Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er flere aspekter i problemstillingen om analogt TV på en digital skærm. For det første, så er fladskærmene noget mere utilgivende overfor støj, hvilket er ret uheldigt eftersom analoge signaler jo, som bekendt, har det med at opsamle støj i flere etaper før det rammer skærmen. Dernæst så sendes analoge TV signaler i interlaced format, hvilket ikke er de måde en fladskærm tegner sit billede på (men det passer perfekt til CRT teknologien). Dvs. at fladskærmen skal omdanne et interlaced signal til progrressivt, hvilket ikke er nogen ukompliceret opgave. Dertil kommer signalet jo ind med en latterlig lav opløsning ift. hvad skærmen rent fysisk er i stand til at vise, så oveni hatten, så skal alle disse artefakter, som signalet har fået tilført, opskaleres til at passe til skærmens opløsning... Alt i alt ikke det mest optimale udgangspunkt for at vise TV på en fladskærm.
Af mortensen
Jeg har jo svaret på det med signal forstærker.
Det må ikke være for stærkt ej heller for svagt det skal være på den rigtige styrke i db målt ved stikket hvor dit tv står.
Men alt afhængig hvor mange udtag du har hvis du har 4 stk skal der typisk forstærker til.
Af dkscan
Rasmusapt skrev:nå men glæder mig til efteråret hvor yousee kommer helt op og køre og alle kanaler kan tages digitalt :)
Er du da tilsluttet en antenneforening, der ikke fører fuldt udbud fra YouSee?
Ellers er alle kanaler da tilgængelige digitalt.
Af Cosius
mortensen skrev:Hej
Men nu planlægger jeg at købe sony 40w4500 med digitalkort til yousee
Skal man have en digitalkort for at tage kanalerne hos yousee?

Køber selv en sony 40w4500, og har kable tv fra yousee. Er der noget jeg skal købe ekstra for at få fuldt udbytte? såsom det der kort.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Cosius skrev:. Er der noget jeg skal købe ekstra for at få fuldt udbytte? såsom det der kort.
JA, du købe et CA modul fra Yousee (pris: ca. 600 kr) samt et abonnement på digitale kanaler (pris: 199 kr. / halve år i kortafgift). Dette er også forklaret i vores artikel om digitalt TV:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1229024676
Af Rasmusapt
Ja Yousee har stort set gjort deres for at alle i byen kan få programmerne :).. problemet ligger i at vi har 3 andre fjernsyn i huset af den gamle slags som stadig kører på analog.. Det vil sige det bliver en dobbeltafgift :).. om ½ år er det slut hvad jeg har forstået på kommunene med at sende antenne-tv ud til forbrugerne og derved kan vi begynde at købe digital-tv.. så vidt jeg har læst mig til bliver det en dyr fornøjelse hvis man vil have HD-kanaler samt tv1000 og fuldpakken ;).. og for ikke at tale om hvad det koster at påbegynde det med diverse bokse man skal sætte op :)
Af dkscan
Når du ser tv via YouSee, så betyder ændringerne der sker om et halvt år ingenting for dig. De vedrører kun dem, som ser tv via egen antenne. Det samme gælder ændringerne med overgang til MPEG4 i 2012.

YouSee sender i dag både analogt og digitalt og det fortsætter de med i mange år endnu. Du kan derfor stadig bruge alle dine apparater uden at skulle investere i ekstra bokse.

Drop alt om analogt tv på Sony W4500. Man køber ikke så dyrt (og godt) et fjernsyn for at spise det af med et dårligt analogt signal.
Invester i en kortlæser og et programkort, så får du alle dine eksisterende analoge kanaler i digital udgave samt nogen ekstra bonuskanaler.
Af Rasmusapt
det jeg mente var nu også bare at hvis man invistere i det digitale signal ja så skal man jo betale for 2 signaler ;).. kan godt forstå det du mener med at udnytte det :D.. men 1200 det ene sted og 2000 det andet sted det bliver hurtigt dyrt :D
Af Cosius
Hmm, okay. Har fået tv'et hjem og kan tage DR1,2 og tv2 digitalt. Men dekoder og kort (mindste pakke) hvilke ekstra kanaler for jeg så?
Af Cosius
Lige et spørgsmål mere. Jeg har sat min computer (znote 6324w) til tv'et via PC indgangen. Dog kan jeg ikke få noget billede på tv'et. Har sat indgangen på PC og har prøvet duelview, klon og enkelt. Den ser ud til at kunne et sony tv når jeg åbner NVIDIA kontrolanel - opstil flere skærme. Når jeg siger anvend, sker er ikke noget.
Ved ikke helt nu. Er det noget på tv jeg mangler at indstille eller kan min computer bare ikke sende et signal over (skulle være i first).
Håber i kan hjælpe.
Af lennon
På min bærbare Dell skal jeg trykke på tasten der akltiverer "blå taster" samtidigt med F8 for at få signal til min fladskærm . . .
Af Cosius
Nej, det er ikke det. Har selv samme knap (F3). Kontrolpanelet er bare en måde hvorpå jeg bedre kan styre det. Har haft min computer tilsluttet massere af gammeldags tv og forskellige computerskærme.
Kabel jeg bruger er som dette:
[img]http://www.hulti.nl/winkel/media/vga.jpg[/img]
Af lennon
Cosius skrev:Nej, det er ikke det. Har selv samme knap (F3). Kontrolpanelet er bare en måde hvorpå jeg bedre kan styre det. Har haft min computer tilsluttet massere af gammeldags tv og forskellige computerskærme.
Kabel jeg bruger er som dette:
[img]http://www.hulti.nl/winkel/media/vga.jpg[/img]
Bruger også selv VGA stik, og kan netop kun få billede ved at gøre som jeg beskrev.På min Dell står der faktisk CRT/LCD med blåt på selve F8 tasten. På min gamle Acer var der et skærmikon - men på en anden "F"-tast

Kan desværre ikke bidrage med andre forslag . .