Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mortena1980
Du kan kun få den nordiske garanti ved at købe m87BDX /XEE-udgaven. Den får du ikke til under 10.000 kr, det er som regel dem, du kan købe i Fona, Merlin osv.

Ved at købe på nettet til omkring 8000 kr, er den parallelimporteret. Spørgsmålet er så, om du vil give 2000+ mere for den nordiske garanti.
Af lclauridsen
Umiddelbart ikke :)

Men hvad er holdningen til det, burde jeg ligge 2K oveni og så være sikker ?
Af mortena1980
Står selv med spørgsmålet. Kigger på en 37 " m86, men ved ikke, om jeg vil købe den parallelimportet.

Du er dog under dansk købelov, og den er sådan set udmærket.
Af Nkaj
Så har jeg fået endnu en mail fra pc-netto.
De skriver:

Parallelimport er hvis det er fra et ikke Eu land. Dem vi køber ind er ikke parallelimporteret.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
At PC-netto ikke kender definitionen på parallelimport gør ikke deres varer mindre parallelimporterede. Hvis du importerer varer uden om de sædvanlige salgskanaler for at sælge dem i konkurrence med de forhandlere, der er godkendt af producenten i det pågældende land, så parallelimporterer du...
Paranova.dk skrev: Parallelimport er handel af mærkevarer eller patenterede varer købt i et EU- eller EØS-land og senere eksporteret til salg i et andet EU/EØS-land.
Ergo: Hvis du køber varen i et hvilket som helst land ud over Danmark, så er der tale om parallelimporterede varer.
Af Kratz
Ikke for at køre denne debat fuldstændigt af sporet, men det er dog en af de tåbeligste udmeldninger jeg længe har hørt, den gang vås PC-Netto her kommer med!

Begrebet parallelimport dækker jo NETOP import fra et andet EU land. På grund af reglerne om varernes frie bevægelighed indenfor EU, er det tilladt at købe en vare billigere i et EU land og sælge det i et andet EU land.

Jeg har dog svært ved at sætte mig ind i problemerne med det? Når du sælger en vare i Danmark skal du stadig overholde de danske regler.

Jeg har selv arbejdet med parallelimport en del år, så jeg ved hvad jeg taler om.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dét du mister er muligheden for at få varen repareret eller ombyttet direkte hos producentens danske afdeling. I tilfældet med Samsung betyder det at Samsung ikke vil sende deres egen teknikker ud til dig i tilfælde af fejl. Det gør de hvis der er tale om et TV købt igennem den danske leverandør.
Af lclauridsen
Konklusionen på denne debat:

Jeg bør ikke være bekymret når jeg køber et parallelimporteret tv,
i dette tilfælde en Samsung LE-37M87.

Den eneste jeg "mister" er producentgarantien, dvs. pixel er for egen regning.

Jeg kan ca. spare 2.000 kr. ved at købe tv´et parallelimporteret.

Bør jeg så ikke spare de 2.000 kr. så stor er risikoen vel heller ikke for en pixelfejl?

Hvad kunne det ellers være for "skader" jeg ikke ville kun få dækket når jeg har købt et parallelimporteret tv?
Af mortena1980
Det fremgår af denne pdf fra Samsung Danmark.

http://www.samsung.com/dk/products/tv/l ... _tv_dk.pdf

For mig er de vigtigste "fordele" punkt 3 og 8.
1 - Tv’ets menu står på dansk – gør det lettere at installere og navigere.

2 - Der medfølger en brugsanvisning på dansk – gør det lettere for dem, der
gerne vil lære mere om tv’ets funktioner.

3 - Nultolerance mod pixelfejl – Samsung i Norden er gået et skridt længere og giver
dig et nyt tv, hvis der er en eneste pixelfejl på dit tv på 26 tommer-tv eller
derover. Den mest almindelige garanti tillader et vist antal pixelfejl.

4- miljøafgiften er inkluderet – Samsung i Norden garanterer, at miljøafgiften er betalt. Det giver forbrugeren en sikkerhed for, at genbrugsafgiften er betalt, og at samfundets genbrugssystem efterleves.

5 - at tekst-tv-funktionen fungerer korrekt.

6- at den indbyggede digitalmodtager er tilpasset til det danske marknet.

7- Prestigeservice i hjemmet den efterfølgende arbejdsdag for de forbrugere, der bor i Danmark, hvis deres 40 tommer-tv har brug for service.

8 - Henteservice i hele landet, hvis tv’et skal repareres. Gælder for 32 tommer og
derover.
Af lclauridsen
Dvs. der ikke er danske menutekster og manual med til og tekst-tv ikke fungerer korrekt på et parallelimporteret tv.

- Kan det virkelig passe ?
Det lyder ikke særlig betrygende
Af dibber99
jeg har lige købt et 46m86 det virker perfekt.. det er parallel importeret, tekste og undertekster osv virker fint, ingen problemer, menuen er dog ikke på dansk, men hvad gør det?
Af lclauridsen
"Vi kan ikke oplyse vores kunder om en vare på en specifik bestilling er importeret fra et andet EØS-land eller ej, da vi benytter os af forskellige leverandører.

Har du modtaget en vare fra os, og ønsker du at vide om den importeret, skal du blot kontakte pågældende producent, så kan producenten ud fra varens unikke serienummer eller produktnummer tjekke dette.

Producenten kan ligeledes informere dig om pågældende vare evt. er dækket af garanti selvom varen skulle vise sig at være importeret.

Du er under alle omstændigheder beskyttet af den lovpligtige reklamationsret.

Vi har indgået en service aftale med Elektronik Centret, hvilket gør det muligt at få HiFi og TV produkter af mærkerne Samsung, Sony og Philips, som er købt hos os, behandlet direkte hos Elektronik Centret i hele reklamationsretsperioden, uanset om varen er dækket af producentgaranti eller ej.

Viser varen sig at være defekt kan du således gøre følgende:

Du kan kontakte Elektronik Centret på følgende telefon +45 4450 3000. Husk at oplyse dem at du har købt varen hos os, og at der er indgået en service-aftale mellem Getmore og Elektronik Centret. De tager sig direkte af reparationer forbundet med netop denne vare.

Er der tale om et defekt TV på over 30” (tommer), sørger Elektronik Centret for selv at afhente varen på din adresse. Evt. afhentning aftales med Elektronik Centret.

Når varen er repareret, sørger Elektronik Centret for at sende varen retur til dig igen.

Du kan forvente din defekte vare færdigbehandlet hos Elektronik Centret indenfor ca. 2-4 uger."

Har fået følgende svar fra getmore, da jeg spurgte om Samsung LE-37M87 er parallelimport.

Efter at have læst det igennem kan man vel konkluderer at tv´et er parallelimporteret!

Men er det ikke underordnet i dette tilfælde om varen er parallelimporteret når de har det samarbejde med Elektronik Centret ?
Af lclauridsen
Tillader mig lige at bumpe en gang....
Af TYBO
Næsten alle de danske online forhandlere paralleimportere.
Kender kun Geco som ikke gør det.

Personligt synes jeg at getmore er blevet bedre.
Kender flere som har sendt noget retur til dem og der har ingen problemer været.

Ja det har været dårlige men hvis de vil forbedre deres image så hatten af for det.
Jeg handler tit med dem og er godt tilfreds.