steadi skrev: ↑24 jun 2026, 17:58
Jeg var klar over, at Rockstar/Take-Two var grådige, men deres GTA VI-udgaver er alligevel next level - ikke kun det forventelige som biler, både og våben er gemt til de dyrere udgaver, men også eksempelvis nogle butikker i verdenen.
Jeg hæftede mig ved følgende formulering: "
Ultimate Edition amplifies this experience with an exclusive collection of premium vehicles, weapons, apparel, and
action threaded across all aspects of Jason and Lucia’s story, and will be available for $99.99.", hvor der jo dermed reelt står:
Ultimate Edition amplifies this experience with an exclusive collection of premium [..] action threaded across all aspects of Jason and Lucia’s story.
Køretøjer, våben, outfits mv. der til tider passer dårligt ind i historiens progression, i nogle spil direkte dårligt til spillets fysiske miljø, tid, genre eller stil er jeg personligt så ligeglad med som man kan blive. Det er anskuer jeg som unødvendigt forfængelighedspynt for mindre sind, der har 'behov' for den slags. Våben så effektive fra start at de giver store fordele anskuer jeg som ikke meget bedre end en cheat-codes. ...Så lad gerne idioter bøde mere for den slags, det har jeg slet ingen problemer med - Det har de næsten selv fortjent.
MEN hvis man først begynder at pille ved selve historien, og kun gør bestemte handlinger, missioner, bygninger, områder, actions eller fortællinger tilgængelige i en dyrere udgave af ét og samme spil (uden for en regulær DLC's selvstændige historie), så har man efter min mening krydset en grænse. Så er det ikke længere bare 'pynt' og kosmetik til ens spilbare karakter eller dårligt skalerede våbenfordele for lesser minds, så bliver der jo tale om en differentieret narrativ oplevelse baseret på betalingsvillighed. Og dér står jeg altså af. Så har grådigheden for alvor korrumperet og linjen for hvad der er i orden er i den grad blevet overskredet. Så jeg håber da virkeligt ikke det er hvad det handler om, selv om formuleringen rystende nok, godt kunne ligge op til noget i den retning.
steadi skrev: ↑24 jun 2026, 17:58
I første omgang mangler jeg selvfølgelig lige en Playstation, men det kommer nok på et tidspunkt.
Selv er jeg en tålmodig mand og venter på den version der bliver mulig efter Rockstars sædvanlige ekstra finpudsninger af ekstra grafiske features og niveauer til PCen, hvor af nogle også vil udvikles til og finde vej til en kommende next-gen konsol udgave. På det tidspunkt sidder jeg nok med RTX 6090 som jeg også håber vil kunne presses godt og grundigt af hvad Rockstar smider på af ekstra grafiske niveauer og features.
Men det, jeg egentlig finder super ærgerligt, er timingen: Et spil af den her størrelse der udkommer meget sent i en konsolgeneration. For det betyder noget helt konkret for, hvad den sidste del af spillets udviklingscyklus kan sigte efter. De afsluttende måneder og år handler typisk om grundlæggende optimeringer, engine‑tuning og tekniske tilpasninger. Derefter kan der kun bygges grafisk oven på den baseline, spillet oprindeligt er født med. Når den grundlæggende tekniske baseline er en seks år gammel konsol, så bliver alt der kan bygges oven på alene grafiske løft, mens spillet og dets miljøer for altid vil være begrænset af netop den generations baseline det udkom til. Man kan optimere, polere og presse, f.eks. tilføje pathtracing, højere texture kvaliteter mv ind oven i den eksisterende baseline - men man kan ikke løfte spillet ud over de helt fundamentale og grundlæggende tekniske rammer og mulige spiludfoldelser og miljøer, det allerede er blevet skabt til og formet efter ihht. den dets helt grundlæggende baseline.
Når baseline er en seks år gammel konsol, så bliver hele den afsluttende optimeringsfase - den fase, hvor man normalt presser spillet og dets teknologier til det yderste for hvad der er muligt med hardwaren der udgør baseline uundgåeligt også begrænset af netop den generation det gøres til.
Og det er dér, jeg er ærgerlig. Havde spillet ligget bare et år eller to senere og været next-gen only, så ville spillets grundlæggende teknikker kunne have sigtet direkte efter next‑gen hardware i stedet for at være begrænset af en aldrende platform. Det er svært ikke at tænke på, hvor meget mere ambitiøst et i forvejen ekstremt ambitiøst projekt kunne have været, hvis den sidste del af udviklingen havde haft en 7 år nyere og stærkere teknisk grund at stå på som dets baseline.