Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af blaatand
Jeg valgte også Eizo´en af samme årsager. Jeg er lidt skeptisk mht. den coating(dog har jeg ingen erfaring).
Men aller mest fordi jeg roder så meget med 3d animation og stills, Og den tiltalte mig mest.

Jeg bestilte den torsdag aften, sent. Så den kan vel hentes mandag eller tirsdag.. Jeg er self spændt på at se den. Måske lykkes det mig alligevel at gå fra CRT til LCD uden at føle det som en nedgradering. Men jeg har godt nok også høje krav, til den pris!

Jeg kommer selvfølgelig lige med en vurdering når jeg har luret lidt på den :)
Af blaatand
S2431WSEK
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=346438 (B

Nu har jeg siddet en uges tid med skærmen. Og Jeg er ekstremt glad for den. Det lykkedes mig at gå fra CRT til TFT og stadig føle det som et kæmpe fremskridt!!

Der er vist ingen pixelfejl så vidt Jeg kan se.
Inspireret lidt af dette forum, lavede jeg et billede helt sort og gemte det i JPG og åbnede det i fullscreen og slukkede alt lys.
Er det ikke nogenlunde sådan man gør? (det lysner lidt ved hjørnerne, men det røre mig ikke det fjerneste)

Har ikke kalibreret skærmen, men farverne er ULTRA! gode "Out of the box"!!!
Et minus, er at skærmen gynger lidt. Må sidde stille med benene :)

Et andet er, at billedet ikke går helt ud til skærmens ramme i nederste venstre hjørne..Det er 2mm vi taler om så det er ikke slemt, men jeg ligger da mærke til det. (billedet går helt ud til kanten i de 3 andre hjørner).......
det har ikke noget med kalibrerering at gøre vel?

Ville i bytte skærmen og vente på en ny, pga. det?

Har stadig 7-8 dages Fortrydelsesret
(af 14 dage ialt self.)

Input lag har jeg ikke mærket noget til. Det påvirker ihvertfald ikke Min performance når det gælder BF2!!Responstiden har heller ikke generet mig(og jeg er ret kritisk med de 2 ting)

3dStudioMax og lign. kører simpelhen perfect på denne skærm. Har personligt aldrig set så flotte renderinger. Detaljer og farver er fantastiske!!.....Jeg kan VARMT anbefale denne skærm!..

1000 Tak for jeres hjælp Gutter :) :) :)
Af rane
Tillykke med skærmen :)

Det med de 2 mm i nederste venstre hjørne har jeg kun lagt mærke til i Crysis når den loader nye levels. Dog vil jeg nærmere betegne det som 1mm eller lignende...det generer mig overhovedet ikke. Og kan slet ikke spotte det i Windows.

Heller ingen pixelfejl på min - den er bare så dejlig den skærm :)
Af blaatand
tak rane :)
1mm er nok mere korrekt. Vil det sige at din skærm også har samme "problem" som min? altså en anelses skæv i venstre side(hurtigt eks.) Billede

Det betyder nærmest intet, men er da lidt interessant hvis vi begge har fået en skærm med netop dén fejl!?
Af blaatand
rane skrev:Legede lige med Crysis skærmopløsninger igår aftes. Kunne køre i 1920x1200 med alt på Medium og daamn det så lækkert ud.

Prøvede også min gamle standardopløsning på 1280x1024 med alle 3 interpolationsmuligheder. Som standard strækker den billedet og det ser selvfølgelig helt forkert ud. Så kan du vælge at skærmen tilpasser billedet, dvs. den tager de 1280x1024 og strækker proportionalt indtil den rammer de 1200 pixels i højden..og centrerer hele billedet vandret derefter. Den 3. mulighed er 1:1 muligheden hvor den viser et perfekt 1280x1024 billede i midten af skærmen, selvfølgelig med sorte bjælker udenomkring billedet. Så der er nok af valgmuligheder hvis man vil bruge alternative opløsninger :)
Mht. ScreenManager Pro
HVad spiller du så i, Movie Mode?
hvad er forskellen på "sRGB Mode" vs "Picture Mode" og "Movie Mode" vs "WindowMovie Mode", sådan teknisk set?

