08 jun 2025, 19:01
Hvis pengene ikke er et problem, så kan jeg kun istemme koret angående at vælge A95L - Så har man et TV der er i top på stort set alle billedparametre, både mht. panel og processing.
Spiller pengene ind, så ville jeg orientere mig imod et tilbud på at af Samsungs langt billigere QD-OLED modeller som ofte et par gange om året kommer på ret godt tilbud så der gerne yderligere barberes ~10k af prisen i udsalgsperioderne.
Først derefter ville jeg overveje at opgive QD-OLED panelets bedre farver til fordel for noget andet.
Hvad angår reflektionsoverflader; glossy vs matte, så er og forbliver det et kompromis der afhænger af ens personlige temperament og seermiljø. De "blankere" glossy reflektionsoverflader reflekterer mere fokuseret, som en spejlreflektion, hvilket nemmere kan blænde mere lokalt for enkelte områder af billedet i lysforurenede rum med skarpe lyskilder. De matte overflader diffunderer lysforureningen mere over skærmen, med det trade-off at black-levels i højere grad udvaskes ifbm. lysforureningen i rummet. Så det er og forbliver en temperamentssag hvilket kompromis man fortrækker. I mørke rum er der dog ingen tvivl. Der giver de mere glossy overflader en bedre, skarpere og mindre diffunderet farvegengivelse og højere kontrast med bedre black-levels (da skærmens eget lys og farver jo også difunderes i den matte overfalde) hvilket sikrer skarpere og mere levende billeder på glossy skærme end på skærme med matte anti-reflektionsmateriale når seermiljøet er mere optimalt og man kan få alle detaljerne med.
Det er naturligvis i mørke omgivelser at kvaliteten fra en skærm træder frem, så jeg er selv tilhænger at glossy reflektionsmateriale og bryder mig ikke om matte skærmes kompromisser. Den slags bør man imho kun overveje hvis man overvejende ser TV i meget lysforurenede rum. Men i sådanne lysforurenede rum kan man så også begynde at spørge sig selv om hvor vidt det giver mening at bruge penge på en highest-end skærme, for i den slags setting skal skærmen bare kunne blive tilstrækkeligt lys (hvilket samtlige skærme der debatteres kan), men kommer ikke til at kunne se alle detaljer i et lysforurenet rum fra en high-end skærm. Man benytter jo heller ikke et high-end musik anlæg i lokationer med lysforurening (f.eks. et værksted eller en fabrikshal) hvor man ikke kan nyde et bedre high-end anlægs finere detaljer, der handler det tilsvarende bare om at der kan spilles højt nok til at overdøve lydforureningen.
PC: 9800X3D, MSI-Suprim RTX 5090, 32GB@6K/CL30, LG CX
Stue: JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovev:77" S92C,VSX-325,ATV4K