32" klassen nu om dage.

på forhånd tak.

Søren A
Af Kief
Hej Søren

Først og fremmest så vil fuld HD ikke gøre noget som helst småt, alting ser - størrelsesmæssigt - ens ud om du ser på det Alm. HD eller fuld HD. Dog har du ikke brug for fuld HD da du ikke vil kunne se forskellen på en 32" - der skal du i hvert fald op på 42", hvis ikke da et 50"+

Du skal finde dig et tv med DVB-C tuner og MPEG4 dekoder, så kan du nemlig både se digtialt tv og HD-kanaler!

Det slot som sidder i mange tv skal bruges til det CAM-modul (5-700 kr) du skal anskaffe dig for at kunne bruge det kort (199 pr 6 måned) som du skal bruges fra Yousee.

Alle tv på markedet i dag har en analog tuner og stort set alle har DVB-T (hvilket er ligegyldigt for dig) - du skal blot sørge for at den har DVB-C. Når du har dit CAM-modul og et kort fra Yousee, så bruger du som sådan ikke din analoge tuner til noget.

Nu ved jeg ikke om det absolut skal være en 32" for du skal tænke på at dit tv kommer til at stå længere fra dig - forudsat du går fra CRT til fladskærm.

Jeg ville strække mig det længere og finde en lækker 37" skærm.

Hvis det skal være en 32" skærm så ville jeg kigge efter en Sony 32V4500, 32W4000 eller den bedste af dem, 32W4500. Det er nogle af de bedste i den klasse.

Hvis du får lyst til at gå skridtet op til 37", så kommer Panasonic med nogle lækre plasma skærme med både DVB-C og MPEG4 - de leverer uden tvivl det bedste billede på markedet og vær ikke bange for at købe plasma i stedet for LCD. (de er stadig HD tv selv om opløsningen er mindre - opløsning er nemlig ikke alting!)

Men ellers må du bevæge dig ud i eks. Hifiklubben og se dem live.. Dog vær kritisk omkring hvad du ser, da ikke alle tv er sat op korrekt.

Håber det hjalp lidt på dine spørgsmål..

Mvh

Casper
Af John Poulsen
Hej Casper
Nu skriver Søren ikke noget om afstand til skærmen,men hvad synes er den korrekte afstand for en 32"samt en 37" ?

John
Af Kratz
Fine anbefalinger, som jeg kun kan erklære mig enige i.
Vær dog opmærksom på, at W4500 ikke findes i 32 tommer. W4000 vil være min anbefaling i denne skærmstørrelse, med mindre den nye model W5500 kan gøre det bedre. Det er der mig bekendt ikke rigtigt klarhed over endnu.
Vil dog ligesom Kasper foreslå du overvejer om 32 tommer er absolut største skærm der er plads til? Du får mere for pengene, og bedre skærme hvis du rykker op i 37 eller 42 tommer. Panasonic vil bestemt være et godt bud for disse størrelser.
Af Kief
John Poulsen skrev:Hej Casper
Nu skriver Søren ikke noget om afstand til skærmen,men hvad synes er den korrekte afstand for en 32"samt en 37" ?

John
Under 2 meter ville jeg overveje 32"

2-3 meter 37"

3-4 meter 42"

Kommer an på om det er digitalt signal eller analog.
Af John Poulsen
Hej Casper
Først tak
Overvejer selv en Pana TX-P37x10Y men har kun 2.20m så derfor er meget i tvivl om det er for voldsomt (hører tit pas på ikke for stort)
Ellers må jeg også kigge efter 32"LCD
Uanset størrelsen regner jeg med at se hvordan analog signal klarer det ellers selvfølgelig digital kort i cam-modul (Stofa)
Efter dine mål ligger det lige på grænsen mellem 32"-37"
Ved du om ligegyldigt hvilket produkt man vælger kan man selv sortere i digitale kanaler (rækkefølge) ?

Hvad skal jeg vælge 32"LCD eller 37"PLASMA og i så fald hvilke?
Evt bud på nogle mærker/modeller
På forhånd tak
John
Af Baloudk
det Cam modul? har jeg stadig ikke for stået hvad det kan gøre godt ud. er det et link til hvor man kan læse mere om det?

der er nok 3 meter over til væggen, så derfor nok et 32" MEN vil man være mere fremtidssikkeret hvis man så købte et 37" ? Plasma er det ikke en forældet teknologi som bare bruger for meget strøm?
Af Kief
John: Jeg ville uden tvivl gå efter en 37'er - I "gamle" dage ville det være slemt at sidde for tæt på da billedmaterialet og tv'ernes kvalitet var ringe og dermed så man fejl utrolig tydeligt. I dag er de fleste tv ret flotte med analog og endnu bedre med digital.

Jeg tror du vil ærger dig hvis du holder dig til 32" - det kommer jo som sagt også helt op af væggen, til forskel for et CRT som oftes står 1 meter ud af væggen.

Hold dig til X10 som du har fundet - det er et super godt tv men pas på det ikke er parallel-import for så får du ikke DVB-C og MPEG4 tuner med. (læs teksten inden du køber - det plejer at stå hvis det er med i tv'et = ikke parallel import)

Har hørt at nogle af Samsungs tv har svært ved at sortere kanaler ordentligt og flere har snakket om problemer med Sony's DVB-C - men dog uden jeg vil hænges op på noget..'

