Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af MigSelv
Grandahl skrev:Beckham Mener du det seriøst, når du begynder at sammenligne MP3 filer afspillet på et B&O anlæg og LCD kontra OLED? Jeg kan ihvertfald ikke finde sammenligningsgrundlaget.
Uanset om det er HD, 4K eller HDR er forskellen markant, den bliver kun større jo bedre kilden er..

Hvis nu manden siger han har et budget på 10000 og ønsker 65” giver det sig selv at det må blive et LCD tv, men det er jo ikke tilfældet her.

Hvis der nu kommer en og vil købe bil for en million, og spørger hvad han kan få? Så kan han da sagtens komme på arbejde hver dag i en Ford Fiesta, men det er nok ikke den han kikker efter når han har en million at gøre godt med, med mindre han overhovedet ingen anelse har om hvad biler koster.
Ja dårlig sammenligning, når man på et B&O anlæg alligevel ikke kan høre forskel på, om det er mp3 eller ukomprimeret filer man afspiller.
Af janbau
Pede8000 skrev:
janbau skrev:Det kommer stadig an på hvad skærmen skal bruges til og i dette tilfælde kunne en led måske være bedre. Oled er god til langt det meste indhold men til netop sport vil jeg til enhver tid påstå at netop XF 90 vil være bedre til dette da bevægelsehåndteringer er bedre end de nuværende Oled fra 2017 . Den nye LG C8 har i år fået en bedre motor til netop bevægelse men der er stadig plads til forbedring.

Og med lidt forhandling kan skæmen nok forhandles ned i pris , det kunne jeg selv med en 55 Tommer XE 90 i Power men jeg havde så lige købr en LG C7 Oled til 9000 kr. som jeg så sandelig er blevet rigtig glad for da jeg bruger den meget til 4 K Blu-ray og har lige opdateret min spiller til en med Dolby Vision. Jeg ser så også meget sport og LG C7 Oled gør det skam ganske udemærket men ville dog stadig forretrække en god Led som den nye 2018 Sony XF 90 .

Nu er der dog en ny serie på vej fra Sony nye Master serie af både Oled og Led som der jo lige er lavet en indlæg om her på site Da Torben og Rasmus hvis er i USA og se på dem
Tak for svar, men man skal godt nok se meget sport for at den marginale forskel retfærdiggøres. Trådstarter har et budget til et 65" OLED tv, og det vil jeg anbefale til en hver tid.

Ja, spændende med de nye Sony, glæder mig til at læse anmeldelserne! Det er dog lidt underligt med det der Netflix Kalibrering, der kun gælder Netflix. Det forstår jeg ikke rigtigt.
Ja det er en vaskelig debat og jeg var lidt bekymret ved mit valg af Oled til Netop sport som jeg ser rigtig meget af og er efterhånden ved at vende mig til at se sport på Oled og fodbold kører egentlig rigtig godt og jeg blev virkelig imponeret over At se Vm i fodbold i 4 K HDR . Det sted som jeg har oplevet problemer med mit Oled er når jeg ser Håndbold her har jeg set bevægelse problemer især når billedet drejer hurtigt hvilket jo sker ofte i visning af en håndboldkamp. Dette ses ikke så meget på min tidligere 55X8509C Led skærm.
Men Oled er så bare bedre til stort set alt andet man ser og især Film og HDR som skrevet af mange andre som også var grunden til at jeg selv valgte Oled
Af Beckham
Nu har jeg ikke lige selv et B&O anlæg, men vil da undre mig hvis man ikke kan høre forskel på en lousy komprimeret MP3 fil.....det kan man da på de flest andre anlæg.

Anyway…..undrer mig over at man efterhånden ikke kan sige andet end OLED herinde, uden at skabe en kæmpe debat. Jeg opfordrer bare til at kigge på alle mulighederne inden man køber. Der bliver vel stadigvæk solgt temmelig mange LCD tv derude, så for nogle er det jo det rigtige valg...af whatever årsag. Selv brugte jeg rigtig mange timer på at undersøge og kigge på skærme inden mit sidste køb, og ja, endte med en LCD, simpelthen fordi jeg synes det passede bedst til mine behov, selvom budgettet var til mere. Det kan jo være der er andre som kan\vil ende i samme situation....derfor min opfordring til at kigge på alle mulighederne, fremfor bare at kigge på en og så købe den.
Brugeravatar
Af Pede8000
@Beckham

Det gør da ikke noget med lidt debat, når den bliver ført i en ordentlig tone ::l

Der bliver solgt rigtigt mange LCD tv derude. Problemet for de firmaer der har satset på kun LCD (læs Samsung) er de således mister, stort set, hele high end markedet. Der er da ingen tvivl om at QLED hører til i toppen af LCD markedet, problemet er bare at markedet for LCD ikke er ret stor i den prisklasse.

De der stadig køber LCD er enten ikke interesserede i den bedst mulige billedekvalitet, når det koster lidt kroner, eller de mega er bange for "burn in"... Det marked er der stadig for Samsung. Deres markedsandel er dog faldende.

Min mening er at når du rammer et 18k prispunkt for et TV bør man nok overveje OLED seriøst.
Af lennon
Det er mig ganske enkelt ubegribeligt, hvis LCD virkeligt kan gengive fodbold bedre end det jeg oplevede på mit OLED = VM i 4k HDR via Yousee boksen ?
Enig i , at hvis man har OLED med i overvejelserne i forhold til budgettet- så må det være det logiske valg . Trådstarter er også inde på forældelse . Efterhånden som 4k HDR vinder udbredelse - så vil 4k HDR vist på et budget LCD netop virke forældet vs OLED .
Af Beckham
Du kan jo bare læse anmeldelsen af XF90 her på sitet i forhold til det med bevægelse...dermed ikke sagt at OLED ikke kan håndtere bevægelse. Det har jeg aldrig nogensinde sagt.

Anyway....mht. til forældelse tror jeg ikke man skal være bekymret....uanset om man køber OLED eller LCD. Tror tv'et dør inden at 4K\HDR bliver standard rundt omkring. Vi har jo knapt nok fået alle kanaler over på HD....og vel de færreste som er på 1080p. Medmindre man selvfølgelig udelukkende er til Streamning tjenester...der rykker de jo lidt hurtigere.
Af lennon
Beckham_ Jeg respekterer absolut Flatpanels test og konklusion, samt dine erfaringer - på daværende tidspunkt . Men, kan det måske tænkes at FW opdateringer og ikke mindst kildemateriale i 4k HDR, feks via YouSee boksen har rykket præferencerne mht (specielt) bevægelse/fodbold ? Det var som sagt helt outstanding på OLED , hvor jeg ikke så antydning af "hale" efter bolden, eller bevægelses blur . Er det mest i panoreringer du mener LCD kan opleves en tand bedre ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi står ikke alene med vurderingen af bevægelse på XF90 (og nok også ZF9 når den kommer). Der er virkelig en markant forskel på den opfattede opløsning under bevægelse.
Af lennon
Fair nok, - jeg har bare svært ved at forestille mig en synlig bedre oplevelse end den jeg havde under VM, på mit OLED . . .