Og kan du få lyd ud af de indbyggede speakere?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg skal lige have den ind med ske:
Vil det sige at den yderste pixelkolonne forsvinder ind under noget afdækning i bunden, eller er kolonnerne simpelthen skæve?

Da de enkelte pixels jo sidder hvor de sidder (de er jo fysisk defineret i modsætning til en CRT skærm hvor det er lyspletter du kan flytte med), så man kan ikke justere sig ud af sådanne fejl.
Af rane
Njaa...jeg har kun lagt mærke til at der KAN være et 5-10cm bred (1mm tyk eller nok nærmere 1-2px tyk) i venstre side af bunden - dvs. området går ikke op af siden af skærmen. Men jeg har altså kun set det mellem Crysis levels - kan ikke se det i andre spil eller i Windows.

Troede faktisk først at det nok bare er en grafik/spil/driver fejl med 1920x1200 fullscreen mode - kan også være det stadig bare er det - indtil du nævnte noget lignende.

Jeg har slet ikke prøvet at få lyd ud gennem Eizo...kan ikke forestille mig det skulle være bedre end mine 2.1 højtalere sååeh desværre.

Jeg spiller bare i normal sRGB Mode indtil videre, dvs. den normale Windows mode. Moviemode går jeg ud fra er til dvd-film, ellers ville der nok have været en Game Mode. Men kan godt være Movie Mode virker bedre hvis de har optimeret skærmen til at håndtere hurtige bevægelser generelt der.
Brugeravatar
Af jakobdam
Interessant tråd, især fordi jeg har meget de samme behov og står og skal til at skifte min LG L2010T (S-IPS panel, 16ms respons).

Min LG har tjent mig godt og trofast, selv til krævende photoshopbrug indenfor design og fotobehandling. Også indenfor 3D-grafik, filmredigering og 3D FPS-spil gør den sig godt.

Jo, 16ms respons er ikke det vilde, men pga. synkron rise og fall, mærkes det egentlig ikke så vildt - jeg kan *sagtens* spille på den (at jeg ikke ligger nummer 1 i verden i UT2004 skyldes mit elendige sigte)... der er sandt at sige en smule mudder i visse kanter, ved meget hurtige bevægelser, men det er helt bestemt tåleligt og ikke noget de fleste bemærker medmindre de kigger specifikt efter det.

Farvegengivelsen er god (24bit) og kontrasten tålelig (kunne godt savnes bedre). Alle nuancer kan skeldnes; selv de dybe niveauer kan skeldnes fint. Utroligt flot klaret, og prisen dengang var omkring 4.000 kroner, hvilket var ok billigt for en 20.1" 4:3 format S-IPS. Nu er strømforsyningen så ved at gå i stykker, så der var nok en grund til at den var så billig. :(

Nuvel, på arbejde sidder jeg så på en Dell 2407WFPb 24" (S-PVA). Mage til argeste l*rt skal man lede længe efter - den ghoster sindssygt meget, selv i stillbilleder, hvilket skyldes en overdrive-engine der opfører sig snotforvirret (selv med drivere installeret). Tilligemed gør dens input lag (~30ms) den meget lidt egnet til spil der ikke ligefrem er turbaserede, ihvertfald hvis det foregår online. De 30ms er altså den tid jeg skal bruge på at sigte, ikke at blive splattet ud... Retfærdigvis skal siges, at kontrast og farvegengivelse er i top. Og de ringere synsvinkler (ift. S-IPS) er ikke noget jeg bemærker.

Nu har jeg så kig på EIZO S2431, både pga. anmeldelsen her, dens pris og de roser den generelt får. Jeg er bare hunderæd for om den ghoster på samme måde som den Dell jeg sidder på, på arbejde.

Derfor har jeg vendt blikket på den næsten dobbelt så dyre NEC 2690WUXi (26"), der har AS-IPS (A-TW). Jeg er klar over at det ikke er sortniveauet de har forbedret, men derimod hvid-niveauet (øh flot, det har da aldrig været et problem??? Nå noget ska de vel sælge det på...)

Derudover den ca. lige så dyre EIZO HD2441 med S-PVA panel ligesom sin "lillebror", dog en bedre version angiveligt.