Panasonics tv er stadig nye og ingen har prøvet dem, så om de har problemer tør jeg ikke sige - men de tidligere versioner har gjort det godt...

Søren: Cam-modulet er en nødvendighed for at du kan se digital tv fra Yousee - det læser det kort du får fra Yousee og uden det dur dit tv ikke til andet end analogt signal.

Brug hifipriser eller lign. til at finde et tv..

Eks. er det her et super godt køb til pengene.. (med DVB-C osv)

http://www.nbradio.dk/shop/panasonic-tx ... 5294p.html
Af lennon
John Poulsen skrev:Tak for rådet Casper
O_O
John
Dit TV - uanset hvad du vælger - dur selvfølgeligt også uden CAM modul . Forskellen er bare,at du i så fald skal ha en ekstern boks fra YouSee som kan det samme, - og meget mere.

En intern DVB-C tuner i TV´et er en midlertidig komfort når man har kabel TV. Men hvis du pludselig flytter, - eller finder ud af at feks Sattelit-TV er bedre/billigere, tjahh så er CAM modul og DVB-C tuner overflødig . .
Af Kief
lennon skrev:
John Poulsen skrev:Tak for rådet Casper
O_O
John
Dit TV - uanset hvad du vælger - dur selvfølgeligt også uden CAM modul . Forskellen er bare,at du i så fald skal ha en ekstern boks fra YouSee som kan det samme, - og meget mere.

En intern DVB-C tuner i TV´et er en midlertidig komfort når man har kabel TV. Men hvis du pludselig flytter, - eller finder ud af at feks Sattelit-TV er bedre/billigere, tjahh så er CAM modul og DVB-C tuner overflødig . .
Hehe ja sandt - men ikke meget idé i at have en ekstern boks hvis tv'et er født med det internt... det skulle dog lige være for muligheden for optagelse...
Af Penny5
Hey guys, fandme en god tråd.

Jeg står i samme situation som forfatteren til dette indlæg og har et par tanker, som jeg ville sætte pris på, at nogen gad kommentere.

Når jeg går omkring i El-giganten/Bilka o. lign. ryster det mig næsten hvor ringe billedgengivelsen er på de fleste TV. Her tænker jeg især på det, som en af guiderne her på sitet har kaldt de-interlacing eller skalering. Jeg forstår de begreber som det problem, at man ofte næsten kan se dobbelt af f.eks. en person i bevægelse, eller at billedet til tider kan blive næsten "kornet".

Er mpeg 4 og DVB-C løsningen på dette problem og kunne det være fordi at forretningerne simpelthen ikke har købt en digital kortlæser til hver enkelt fjernsyn? - En væsentlig indveding mod det forslag er vel, at man også ser, at DVD film, der afspilles i butikkerne, har samme problem med de-interlacing.

Mvh Rasmus
Af Kief
Penny5 skrev:Hey guys, fandme en god tråd.

Jeg står i samme situation som forfatteren til dette indlæg og har et par tanker, som jeg ville sætte pris på, at nogen gad kommentere.

Når jeg går omkring i El-giganten/Bilka o. lign. ryster det mig næsten hvor ringe billedgengivelsen er på de fleste TV. Her tænker jeg især på det, som en af guiderne her på sitet har kaldt de-interlacing eller skalering. Jeg forstår de begreber som det problem, at man ofte næsten kan se dobbelt af f.eks. en person i bevægelse, eller at billedet til tider kan blive næsten "kornet".

Er mpeg 4 og DVB-C løsningen på dette problem og kunne det være fordi at forretningerne simpelthen ikke har købt en digital kortlæser til hver enkelt fjernsyn? - En væsentlig indveding mod det forslag er vel, at man også ser, at DVD film, der afspilles i butikkerne, har samme problem med de-interlacing.

Mvh Rasmus
Hej Rasmus.

Nu kender jeg ikke dine startende forventninger men det er stadig de færreste tv som lan leve op til de gode gamle CRT-tv. Dog skal man bemærke at hvor 32" var stort i gamle dage, så er det en lille størrelse i dag. (og jo større tv - jo lettere er det at se "fejl" osv)

Du skal dog bemærke at de tv du ser i Elgiganten o.lign. er ikke kalibreret/indstillet korrekt og det vil ikke give dig det perfekte billede, dog er det hvad du kan forvente af dit tv - ved analog signal

DVB-C giver dig digital tv hvilket er et markant bedre billede men det kan ikke ændre på et tv som ikke kan klare hurtige bevægelser osv... (dog min opfattelse at de færreste tv har det problem i dag)

MPEG4 giver dig et par HD-kanaler (når de virker) og det er selvfølgelig kanon kvalitet men igen, hvis tv'et ikke kan klare billedbehandlingen, kan signalet være nok så godt..

Jeg ved ikke hvad dine krav er, men den bedste måde er at tage ned i en forhandler hvor de kan vise dit kommende tv med det kildemateriale som du kommer til at bruge... Eks. Hifilklubben har i visse tilfælde mulighed for at vise dig digitalt signal - så kan du se hvad du kan forvente når du får det hjem i stuen :)

Mvh

Casper