Jeg kan se der mange der skriver de har oplevet Burn In på OLED, ved bare at se normalt tv.
Jeg kan henvise til denne test som er en real life OLED BURN IN test af 6 stk. LG OLED 55 C7.
Ved testen blev der opstillet 6 LG OLED skærme som hver er tændt 20 timer i døgnet. De kører i 4 timer og er slukket i 1 time døgnets 24 timer.
Tv skærmene er sat på følgende
1: NEWS med 100% lysstyrke
2: News med 80% lysstyrke.
3: Live fra NBC med logo
4: LIVE FOOTBALL fra tv kanal med logo osv
5: FIFA 18 på PS4 med gameplay og HUD (Mini map og bjæle med tid osv)
6: Call og Duty med gameplay og HUD.
Skærmene har kørt 5000 timer = 4 års brug ved 4 timer om dagen ish.
De eneste skærne som viser burn in er de to nyhedskanaler. De er særligt ved den røde farve der er Burn-in.
Den her test er lavet specifikt for at skabe burn-in, med logoer og spil. De står konstant på samme kanal og bliver aldrig skiftet.
De eneste skærme der viser problemer, er nyhedskanalerne med deres bjælke.
Husk at dette er 2017 modeller, som er væsentligt dårligere til at håndtere burn in, sammenlignet med 2018 modellerne, som lavede et godt hop i at forbedre Burn-in.
Altså kan man konkludere, at hvis man reelt anvender tv'et og ser forskelligt indhold, så der en meget lille chance for Burn-in.
Dog sandsynligheden altid være der ved OLED, men OLED er også tiltænkt film, serier osv for entusiaster.
Jeg har selv et gammelt plasma fra LG fra 2010 som ingen problemer har. OLED er endnu bedre end plasma til at håndtere Burn-in hvilket lover godt for mit forbrug.
Jeg overvejer selv om jeg skal skifte til OLED eller LED (LCD). Her i 2019.
https://www.rtings.com/tv/learn/real-li ... rn-in-test