Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Supergris skrev: 21 jul 2025, 08:07 Jo, det kan det sagtens. Hvordan tror du ellers billedet ville se ud?
Blot fordi du har et TV med en 4K-opløsning, er det jo på ingen måde garanteret, at det altid bliver født med et 4K-signal!
Har man f.eks en YS TV boks, en 4000 eller en 5000, så har den jo 2160p Out som den stilles til med et 4K TV. Norlys boksen har sikkert samme mulighed.
Med nutidens digitale signaler, har det absolut ingen betydning med hensyn til kvaliteten, hvilket kabel du benytter!
Enten virker det, eller også gør det ikke, til gengæld er de så mere kritiske med hensyn til støj, hvor de analoge blot ville give lidt "sne" på skærmen...
Radiomanden skrev: 21 jul 2025, 11:13 Har man f.eks en YS TV boks, en 4000 eller en 5000, så har den jo 2160p Out som den stilles til med et 4K TV. Norlys boksen har sikkert samme mulighed.
Man kan sagtens forsøge sig med andre opløsninger, da nogle TV muligvis upscaler bedre, end boksen er i stand til.
TV-signaler er jo ikke native 4K, men normalt er der tale om forskelle i småtingsafdelingen, blot er det rart at kende lidt til, hvad der egentlig foregår med det signal, man modtager...
Supergris skrev: 21 jul 2025, 12:23 Med nutidens digitale signaler, har det absolut ingen betydning med hensyn til kvaliteten, hvilket kabel du benytter!
Enten virker det, eller også gør det ikke, til gengæld er de så mere kritiske med hensyn til støj, hvor de analoge blot ville give lidt "sne" på skærmen...
Kablet kan altså godt have noget at sige. Jeg havde nogle problemer for få år siden med pixelering. Købte et nyt antennekabel og så var alt godt.

Til trådstarter....har du på tv tjekket signalstyrken? Kender ikke til Philips, men på Sony tv kan man gå ind i en menu og se hvor godt signalet er.
Ja det har klart en betydning med kvaliteten af kabler, de skal være beskyttet med indstråling, som vil forstyrre signalet. Så har man gamle kabler er de ikke nødvendigvis gode nok.
De fleste ældre kabler er faktisk normalt rigtig gode. Som tidligere skrevet, så vil du ikke kunne få bedre kvalitet, ved at skifte kabler. Pixeleringer er et eksempel på, at kablet mister forbindelsen kortvarigt, hvilket er fordi digitale kabler er mere følsomme end analoge signaler, som jeg også skrev tidligere.
Er dette tilfældet, kan det naturligvis tilrådes at købe bedre skærmede kabler, dog skal du ikke forvente bedre kvalitet, udover manglende pixeleringer, hvilket selvfølgelig også kan betragtes som en form for kvalitet...
Gamle kabler er ikke nødvendigvis HF tætte og er derved modtagelig for diverse RF støj.
De bruger 25/50 fps. Det bruges i lande med 50 Hz netfrekvens. I Nordamerika f.eks er det 30/60 fps.
Signalet vil altid være 50Hz. Ingen sender 25 billeder i sekundet ud, såen rent billedsignalmæssigt.
Har lige set Formel 1 på TV3+

Vi opdagede masser af gange at logo'et oppe i højre side lige som blev vist dobbelt. Hvor det ekstra logo opstod til højre for det originale logo og blinkede.
Er det billede processeren i tv'et der ikke er hurtig nok til de hurtige bevægelser der er i Formel 1?

Det skete nok ca 5-6 gange i hver runde.

Har prøvet at se om jeg kunne justere mig ud af det men det lykkedes mig ikke.

Nogen der har en ide om hvilken indstilling jeg måske skal røre ved der kan afhjælpe problemet.

Billedet på tv har vi fået justeret så det står skarpt :-)
Jeg kan ikke svare på, hvorfor du ser logoet dobbelt, men det har i hvert fald ikke noget at gøre med, at Formel 1 har hurtige bevægelser.
Fordi de kører hurtigt på banen, er ikke ensbetydende med at optagelsen har specielt hurtige bevægelser!
Billedprocessoren er mere end rigelig hurtig til de low frame billeder, der vises.

Hvad var løsningen så på dit oprindelige problem, er jeg ret sikker på, at også andre, udover jeg, er interesserede i?
Senest rettet af Supergris 27 jul 2025, 20:00, rettet i alt 2 gange.
pipper skrev: 27 jul 2025, 18:07 Har lige set Formel 1 på TV3+

Vi opdagede masser af gange at logo'et oppe i højre side lige som blev vist dobbelt. Hvor det ekstra logo opstod til højre for det originale logo og blinkede.
Er det billede processeren i tv'et der ikke er hurtig nok til de hurtige bevægelser der er i Formel 1?

Det skete nok ca 5-6 gange i hver runde.
Det er en billedindstilling omkring motion blur, som går ind og laver det. Det er ikke OLED specifikt, men kan også ske på LCD/LED skærme, hvis indstillingerne står forkert