Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Joko
jeg er selv i den situation, at jeg sidder mellem 2 til 2,5 meter fra mit tv, så ved ikke helt om jeg skal ha' et 32 eller 37 tommer tv.. er dit 37" ikke lige stort nok, så tæt på??
Af Zacho
Joko skrev:jeg er selv i den situation, at jeg sidder mellem 2 til 2,5 meter fra mit tv, så ved ikke helt om jeg skal ha' et 32 eller 37 tommer tv.. er dit 37" ikke lige stort nok, så tæt på??
Jeg har 42" Samsung Plasma (=et skrummel) og når jeg er tættest på sidder jeg lidt under 2m. fra det.. Og ved film osv. synes jeg det er meget fornuftigt.. Så en 37" tror jeg ikke bliver et problem.
Af Rune3400
Jeg sidder 1,5m væk fra mit 37" Men der er jeg også ret glad for at det har full hd
Af Joko
jeg troede full hd var ligegyldigt når det er på en skærm under 50 tommer?
Af Joko
har lige prøvet siden ;) vil det sige at hvis jeg sidder tættere end 2.8 meter fra et 37" tv, med opløsningen 1024x720, så kan jeg godt se forskel på HD ready og Full HD??
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, på en måde, men så ikke alligevel. Dét du kan læse ud fra appletten er at 1024x720 kan skelnes ud til 2.8 m, men at 1920x1080 først giver mening ved 1.5 m. Der er altså en gråzone mellem 1.5 m og 2.8 m hvor 720p vil kunne skelnes, men hvor fuld HD ikke vil. På et eller andet tidspunkt herimellem, begynder tingene, at overlappe, men strengt taget så får du først øje på detaljerne ved fuld HD omkring 1.5 m.

Husk på at vores applet kun er gyldig for sort/hvide periodiske mønstre - ikke for bevægende billeder. Så snart der kommer bevægelse i billedet, så skal du faktisk lidt tættere på for at du kan skelne detaljerne. Husk også på, at appletten ikke angiver hvornår du begynder at opfatte billedet i pixels, men blot hvornår tingene ikke flyder sammen mere. Der er en ret markant forskel på de to begreber, hvilket du jo kan se når du sidder foran din PC-skærm: En enkelt prik på skærmen kan godt ses, men det betyder ikke at du opfatter skærmen som om den er opbygget er enkelte pixels (dvs. at du kan se pixelafgrænsningen).