Spørgsmålet er jo så om jeg vil kunne mærke rykket fra S2431 til HD2441. Og så er min frygt for S-PVA der stadigvæk - især fordi så mange har roset Dell 2407'erne og jeg synes de er hæslige, og Dells ingeniører skulle slås med en sløv skovl for at lukke sådan noget ud på markedet under det ellers prestigefyldte navn.

EIZO CG241WK med dens 12bit/kanal (36bit farvegengivelse) er heller ikke gået min næse forbi; igen snakker vi S-PVA, men jeg er ikke i tvivl om at EIZO ihvertfald her, har gjort sig *meget* umage. Det skulle de også gerne til næsten 13.000 kroner.

Nu skal så siges at jeg kan trække momsen fra, så det giver jo alligevel lidt mere økonomisk luft - men 13k er altså for meget. Og den billigere NEC 2690'er får også meget gode anmeldelser netop på sin farvegengivelse.

HOVSA - hvor blev NEC 2490WUXi iøvrigt af??? Den gengiver ganske vist kun 72% af AdobeRGB spektret, hvor dens storebror (2690'eren) klarer sig bedre - men den er ligeledes IPS baseret. Det kribler lidt mere i mig, men denne 24" udgave ser ud til at være gået helt af markedet?

Åh ja, en ting jeg frygter for NEC 2690WUXi'eren er at dens pixel pitch er for stort? Normalt er jo at 24" leverer 1920x1200, men her er det en 25,5" (eller 26" kalder nogen den) som leverer samme opløsning. Vil pixel pitch'et blive generende, eller...?

Philips har iøvrigt en hammerbillig 23" 230WP7NS skærm (2.600 kroner) der er S-IPS med 8ms! Angiveligt 8bit/kanal, men jeg ved at Overdrive kan nedsætte selv IPS-paneler til at køre 6bit/kanal ligesom det er mere kendt fra VA-typerne; blot er det noget mere sjældent hos IPS'erne... prisen givet, kunne jeg dog godt have noget fusk mistænkt for Philips'en her? Ellers HAMMERBILLIGT for en 23" der kan trække 1920x1200 og som er en S-IPS'er!

Nå, nok rablen herfra, jeg håber nogen vil kommentere lidt på mit indlæg her :)

EDIT:
Hov, nu ser jeg at Yakken har to Dell 2407-modeller - er min anderledes - eks. en anden revision? Eller er der et sært tweak i menuerne jeg har misset? Jeg har ellers stillet højt og lavt på alt, nulstillet, kørt presets, kalibrering osv. - men den ghosting jeg omtaler er der altså desværre bare altid. Og særdeles tydeligt og generende... Jeg har også set andre klager på samme fænomen for netop Dell 2407'erne - men har ikke lige fulgt op på om det er revisionsbestemt?
Af rane
Jeg ledte selv efter en NEC 2490 da den bliver rost til skyerne på de amerikanske fora og bliver brugt som reference/anbefaling når folk skal have en stor (24") kvalitetsskærm der også kan bruges til spil. Men desværre er det USA only.

NEC's 26" er desværre for dyr til at man kan retfærdiggøre det synes jeg. Dell's går jeg bevidst udenom pga. al den postyr om inputlag.

Mht. ghostning...jeg kan sige det på den måde at...jeg havde tidligere en 18" S-IPS skærm fra Viewsonic der dengang fik 2 +'er på prad.de (det bedste man kan få) under kategorien hardcore-gamer. Jeg synes min 2431 umiddelbart performer BEDRE end den, har prøve både PES 2008, Half Life 2 og Crysis. Men det hele kommer vel an på hvor sart og opmærksom man er på ghosting, inputlag osv. Den er jo ikke oppe på TN-niveau naturligvis men jeg tror seriøst det er den bedste S-PVA skærm til gaming. Prad.de giver den da også 5/6 under Spil.

Er lidt usikker på om det er en fordel eller ulempe med Wide Gamut Colour skærme (dem der dækker 92% istedet for 72%) da man er tvunget til at bruge Firefox og Photoshop hvis man skal se/fremstille websider med de korrekte farver. Skal man teste sine websites i IE (som man jo er nødt til) vil farverne uden tvivl være forskellige. Har bare hørt om mange der har bøvlet og bøvlet med disse skærme...og de fleste har opgivet og købt en "normal" skærm istedet.

