Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kabri
#376770
Er der ulemper ved at forudbestille gta 6? Det koster vel det samme på playstation store om man køber på forhånd eller på udgivelsesdagen?
Brugeravatar
Af TBC
#376780
Nej, tværtimod plejer der at være forskellige pre‑order bonusser, når man forudbestiller. Typisk i form af in‑game valuta, outfits, køretøjer eller mindre perks. Hvad der konkret følger med GTA VI på PlayStation, ved jeg ikke - jeg tror ikke det meldt officielt ud endnu?

Den primære ulempe, hvis man ikke har tænkt sig at spille ved launch eller via evt. early access, er, at man næsten altid betaler fuld pris. Nogle spil, især lidt mindre end de største AAA-titler på PC, kan have rabat ved pre‑order, men det er sjældent for store AAA‑udgivelser. Mindre tilbud på AAA titler begynder ofte at dukke op efter omkring et halvt års tid, mens mere markante prisfald typisk først ses efter et års tid eller længere. Det er i hvert fald mønstret på PC; på PlayStation Store er indtrykket dog generelt, at prisfald kommer lidt langsommere og er mindre aggressive.

Derfor er der reelt ikke de store ulemper ved at forudbestille frem for at købe på launch‑dagen – især ikke hvis man alligevel ved, at man vil spille det fra dag ét – men der er så heller ingen økonomisk fordel ved at gøre det. (tværtimod, du mister renterne i banken, mens Rockstar scorer dem)
#376831
Der lå kortvarigt en FAQ om GTA 6 på Mediamarks hjemmeside. Den er slettet nu, så mon ikke følgende passer (oversat):

"GTA 6 on next-gen consoles offers two graphics modes to choose from (Performance and Quality), the use of DualSense controller (PS5) features for realistic haptic vibrations, and lightning-fast loading screens thanks to the power of SSDs."
#376833
Officiel info fra Rockstar Games: https://www.take2games.com/ir/news/rock ... ft-auto-vi

Forudbestillinger starter mellem 24. og 25. juni, altså i nat.

"Launching November 19, 2026, for the PlayStation® 5 computer entertainment systems and Xbox Series X|S games and entertainment systems for $79.99, Grand Theft Auto VI features a single-player experience set in the biggest, most immersive evolution of the series yet.

The Grand Theft Auto VI: Ultimate Edition amplifies this experience with an exclusive collection of premium vehicles, weapons, apparel, and action threaded across all aspects of Jason and Lucia’s story, and will be available for $99.99.

All Grand Theft Auto VI pre-orders and purchases before November 20, 2026, will include the Vintage Vice City Pack, a collection of items that flash back to when the neon burned brightest, alongside a free month of GTA+ for digital pre-orders, which will be the best way to get the most out of the ever-evolving world of GTA Online and instantly redeemable so that players can jump into Grand Theft Auto V and other classic Rockstar titles as part of the GTA+ Games Library.

Players who pre-order digital versions of Grand Theft Auto VI will be able to begin pre-loading on November 12, 2026 to ensure they are able to play at launch on November 19, 2026. The physical version of Grand Theft Auto VI, containing a download code inside the box, will be available starting November 12, 2026 to support pre-loading."
Brugeravatar
Af Naiera
#376835
Jeg glæder mig til Final Fantasy Resonance :p
Af steadi
#376836
Jeg var klar over, at Rockstar/Take-Two var grådige, men deres GTA VI-udgaver er alligevel next level - ikke kun det forventelige som biler, både og våben er gemt til de dyrere udgaver, men også eksempelvis nogle butikker i verdenen.

I første omgang mangler jeg selvfølgelig lige en Playstation, men det kommer nok på et tidspunkt.
Brugeravatar
Af TBC
#376843
steadi skrev: 24 jun 2026, 17:58 Jeg var klar over, at Rockstar/Take-Two var grådige, men deres GTA VI-udgaver er alligevel next level - ikke kun det forventelige som biler, både og våben er gemt til de dyrere udgaver, men også eksempelvis nogle butikker i verdenen.
Jeg hæftede mig ved følgende formulering: "Ultimate Edition amplifies this experience with an exclusive collection of premium vehicles, weapons, apparel, and action threaded across all aspects of Jason and Lucia’s story, and will be available for $99.99.", hvor der jo dermed reelt står: Ultimate Edition amplifies this experience with an exclusive collection of premium [..] action threaded across all aspects of Jason and Lucia’s story.

