Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Rasmusapt
Ja nu har jeg så endelig fået taget mig sammen til at få købt et tv og valget ende på sony w4500 model.

Da jeg kom op i butikken viste de et flot billed indtil de kom til analog tv.
Billedet var analog tv var noget så ringe,dog sagde de at det skyldes at der var så mange tv tilsluttet til antenne-nettet og da de ikke havde nået at få antenneforstærker på ja så blev kvalitet ringe dog ville den være MEGET bedre hjemme hos en selv.

Fik så tilsluttet billedet idag og må godt nok sige jeg blev skuffet.. har ikke set fladskærme tilsluttet til antenne-nettet før, kun skærme som modtog signal via parabol..

Nu kommer mit spørgsmål så. Er det bare ringe billed når man snakker om kanaler modtaget fra antennestikket og når det er en fladskærm der skal vise billedet ?

Har før kørt med noget af en satan til en 28" jvc kasse :) hvor billedet stod en del bedre men det er selvfølgelig også en anden skærmtype og teknologi til visning af antenne-signalet.

Derudover har den det med at skifte format hver gang jeg skifter kanal :S..

og så til sidst :D.. når jeg skifter kanal når man at se et billed i 2 sek før den begynder at vælge format.. og det billed (hvad man lige kan se) ser sku godt ud indtil den har lavet lort i det med formatet :D..

Håber nogen kan hjælpe mig med nogle af mine spørgsmål :)

/rasmusapt
Rasmusapt skrev:Nu kommer mit spørgsmål så. Er det bare ringe billed når man snakker om kanaler modtaget fra antennestikket og når det er en fladskærm der skal vise billedet ?
Generelt - ja. Analoge interlaced signaler er næsten diametralt modsat af hvad man bør fodre en fladskærm med, men teknologien passede fint til CRT skærmenes måde at arbejde på.
Af Rasmusapt
hvordan så når man får digitalt-signal ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er lidt svært at udtale sig om hvor meget bedre billedet vil blive hjemme hos dig, når jeg ikke kan se hvor ringe det er nu. TV signalerne i dag er på 720x576 punkters opløsning, hvilket er ca. en fjerdedel af den opløsning dit TV rent faktisk har. Dvs. du har fået blæst op på en stor skærm uden at tilføje ekstra detaljer til signalet - det i sig selv er et dårligt udgangspunkt.

Men i teorien, så kan du få et billede magen til hvad en DVD-afspiller kan levere. Der er dog et lille "men" da man på en DVD typisk ikke er gået helt så meget på kompromis med kvaliteten for at få presset filmen ned på skiven. Med TV signaler komprimerer man ofte lidt for hårdt, hvilket giver plads til flere kanaler på samme båndbredde, men det går ret kraftigt ud over kvaliteten. Derfor skal man ikke regne med at få fuld valuta for sine TV-abonnementskroner blot fordi man vælger det digitale signal.
Af Rasmusapt
må det ærlig erkende jeg er lidt skuffet :D.. det vil sige at det i realiten bedre kunne have betalt sig for mig at invistere i et 32" satan af en kasse så længe vi stadig har det analog tv og at et fladskærms tv engentlig bare er en opblæst genstand som pynter flot på væggen men egentlig ikke levere et bedre billed før man fyre en ps3 til eller ser Bluray film på fjernsynet ?
Af SF
Jeg går og venter på at mit 40w4500 ankommer, og bliver lidt bange over at hører hvor dårligt billedet ser ud på analog signal. Men kan man ikke bare bruge den digitale tuner som der er indbygget i tv'et? vil man så ikke få et bedre billed? Eller er det kun når man har yousee eller nogle af de andre tv betalings udgivere?
Af Rasmusapt
Altså kommer jo an på om du har haft fladskærm før for så er du blevet vandt til det ;)

Syntes bare at fladskærme er blevet rost for meget og ført for meget frem i lyset :S(min mening)..
Havde forventet mig noget andet da jeg købte mit tv ;).. nu er jeg vandt til et 19" tv crt(eller hvad det hedder).. men når jeg smutter ind på mit nye tv er det tydligt for mig både at se at det på ingen måde kan følge med billedet når det gælder det analoge signal og ligeledes kan jeg se hvor dårlig den er til at vise bevægende billeder trods dens motionsflow skulle være godt i forhold til så mange skærme :)..
Det jeg prøver og vil frem til er hvis jeg ikke vidste det digitale tv var rundt om hjørnet så havde jeg syntes at 10k var meget for et tv som på ingen måde kunne måle sig med et 32" tv til 2-3k..

