Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Torben Rasmussen skrev:Umiddelbart ligner dit ikke burn-in. For at det kan kaldes burn-in skal der være noget det brænder fast, så med mindre du kan genkende, at noget af det indhold du ser, skulle have det mærkelige mønster i bunden af skærmen, så er det nok nærmere en panelfejl af en art.
Tak for kommentaren :)
På farvet baggrund ses et symmetrisk mønster, men med en grå nuance som baggrund, ses et lysere bånd, som du måske kan ane på billedet. Faktisk optræder det på samme position som "breaking news-båndet" på flere kanaler, herunder TV" NEWS.
Og nej, jeg ser ikke TV2 NEWS flere timer i træk!
BREAKING NEWS!!!!!! OLED SKÆRME KAN IKKE TÅLE BREAKING NEWS!!! …. ;) ;)
Vedhæftede filer
testbillede.JPG
testbillede.JPG (295.67 KiB) Vist 1825 gange
jng skrev:
OttoW skrev:...
- Aldrig flere timer på samme kanal
...
Sidder du med et formentlig ikke helt billigt tv-apparat på 65 tommer og aktivt fravælger programmer med en varighed på over to timer?
Givet din præmis med at definere "aldrig flere timer" som over to timer, så nej. Og mit tv-mønster er styret af, hvad jeg gider se og ikke hvad der evt. er skadeligt for mit tv.
OttoW skrev:Tak for kommentaren :)
På farvet baggrund ses et symmetrisk mønster, men med en grå nuance som baggrund, ses et lysere bånd, som du måske kan ane på billedet. Faktisk optræder det på samme position som "breaking news-båndet" på flere kanaler, herunder TV" NEWS.
Hvis du kan genkende mønstret fra noget indhold du ser, så er den sikkert god nok. Problemet med TV2 News er, at de har skrigende ensfarvede kasser siddende samme sted konstant. Det er lige så slemt som Text-TV. Så hvis man ser TV2 News en time hver dag under morgenmaden, så vil det nok også tælle godt i regnskabet.
Torben Rasmussen skrev:
OttoW skrev:Tak for kommentaren :)
Hvis du kan genkende mønstret fra noget indhold du ser, så er den sikkert god nok. Problemet med TV2 News er, at de har skrigende ensfarvede kasser siddende samme sted konstant. Det er lige så slemt som Text-TV. Så hvis man ser TV2 News en time hver dag under morgenmaden, så vil det nok også tælle godt i regnskabet.
Hvis det er sandt, at man må forvente burn-in på en Oled-skærm p.g.a. én times daglig kiggen på TV2 News, så er det en historie der bør dækkes grundigt af. Desværre mangler der vel tilstrækkelig evidens til, at man kan gå til branchen og spørge : Sælger i high-end skærme, der reelt ikke kan tåle et helt normalt kiggemønster? JEG ville gerne have vidst det, inden jeg købte et Oled! Ærgerligt, for det et som udgangspunkt et fremragende tv.
Torben Rasmussen skrev:Nu skal I altså holde op med at læse absolutte timetal ud af mine indlæg. Det handler om den andel af den tid du ser TV, som har stationære elementer. At I læser "1 time" eller "2 timer" ud af kontekst må stå for egen regning.
Fair nok. For egen regning kan jeg så konstatere, at én times daglig belastning af panelet med stationære elementer, over en periode på 10 måneder, giver en akkumuleret belastning på 300 timer, hvilket , måske, har resulteret i burn-in, eller anden permanent skade på panelet.
Hermed lukkes ned fra boks 1 (i denne sammenhæng)
Jeg kan se der mange der skriver de har oplevet Burn In på OLED, ved bare at se normalt tv.

Jeg kan henvise til denne test som er en real life OLED BURN IN test af 6 stk. LG OLED 55 C7.

Ved testen blev der opstillet 6 LG OLED skærme som hver er tændt 20 timer i døgnet. De kører i 4 timer og er slukket i 1 time døgnets 24 timer.

Tv skærmene er sat på følgende
1: NEWS med 100% lysstyrke
2: News med 80% lysstyrke.
3: Live fra NBC med logo
4: LIVE FOOTBALL fra tv kanal med logo osv
5: FIFA 18 på PS4 med gameplay og HUD (Mini map og bjæle med tid osv)
6: Call og Duty med gameplay og HUD.

Skærmene har kørt 5000 timer = 4 års brug ved 4 timer om dagen ish.

De eneste skærne som viser burn in er de to nyhedskanaler. De er særligt ved den røde farve der er Burn-in.

Den her test er lavet specifikt for at skabe burn-in, med logoer og spil. De står konstant på samme kanal og bliver aldrig skiftet.
De eneste skærme der viser problemer, er nyhedskanalerne med deres bjælke.

