Interessant tråd, især fordi jeg har meget de samme behov og står og skal til at skifte min LG L2010T (S-IPS panel, 16ms respons).
Min LG har tjent mig godt og trofast, selv til krævende photoshopbrug indenfor design og fotobehandling. Også indenfor 3D-grafik, filmredigering og 3D FPS-spil gør den sig godt.
Jo, 16ms respons er ikke det vilde, men pga. synkron rise og fall, mærkes det egentlig ikke så vildt - jeg kan *sagtens* spille på den (at jeg ikke ligger nummer 1 i verden i UT2004 skyldes mit elendige sigte)... der er sandt at sige en smule mudder i visse kanter, ved meget hurtige bevægelser, men det er helt bestemt tåleligt og ikke noget de fleste bemærker medmindre de kigger specifikt efter det.
Farvegengivelsen er god (24bit) og kontrasten tålelig (kunne godt savnes bedre). Alle nuancer kan skeldnes; selv de dybe niveauer kan skeldnes fint. Utroligt flot klaret, og prisen dengang var omkring 4.000 kroner, hvilket var ok billigt for en 20.1" 4:3 format S-IPS. Nu er strømforsyningen så ved at gå i stykker, så der var nok en grund til at den var så billig.
Nuvel, på arbejde sidder jeg så på en Dell 2407WFPb 24" (S-PVA). Mage til argeste l*rt skal man lede længe efter - den ghoster sindssygt meget, selv i stillbilleder, hvilket skyldes en overdrive-engine der opfører sig snotforvirret (selv med drivere installeret). Tilligemed gør dens input lag (~30ms) den meget lidt egnet til spil der ikke ligefrem er turbaserede, ihvertfald hvis det foregår online. De 30ms er altså den tid jeg skal bruge på at sigte, ikke at blive splattet ud... Retfærdigvis skal siges, at kontrast og farvegengivelse er i top. Og de ringere synsvinkler (ift. S-IPS) er ikke noget jeg bemærker.
Nu har jeg så kig på EIZO S2431, både pga. anmeldelsen her, dens pris og de roser den generelt får. Jeg er bare hunderæd for om den ghoster på samme måde som den Dell jeg sidder på, på arbejde.
Derfor har jeg vendt blikket på den næsten dobbelt så dyre NEC 2690WUXi (26"), der har AS-IPS (A-TW). Jeg er klar over at det ikke er sortniveauet de har forbedret, men derimod hvid-niveauet (øh flot, det har da aldrig været et problem??? Nå noget ska de vel sælge det på...)
Derudover den ca. lige så dyre EIZO HD2441 med S-PVA panel ligesom sin "lillebror", dog en bedre version angiveligt.
Spørgsmålet er jo så om jeg vil kunne mærke rykket fra S2431 til HD2441. Og så er min frygt for S-PVA der stadigvæk - især fordi så mange har roset Dell 2407'erne og jeg synes de er hæslige, og Dells ingeniører skulle slås med en sløv skovl for at lukke sådan noget ud på markedet under det ellers prestigefyldte navn.
EIZO CG241WK med dens 12bit/kanal (36bit farvegengivelse) er heller ikke gået min næse forbi; igen snakker vi S-PVA, men jeg er ikke i tvivl om at EIZO ihvertfald her, har gjort sig *meget* umage. Det skulle de også gerne til næsten 13.000 kroner.
Nu skal så siges at jeg kan trække momsen fra, så det giver jo alligevel lidt mere økonomisk luft - men 13k er altså for meget. Og den billigere NEC 2690'er får også meget gode anmeldelser netop på sin farvegengivelse.
HOVSA - hvor blev NEC 2490WUXi iøvrigt af??? Den gengiver ganske vist kun 72% af AdobeRGB spektret, hvor dens storebror (2690'eren) klarer sig bedre - men den er ligeledes IPS baseret. Det kribler lidt mere i mig, men denne 24" udgave ser ud til at være gået helt af markedet?
Åh ja, en ting jeg frygter for NEC 2690WUXi'eren er at dens pixel pitch er for stort? Normalt er jo at 24" leverer 1920x1200, men her er det en 25,5" (eller 26" kalder nogen den) som leverer samme opløsning. Vil pixel pitch'et blive generende, eller...?
Philips har iøvrigt en hammerbillig 23" 230WP7NS skærm (2.600 kroner) der er S-IPS med 8ms! Angiveligt 8bit/kanal, men jeg ved at Overdrive kan nedsætte selv IPS-paneler til at køre 6bit/kanal ligesom det er mere kendt fra VA-typerne; blot er det noget mere sjældent hos IPS'erne... prisen givet, kunne jeg dog godt have noget fusk mistænkt for Philips'en her? Ellers HAMMERBILLIGT for en 23" der kan trække 1920x1200 og som er en S-IPS'er!
Nå, nok rablen herfra, jeg håber nogen vil kommentere lidt på mit indlæg her
EDIT:
Hov, nu ser jeg at Yakken har to Dell 2407-modeller - er min anderledes - eks. en anden revision? Eller er der et sært tweak i menuerne jeg har misset? Jeg har ellers stillet højt og lavt på alt, nulstillet, kørt presets, kalibrering osv. - men den ghosting jeg omtaler er der altså desværre bare altid. Og særdeles tydeligt og generende... Jeg har også set andre klager på samme fænomen for netop Dell 2407'erne - men har ikke lige fulgt op på om det er revisionsbestemt?