Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Fidoble
Sploink skrev: 28 okt 2021, 21:10 Det er jo i virkeligheden da også noget, undskyld mig, pis at man ikke kam bruge sit TV som man har lyst.
Så kan det godt være OLED har et godt billede, men man skal lige overholde en tjek liste før man kan benytte det 🤮

Overvejer da selv OLED som det næste, men tror simpelthen jeg ville stresse for meget over det
Nu kommenterer jeg lige på dit indlæg, men det er ikke for at hænge dig ud :)

Hvis man køber en lille BMW fordi man har læst den har de bedste køreegenskaber, så kan det jo ikke nytte noget at man brokker sig over at der ikke er plads til kone, fire børn og en hund på køreturen til Sydfrankrig.
Så har man simpelthen ikke sat sig godt nok ind i tingene og har helt klart købt den forkerte bil.

Når man skal købe et fjernsyn bliver man simpelthen nødt til at gøre op med sig selv hvad man forventer af det.
Det kan ikke nytte noget at man køber et OLED fordi man har læst det er dét fjernsyn der giver det bedste billede, hvis man ikke bruger det "korrekt" eller ikke forholder sig til de vilkår det skal bruges inden for.

Der findes så mange valgmuligheder derude, så køb nu det der giver bedst mening :)
Brugeravatar
Af IT-Bruger
Fidoble skrev: 05 nov 2021, 14:46 Nu kommenterer jeg lige på dit indlæg, men det er ikke for at hænge dig ud :)

Hvis man køber en lille BMW fordi man har læst den har de bedste køreegenskaber, så kan det jo ikke nytte noget at man brokker sig over at der ikke er plads til kone, fire børn og en hund på køreturen til Sydfrankrig.
Så har man simpelthen ikke sat sig godt nok ind i tingene og har helt klart købt den forkerte bil.

Når man skal købe et fjernsyn bliver man simpelthen nødt til at gøre op med sig selv hvad man forventer af det.
Det kan ikke nytte noget at man køber et OLED fordi man har læst det er dét fjernsyn der giver det bedste billede, hvis man ikke bruger det "korrekt" eller ikke forholder sig til de vilkår det skal bruges inden for.

Der findes så mange valgmuligheder derude, så køb nu det der giver bedst mening :)
Det var et ret sølle eksempel på brug af en OLED skærm ;;)

Det kunne også være: du køber en stor Mercedes S-Klasse med de bedste egenskaber fordi de ikke findes bedre end i en Mercedes S-Klasse og der ikke kan stilles spørgsmålstegn ved dette faktum. Problemet er at du så får at vide at du ikke må køre over 85 km/t i mere end 1 time ad gangen. Du må heller ikke må have tændt radioen i mere end 90 minutter ad gangen. Ved hvert gearskift skal du være opmærksom på du ikke overskrider 1.800 omdrejninger. Gør du det alligevel er der en reel risiko for at det elektriske kredsløb i bilen brænder sammen og motoren herefter kun kan yde 20 % af den kraft den blev leveret med ved købet. Endvidere skal du være opmærksom på at bilens ejere typisk udskifter den efter 3,5 år pga slitage og funktionelle fejl.
Spørgsmålet er nu om man accepterer disse vilkår og de potentielle risici der er forbundet med kørsel i bilen og er indforstået med at det for føreren kræver en særlig årvågenhed ved kørsel.

Er der for resten ikke noget om at Philips har den "bedste" indbyggede anti-burnin funktion og at antallet af ejere af Philips med burnin problemer er langt færre (taget deres mindre markedsandele i betragtning)?

Erkender at jeg meget gerne ser et 77" OLED hænge på væggen i min stue. I så fald ville jeg nok hælde til Sony eller Philips da deres chip og billedbehandling ofte giver et mere naturligt og behageligt SD-billede (alt under 720p) med mere dybde og realisme.

Har pt et Panasonic 75" FX780 hængende og det blev købt i 2018 og skal gerne holde mindst 4-6 år endnu. Tænker at der når det skal udskiftes bør være gode 75-85" mini/mikro-LED tv til en fornuftig pris. OLED er måske bare en midlertidig løsning som svarer til at tisse i bukserne for at holde sig varm i minus 25 grader.
Senest rettet af IT-Bruger 05 nov 2021, 17:23, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Fidoble
IT-Bruger skrev:Det var et ret sølle eksempel på brug af en OLED skærm

