Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af nestla
Jeg bestemte mig for at vente på et tilbud på et Philips. Måske 77oled810 som jo i forvejen "kun" koster 27000 i startpris. så den kommer måske under 15000, og ellers 77oled910. Eller måske bare en billigere i form af The One, når engang de er på lager igen i 75".
Af henrik.yde
Det er der jo allerede blevet svaret på, prøv at kigge tilbage i tråden. Der vil du se at det er blevet beskrevet, at det er samme panel (OLED EX).
Af nestla
Ja ok. Jeg fandt selv nogle reviews. Men 759 er ikke samme som C4. Det er som B4 og S85D. Det giver jo også mening. Så lærte I det!
Men stadig et godt tv, så jeg overvejer lige.

Jeg vil da hellere have 809 ved Elgiganten eller Power pga. forsikring, men den er nok udsolgt.
Så er der 810 til 18.000. Men Philips kører lidt lotteri med fod på TVet. Jeg vil mene at den flade på 759 og 809 er mere stabil. Kan man mon bare skifte fod på dem?
Hvorfor ikke bare have samme fod på alle Philips?
Den LG og Samsung bruger er da også meget pænere og sikkert mere stabil.

Men måske jeg køber 759. Det er sikkert fint. Dog stadig lidt dyrt.
Af Supergris
henrik.yde skrev: 10 aug 2025, 12:33 Der er ingen der påstår at det er samme TV!, men panelerne (OLED EX) er altså de samme iflg. Flatpanels
Du skriver ellers dette: "Ja, stort set, der er vist også forskel på fødderne, men performance/billedkvalitet er ens.", hvilket ikke er korrekt!

Det er rigtigt, der skrives at begge benytter OLED EX, men der må være forskellige versioner af dette panel, da det ifølge diverse tests og målinger er mindre lysstærkt.
Det benytter også en mindre kraftig processor, så der er ikke tale om samme billedkvalitet...
Af henrik.yde
Ok, ok, performance er "STORT" set ens så, jeg har dog aldrig hørt om forskellige versioner af OLED EX paneler inden for samme årgang, (iflg. Hifiklubben), og kan heller ikke se forskel på billedet, hvilket den almindelige forbruger sikkert heller ikke kan. Så den største forskel må være billedbehandlings processoren + OS, Titan eller Google TV/Android.
Af nestla
Har I set test af TCL C855?

Tjek denne video. Desuden er C855 i 75" sat ned til 9999 kr. Det tror jeg næsten jeg køber. Jeg skal lige i Elgiganten for at se det.

Brugeravatar
Af Radiomanden
LG er for blå (kold) i billedet, TCL mere korrekt.
Af nestla
Radiomanden skrev: 11 aug 2025, 12:13 LG er for blå (kold) i billedet, TCL mere korrekt.
Men er det sådan eller har han ikke sat LG ordentlig op, for det kan jeg ikke forstå når LG C4 roses sådan?
Brugeravatar
Af Radiomanden
Der er jo brugt de samme indstillinger så meget som det kunne lade sig gøre, men nok ikke samme farvetemperatur, det vil gøre en forskel.
Af Supergris
Testen kan ikke bruges til en disse, når man ikke har nogen anelse om, hvilke indstillinger, der er brugt under testen.
De indstillinger, han så vælger at benytte, kan absolut ikke anbefales til meget andet, end at teste hvor meget lys skærmen kan pumpe ud.
Dynamisk kontrast skal man bare holde sig fra, hvis man ønsker et billede så naturligt og tæt på standarden som muligt.
Jeg har ham også mistænkt for ikke have have slået ECO-settings fra, desuden er farvetemperaturen alt for kølig ved LGen.

Mange af hans udtalelser er også helt hen i vejret, f.eks. udtaler han flere gange, at TCLen har en fordel imed hensyn til sortniveauet pga. dens mange mini-LED-zoner, hvilket jo netop er der, hvor OLED med dens Self-Emissive display med kontrol helt nede på pixelniveau, har den absolutte fordel, dette på trods af at han giver en forklaring på, at OLED ikke gør brug af bagbelysning, så han burde have styr på, hvordan teknologien fungerer.

Han mener også at lyden er så god, at man ikke behøver at tilkøbe ekstern lyd, hvad der er stik imod den gængse opfattelse, hvor lyden altid er en akilleshæl for fladskærme, med mindre man er ovre i noget B&O eller måske LOEWE, som jo koster en mindre formue,
Brugeravatar
Af KimKaos
Det er sgu da den mest værdiløse test jeg længe at har set - Manden får vist en stor pose penge fra Kina

Og lyd ved vi alle er noget skrammel på en fladskærm og selv en B&O skærm som har noget af den bedste fladskærmslyd kræver et par eksterne enheder for at kommer op og ringe

Jeg har været lang tid om at flytte mig over til OLED - bl.a. grundet den manglende lysstyrke - men nu hvor de har fundet lyset har jeg også set det ;) og pt. er der ingen skærme der er bedre en de forskellige OLED varianter og TCL har intet der når en god OLED skærm til sokkeholderne

TCLs topskærm er en fin skærm men det er ikke i samme klasse som C4 når det kommer til billede - lyden er lige ringe da de begge er fladskærme - men igen rent billedmæssigt så er C4 det bedste af de to
Af nestla
Ja der er sikkert noget galt med opsætningen af C4 i den test. Prisen på 9999 kr. for 75" C855 er fin. Så value for money er sikkert godt. Men ja oled er jo bedre.

Kommer der en test herinde af Philips Oled 810 77" ?
Er den mon bedre end 809eren? men ellers er det jo også fint.

Man kan vel ikke ændre overskriften på denne tråd til måske bare Philips Oled?