Køretøjer, våben, outfits mv. der til tider passer dårligt ind i historiens progression, i nogle spil direkte dårligt til spillets fysiske miljø, tid, genre eller stil er jeg personligt så ligeglad med som man kan blive. Det er anskuer jeg som unødvendigt forfængelighedspynt for mindre sind, der har 'behov' for den slags. Våben så effektive fra start at de giver store fordele anskuer jeg som ikke meget bedre end en cheat-codes. ...Så lad gerne idioter bøde mere for den slags, det har jeg slet ingen problemer med - Det har de næsten selv fortjent.

MEN hvis man først begynder at pille ved selve historien, og kun gør bestemte handlinger, missioner, bygninger, områder, actions eller fortællinger tilgængelige i en dyrere udgave af ét og samme spil (uden for en regulær DLC's selvstændige historie), så har man efter min mening krydset en grænse. Så er det ikke længere bare 'pynt' og kosmetik til ens spilbare karakter eller dårligt skalerede våbenfordele for lesser minds, så bliver der jo tale om en differentieret narrativ oplevelse baseret på betalingsvillighed. Og dér står jeg altså af. Så har grådigheden for alvor korrumperet og linjen for hvad der er i orden er i den grad blevet overskredet. Så jeg håber da virkeligt ikke det er hvad det handler om, selv om formuleringen rystende nok, godt kunne ligge op til noget i den retning.

steadi skrev: 24 jun 2026, 17:58 I første omgang mangler jeg selvfølgelig lige en Playstation, men det kommer nok på et tidspunkt.
Selv er jeg en tålmodig mand og venter på den version der bliver mulig efter Rockstars sædvanlige ekstra finpudsninger af ekstra grafiske features og niveauer til PCen, hvor af nogle også vil udvikles til og finde vej til en kommende next-gen konsol udgave. På det tidspunkt sidder jeg nok med RTX 6090 som jeg også håber vil kunne presses godt og grundigt af hvad Rockstar smider på af ekstra grafiske niveauer og features.

Men det, jeg egentlig finder super ærgerligt, er timingen: Et spil af den her størrelse der udkommer meget sent i en konsolgeneration. For det betyder noget helt konkret for, hvad den sidste del af spillets udviklingscyklus kan sigte efter. De afsluttende måneder og år handler typisk om grundlæggende optimeringer, engine‑tuning og tekniske tilpasninger. Derefter kan der kun bygges grafisk oven på den baseline, spillet oprindeligt er født med. Når den grundlæggende tekniske baseline er en seks år gammel konsol, så bliver alt der kan bygges oven på alene grafiske løft, mens spillet og dets miljøer for altid vil være begrænset af netop den generations baseline det udkom til. Man kan optimere, polere og presse, f.eks. tilføje pathtracing, højere texture kvaliteter mv ind oven i den eksisterende baseline - men man kan ikke løfte spillet ud over de helt fundamentale og grundlæggende tekniske rammer og mulige spiludfoldelser og miljøer, det allerede er blevet skabt til og formet efter ihht. den dets helt grundlæggende baseline.

Når baseline er en seks år gammel konsol, så bliver hele den afsluttende optimeringsfase - den fase, hvor man normalt presser spillet og dets teknologier til det yderste for hvad der er muligt med hardwaren der udgør baseline uundgåeligt også begrænset af netop den generation det gøres til.

Og det er dér, jeg er ærgerlig. Havde spillet ligget bare et år eller to senere og været next-gen only, så ville spillets grundlæggende teknikker kunne have sigtet direkte efter next‑gen hardware i stedet for at være begrænset af en aldrende platform. Det er svært ikke at tænke på, hvor meget mere ambitiøst et i forvejen ekstremt ambitiøst projekt kunne have været, hvis den sidste del af udviklingen havde haft en 7 år nyere og stærkere teknisk grund at stå på som dets baseline.
Senest rettet af TBC 25 jun 2026, 11:27, rettet i alt 1 gang.
Af kabri
#376846
Ser mega vildt ud men har lidt vanskeligt ved at forstå hvad ultimate edition indeholder?? Er der atmos?

Og hvad er det der gta+ subscription.. de har da ikke meldt ud om online version af gta 6.
  • 1
  • 246
  • 247
  • 248
  • 249
  • 250