Jeg tror forskellen på 2431 og 2441 er minimal mht. billedekvalitet. Og så ville jeg gå udenom Philips'en....en 23" S-IPS skærm til 2600...det virker for godt til at være sandt.
Brugeravatar
Af jakobdam
Det ghost jeg omtaler, er ikke et sædvanligt som ses i spil; eks. skyggetræk.

Det ses overalt; også her på forum'et. Mørk form på hvid baggrund.

Se eksemplet her:
http://img175.imagevenue.com/img.php?im ... 1133lo.jpg
(kig på højre side af den sorte firkant; der er en rødgrå gradient --- firkanten skal repræsenteres som meget mørkegrå på hvid baggrund)

Ja, sådan ser det faktisk ud - en smule overdrevet for eksemplets skyld, men også kun en smule. Problemet er faktisk ret underligt.

Jeg troede først det bare var min skærm der var defekt, men vi har 5 stående heroppe, og det går igen på samtlige.

EDIT:
En ting omkring Dell 2407'eren jeg har på arbejde; vi har kun laptops; min er en Dell Latitude D820 - kan den være problemet? Den har nemlig ikke DVI, kun D-SUB.

Desværre kan jeg ikke teste på en stationær med grafikkort med DVI. Kan det skyldes en ekstremt dårlig implementation af D-SUB'en på Dell 2407'erne?

Det kan ikke være den bærbare der direkte skaber problemet; andre skærmmærker gør det nemlig ikke... :-S
Af BrunoB
jakobdam skrev:Philips har iøvrigt en hammerbillig 23" 230WP7NS skærm (2.600 kroner) der er S-IPS med 8ms! Angiveligt 8bit/kanal, men jeg ved at Overdrive kan nedsætte selv IPS-paneler til at køre 6bit/kanal ligesom det er mere kendt fra VA-typerne; blot er det noget mere sjældent hos IPS'erne... prisen givet, kunne jeg dog godt have noget fusk mistænkt for Philips'en her? Ellers HAMMERBILLIGT for en 23" der kan trække 1920x1200 og som er en S-IPS'er!
Lige en ide. Hvad med at kontakte muttleydk
For Philipsen fik faktisk rimelige anmeldelser da den var ny :p

muttle "blærer" sig jo af at han udover LCD perlen fra NEC (B har en Philips.
muttleydk
Computer 1: NEC 20WGX² Pro
Computer 2: Philips 230WP7NS
Brugeravatar
Af jakobdam
BrunoB >

Jeps - jeg har faktisk lige prøvet at købe den... men de eneste der har den på lager vil ha omkring 3000 for den - ihvertfald de butikker der er gennem edbpriser.dk.

Fik ellers et godt tilbud gennem Rosenmeier for netop den Philips, på ca. 2.000 kroner her for noget tid siden - men da havde jeg ikke lige pengene (de gik til en masse fotoudstyr lige på det tidspunkt). Tåbeligt af mig! Så nu sidder jeg og whiner og over at jeg ikke slog til dengang, suk... :(
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
min 2407wfp er revision A00. Jeg har ingen problemer af nogen art, men jeg har læst mange forumindlæg fra folk der har.

Min 2007fp har betydeligt mere inputlag og trailing end min 24". Jeg er tilbøjelig til at sige at jeg har været heldig.
Af BrunoB
jakobdam skrev:Jeps - jeg har faktisk lige prøvet at købe den... men de eneste der har den på lager vil ha omkring 3000 for den - ihvertfald de butikker der er gennem edbpriser.dk.
Prøvede lige at bruge 5 min på at google efter den i DK.
Det ser for mig(!) ud som der er flere (mange) der sælger den til mellem 2600-3000 dask.
Og helt ærligt. Hva fanden betyder den latterlige difference på 400kr for en (tilsyneladende god) 23" skærm? O_O

Jeg har før undret mig over de nærignumser O_O der for at spare 200kr på et LCD TV har brændt røven hos f.eks gomore.dk
(sorry jeg kan sku aldrig huske hvad det svindlerfirma hedder :p )