Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er jo forskellige grader af "PC tilslutning". Hvis du påregner at bruge skærmen i stedet for en monitor til din PC, dvs. til Word og andre arbejdsopgaver, så vil jeg ikke mene at plasma er noget for dig. Hvis du bare skal se film, surfe lidt på nettet af og til, bruge den som mediacenter eller lignende, så er der ingen problemer.
Af sonsora
Okay, i skal i hvert fald have tak for svarende.

Så vidt jeg kan se nu så køber jeg sådan et px8 som du har linket til.

Er ppradio et troværdigt sted, med god service osv. ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, dem kan du roligt handle med og deres skærme er ikke parallelimporterede, dvs. du har dansk Panasonic garanti på dem. Der ydes desuden pixelfejlsgaranti på skærmene.
Af sonsora
Okay, det lyder bare godt.

Tak for alle svarende
Af sonsora
Lige endnu en ting forresten.

Hvis jeg nu køber det px8 eller px80, er der så noget man skal gøre i starten, altså for at undgå burn-ins eller andre former for skader på tv'et ?
Af kasper_j
Ja det er så afgjort 500kr værd - Efter min mening, behøver du ikke gøre andet end at skrue ned for farve og kontrast, og det kommer helt af sig selv hvis du vil have et ordentligt billede.
Af sonsora
Okay mange tak alle sammen, har hjulpet mig virkelig meget.
Af sonsora
Hmm, nu læste jeg så den artikel om burn-ins, og det er der da rimelig stor chance for sker så vidt jeg kan læse ud fra artiklen ?

Jeg er i hvert fald lige pludselig blevet i tvivl om det alligevel skal være et LCD i stedet for et plasma
Af kasperdall
undskyld for at gå lidt offtopic men jeg ville ikke lave et nyt topic, hvis der nu allerede fandtes et ligesådan....

men mit spørgsmål lyder: er sony KDL - 32d3000 det bedste 32 tommer fjernsyn?
for mig er prisen lidt ligegyldig, har bare ikke plads til mere end 32 tommer på mit værelse.

men henhold til dit spørgsmål angående Burn-in, kan man downloade DVD´er fra recoredere.dk som skulle kunne hjælpe med både at tage væk burn-in hvis skaden skulle være sket, eller forebygge så det ikke sker så let....
eller har jeg forstået det forkert?
Af kasper_j
kasperdall skrev: eller forebygge så det ikke sker så let....
eller har jeg forstået det forkert?
DVD'en forebygger det ikke mere end almindeligt tv med dæmpede indstillinger (husk ingen sorte bjælker i top og bund). Det man kan bruge DVD'en til er f.eks. at lade tv'et køre natten over så man ikke render ind i statiske billeder eller 12 timer med samme kanal logo. Idéen er, at et Plasma tv er mest modtagelig for retention/burn-in i de første 200 timer af sin leve tid, og nogen vælger så at få overstået de 200 timer hurtigere ved at køre en break-in DVD.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
sonsora skrev:Hmm, nu læste jeg så den artikel om burn-ins, og det er der da rimelig stor chance for sker så vidt jeg kan læse ud fra artiklen ?

Jeg er i hvert fald lige pludselig blevet i tvivl om det alligevel skal være et LCD i stedet for et plasma
Hvordan kan du tolke min artikel til, at er en "rimelig stor chance for sker"? I konklusionen skriver jeg endda ret tydeligt:
Selvom burn-in er en reel risiko ved køb af plasma TV så er det dog ikke alle der nogensinde kommer til at opleve det. Hvis blot man er opmærksom på de risici der er forbundet med teknologien, så er man godt rustet.
Hvis du bare lige kører med lidt moderate indstillinger (kontrast og lysstyrke), så sker burn-in langsommere og hvis du så samtidigt skifter kanal af og til, så skulle du være sikret ret godt.

Break-in DVD'en er den lidt kedelige måde, at køre et TV til på, idet du for det første kører med maksimal effekt (hvid baggrund), dvs. noget ala 300-400 W og for det andet, så får du selv nada glæde af skærmen imens det står på.
Af zyckelmaster
Hvis du har råd, så skal du helt sikker gå efter PX80.

I forhold til burn-in, så har personligt ikke gjordt andet end at undgå mange timers statisk brug. Men fx sad jeg den første aften og så en film på TV2 - dvs. ca. 2 time3 i træk med TV2's logo det samme sted på skærmen, og der var ikke skyggen af burn-in. Med andre ord, risikoen er ikke særlig stor, men tænk dig om...

I øvrigt et fantastisk fjernsyn med en imponerende god gengivelse af analogt signal - især hvis man ikke "tvinger" skærmen til at vise signalet i et andet format end det er (dvs. 4:3-format, når den pågældende tv-kanal udsendet et program i 4:3-format og 16:9-format, når den pågældende tv-kanal udsender et program i 16:9-format). Det krævet selvfølgelig, at man kan leve med sorte/grå bjælker i siderne, når signalet kun er 4:3-format.