igen er det kun min mening :)
Af Denger
som du allerede har fået svar på så er analog signal ikke bygget til LCD skærme.
Nu ved jeg ikke om du har privat antenne eller er på fællesantenne/fibernet,men jeg har en kollega som tager digital signal ned på en privat antenne det drejer sig om DR1,DR2,TV2 og den nye 6 kanal og det er mærkbart bedre end det analoge signal.
Har du været inde i menuen på dit TV og skanne efter kanaler på den digitale del eller har du kun skannet den analoge del igennem?
ellers prøv det
Af lennon
Køber man en fladskærm , bør man ubetinget gå hele vejen - og få sig et digitalt antennesignal ! I så fald performer et seriøst fladskærs tv bedre, end langt de fleste CRT. Hvis du kunne "forstørre" dit 19" CRT til 40" - ville det heller ikke være et kønt syn med analogt signal.
Af Rasmusapt
@Denger
Det foregår gennem fællesantenne og har derfor tænkt på om man måske kunne købe en antenne forstærker og det ville givet et mærktbart bedre resultat.
Det er svært at søge den digitale del igennem når man ikke har fået digitalt-tv endnu :) med mindre man vil spille tid og finde 0 kanaler :P..

@lenon.. det er ikke rigtigt hvad du siger :).. vi kører med 32" B&O fjernsyn hvor billedet er lige så godt/bedre end på det 19" jeg ser på ;).. ved det ikke er 40" :P..

Men Yakken eller andre kan en antenne forstærker hjælpe ?.. hørte man kunne købe en for cirka en hund..
Af Denger
Hej igen
Jeg ville prøve at scanne den digitale del igennem jeg vil tro at den finder de kanaler som jeg skrev i det tidligere indlæg,de digitale kanaler som du kan tage via fællesantennen kan ligge på forskellige programpladser nogle er betalingskanaler men en 3-4 kanaler i digital kvalitet (576 linier) tror jeg du kan se
Af Rasmusapt
@Denger..
Må faktisk sige jeg blev noget overrasket da jeg tog en full scan i digital og der dukkede 292 resultater op :O.. dog er raidokanaler og kanaler som ikke er indstillet inkluderet og derved fandt den kun 10 tv kanaler som var mulige at se...
Blev glad da jeg så så, hvor gode de var ;).. en helt anden kvali end analog dog er kvaliten set bedre men nok om det, når man går et par meter ekstra væk fra skærmen er det sku ligefedt :)..
Dog er jeg stadig forundret over hvor dårligt det analoge tv ser ud :D.. tror i en antenneforstærker vil forbedre noget..
jeg har jo trods alt stadig mange ting at se på det analoge som ikke kan ses på det digitale.
Af mortensen
Hej
Hvis du er i tvivl om dit signal, vil jeg anbefale dig at kontakte en antenne mand og lad ham måle på dit signal.
Antennesignale er noget sært noget, det må ikke være for svagt heller ej for stærkt, begge dele gør det dårligt.
Men han kan sætte en måler på og kontrolere om signalet er omkring de 65-70 db mener jeg nok det, hvis det ikke er det kan det være fordi den forkerte udtag, sidder i vægen eller signalet du får ind er måske ikke godt, men de penge du evt. bruger på ham måske 500-1000 kr er godt givet ud, det måtte jeg sande efter mange år med lidt dårligt signal, det var ovenikøbet mig selv der havde trukket kabler og lavet samlinger som alle andre, men det viste sig jeg havde udtag med for stor dæmpning i og samlinger der ikke var lavet med proff bn stik og lige pludselig stod det skarpt.
Så fik jeg en 26" fladskærm billigt og så blev billedet ringe igen. og jeg rigede til antenemanden igen og hans svar var fladskærme er ikke til anloge signaler, nogle er bedre end andre, men du har bedre billede på det gamle 28" trist tænkte jeg

Men nu planlægger jeg at købe sony 40w4500 med digitalkort til yousee

Så nu må vi se om jeg bliver lykkeligere

Mortensen
Af Rasmusapt
tror nu også mest af alt det er fordi det er fladskærm men er stadig skuffet.. syntes det er utroligt hvor meget kvalitet den kan falde blot fordi skærmen bliver flad.. jeg mener skærmen er skabt til at lave nogen af de sindsyge billeder hvorimod den det gamle store tv ikke kan præstere at lave et billed bedre end den viser analog.. hvordan kan det så være den flade kan forringe et analog signal :S..

nå men glæder mig til efteråret hvor yousee kommer helt op og køre og alle kanaler kan tages digitalt :)

Dog håber jeg nogle kan svare mig på en en såkaldt signal forstærker skal kunne gøre noget ved mit signal ?