Husk at dette er 2017 modeller, som er væsentligt dårligere til at håndtere burn in, sammenlignet med 2018 modellerne, som lavede et godt hop i at forbedre Burn-in.

Altså kan man konkludere, at hvis man reelt anvender tv'et og ser forskelligt indhold, så der en meget lille chance for Burn-in.
Dog sandsynligheden altid være der ved OLED, men OLED er også tiltænkt film, serier osv for entusiaster.

Jeg har selv et gammelt plasma fra LG fra 2010 som ingen problemer har. OLED er endnu bedre end plasma til at håndtere Burn-in hvilket lover godt for mit forbrug.

Jeg overvejer selv om jeg skal skifte til OLED eller LED (LCD). Her i 2019.

https://www.rtings.com/tv/learn/real-li ... rn-in-test
TSchneider skrev:Jeg er nu den uheldige ejer af et premium OLED TV fra LG med markant burn-in.

Synderen er børnekanal logoer, som Disney XD og Nickelodeon. Sønnike ser måske et par timer om dagen på stue-tv’et og det har så åbenbart betydet at fjernsynet nu viser markant burn-in fra specielt Nickelodeons orange logo. Der er nu forbud mod at sende kanaler med faste gule logoer, men skaden er sket.

Lidt baggrund:

Da jeg første gang oplevede svag tendens til burn-in, kørte jeg LG’s indbyggede ‘vaskeprogram’, hvilket tilsyneladende hjalp lidt. Herefter blev knægten nøje pålagt ikke at se de kanaler i en periode og derefter max en times tid om dagen.

Jeg kører så vaskeprogram en gang om måneden, men samtidig sætter jeg også brightness etc. ned for at formindske chancen for yderligere issues.

Men ret pludseligt står Nickelodeon logoet meget markant frem og brug af renseprogram har ingen effekt overhovedet.

Jeg er nu fanget af et burn-issue der effektivt viser sig som overlay på baggrunden 90% af tiden.

Tråde på andre fora som f.eks AVS viser jeg ikke er alene:
https://www.avsforum.com/forum/40-oled- ... -oled.html

Jeg synes det er vigtigt at vide at OLED (ihvertfald min E6 fra 2016) har vist sig at være en meget modtagelig kandidat for burn-in.
Et forslag kunne være brug Af billedformat og sætte den til lodret zomm når børnene ser tegnefilm så forsvindet logo næsten ud af skærmen. Du kunne prøve det
Jeg har en LG OLED 910 fra 2015, den er vel godt 3 1/2 år efterhånden.. Har ikke noget der minder om burn in, der er heller ikke noget cleaning program på den.. Den kører egentlig mange timer i ugen, men står aldrig 30-50 % af tiden statisk på f.eks. Kanal 5 hvor der er et stort rødt logo..

Det handler vel i bund og grund om at man selv finder ud af sit brugsmønster, sine krav til sit tv og køber ind derefter. Valget er ens eget
OttoW skrev:
Torben Rasmussen skrev:Nu skal I altså holde op med at læse absolutte timetal ud af mine indlæg. Det handler om den andel af den tid du ser TV, som har stationære elementer. At I læser "1 time" eller "2 timer" ud af kontekst må stå for egen regning.
Fair nok. For egen regning kan jeg så konstatere, at én times daglig belastning af panelet med stationære elementer, over en periode på 10 måneder, giver en akkumuleret belastning på 300 timer, hvilket , måske, har resulteret i burn-in, eller anden permanent skade på panelet.
Hermed lukkes ned fra boks 1 (i denne sammenhæng)
Og hvor længe har det kørt i alt?
janbau skrev: ...
Et forslag kunne være brug Af billedformat og sætte den til lodret zomm når børnene ser tegnefilm så forsvindet logo næsten ud af skærmen. Du kunne prøve det
Er det ikke mere hensigtsmæssigt at anskaffe et apparat, der kan tåle at blive brugt?
jng skrev:
janbau skrev: ...
Er det ikke mere hensigtsmæssigt at anskaffe et apparat, der kan tåle at blive brugt?
Det var bare et forslag han kunne prøve da han oplever problemmer med den børnekanal , han har en Oled nu ikke .

Langt de fleste oplever ikke problemmer med burn-in .
Nu er der jo håndbold Vm med mage timer på samme kanaler her tænker jeg ikke på den enkelte kanal men der er på samtlige kampe i bunden på midten af skærmen en stilling og kampens tid hvor tiden har en Rød farve kan det mon blive et problem . ?

Personligt tror jeg det ikke , Jeg ser dog meget Håndbold VM så tanken har da ramt mig ved dette indlæg.