Det kunne også være: du køber en stor Mercedes S-Klasse med de bedste egenskaber fordi de ikke findes bedre end i en Mercedes S-Klasse og der ikke kan stilles spørgsmålstegn ved dette faktum. Problemet er at du så får at vide at du ikke må køre over 85 km/t i mere end 1 time ad gangen. Du må heller ikke må have tændt radioen i mere end 90 minutter ad gangen. Ved hvert gearskift skal du være opmærksom på du ikke overskrider 1.800 omdrejninger. Gør du det alligevel er der en reel risiko for at det elektriske kredsløb i bilen brænder sammen og motoren herefter kun kan yde 20 % af den kraft den blev leveret med ved købet. ERndvidere skal du være opmærksom på at bilens ejere typisk udskifter den efter 3,5 år pga slitage og funktionelle fejl.
Spørgsmålet er nu om man accepterer disse vilkår og de potentielle risici der er forbundet med kørsel i bilen og er indforstået med at det for føreren kræver en særlig årvågenhed ved kørsel.
Skulle dit være bedre...? Her må vi så være enige om at være uenig :)

Hvis vi skal tage udgangspunkt i dit eksempel (selvom jeg ikke helt forstår det), så ville du jo aldrig vælge en S-klasse hvis du vil køre over 85 km/t i mere end en time, eller hvis du vil køre den helt ud i gearene, så ville du vælge en anden bil... min pointe er bare at du har et valg.

Køb det der passer til dit behov...
Brugeravatar
Af IT-Bruger
Fidoble skrev: 05 nov 2021, 17:13
Skulle dit være bedre...? Her må vi så være enige om at være uenig :)

Hvis vi skal tage udgangspunkt i dit eksempel (selvom jeg ikke helt forstår det), så ville du jo aldrig vælge en S-klasse hvis du vil køre over 85 km/t i mere end en time, eller hvis du vil køre den helt ud i gearene, så ville du vælge en anden bil... min pointe er bare at du har et valg.

Køb det der passer til dit behov...
All right...vi er enige :p

Kan vi så også blive enige om at behov og brugerkrav ved anvendelse af OLED er to vidt forskellige ting der ligger langt fra hinanden.
Behovet er f.eks. mere centreret om skærmstørrelse, opløsning, lysstyrke og pris. Herom har alle købere af alle tv en klart defineret tilgang og forståelse.
Krav ved brug er ikke for alle købere ligeså klart defineret. Mange aner ikke en dyt om forholdsregler og anbefalede tiltag, man som ejer af et OLED tv bør være vidende om ved brug af et OLED tv.
Brugeravatar
Af Fidoble
Både ja og nej. Mine brugerkrav og forventning til OLED lå meget tæt på hinanden. Jeg var nervøs for burn-in i starten men kan i dag se, at jeg med mit forbrug slet ikke har noget at frygte.
Men vi er helt enige om at mange ikke ved noget om OLED's potentielle risiko for burn-in og det er ærgerligt, for det kunne spare mange for et evt. fejlkøb.

Og selvfølgelig kan jeg godt forstå hvis folk brokker sig hvis de havde en anden forventning og det skal man også have lov til. Men i stedet for at brokke sig over teknologien skulle man i stedet brokke sig over vejledningen inden købet. Men tænker det er et generelt problem i salgskæden?
Brugeravatar
Af bbplayer
Fidoble skrev: 08 nov 2021, 08:08 Men i stedet for at brokke sig over teknologien skulle man i stedet brokke sig over vejledningen inden købet. Men tænker det er et generelt problem i salgskæden?
Hvordan fungerer det ved online køb? Skriver du i chatten for at få den info? forventer du en masse links til de mest utænkelige setups? Skal forretning dele forbruger statistik omkring hvor mange skærme kommer retur?

Hvad er vejledning, og hvordan fungerer det i et online køb?
Brugeravatar
Af Fidoble
bbplayer skrev: 08 nov 2021, 13:35
Fidoble skrev: 08 nov 2021, 08:08 Men i stedet for at brokke sig over teknologien skulle man i stedet brokke sig over vejledningen inden købet. Men tænker det er et generelt problem i salgskæden?
Hvordan fungerer det ved online køb? Skriver du i chatten for at få den info? forventer du en masse links til de mest utænkelige setups? Skal forretning dele forbruger statistik omkring hvor mange skærme kommer retur?

Hvad er vejledning, og hvordan fungerer det i et online køb?
Hvordan handler du online?
Hvis du køber et par løbesko online og de ikke sidder ordentligt, brokker du dig så også over skoen eller ærgrer du dig over du ikke satte dig mere ind i hvilken sko du skulle have haft købt?