Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Nej det synes jeg bestemt ikke. En større skærm kan endda måske sagtens fungere, men som der før er nævnt, er der jo mange personlige præferencer med i dette. Et af de mest væsentlige er jo også om konen/kæresten tillader det ;) og om stuen overhovedet kan bære så stort et Tv.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
... forudsat at du rent faktisk fodrer skærmen med materiale der ikke er lavopløst. Dit billede bliver ikke på mirakuløs vis mere skarpt af at TV'et har en højere opløsning.

Til alm. SD materiale synes jeg dog stadig også at 42" er det mindste jeg ville kigge efter med +3 m afstand.
Af niels_1984
yakken skrev:... forudsat at du rent faktisk fodrer skærmen med materiale der ikke er lavopløst. Dit billede bliver ikke på mirakuløs vis mere skarpt af at TV'et har en højere opløsning.

Til alm. SD materiale synes jeg dog stadig også at 42" er det mindste jeg ville kigge efter med +3 m afstand.
''

Hvad menes der med "SD materiale"?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Standard Definition = 720x576 liniers opløsning = TV og DVD kvalitet.
Af hypre
Det kan være at du kan opdatere eller lave en nye skærmstorelses måler i denne sammenhang.

Det er jo meget 'smag og behag' men det er lidt vildtledende at henvise folk til en 'skærmvalgs' program som ikke hjælper en med at finde en passende størrelse.

Det tyder på jeg er ikke den eneste som har haft andre forventninger til den applet.

Men hvis den tog udgangspunkt i SD eller DVD material, og gave en gennemsnits afstand til at den ville ikke se grumset ude ville det hjælp mange MANGE mennesker med at vælge skærm. I hvertfald dem som ville have en billige eller gennemsnits TV. (og i denne sammenhæng fri dig for at svar på det sammen spørgsmål gang på gang)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det gør den jo allerede, mester. Vælg SD materiale (dvs. 576 linier) og se hvad afstanden skal være for at du lige kan skelne pixels på sådan en afstand. Du vil da opdage at du har brug for et miniature-TV. Hvis du kun køber en fladskærm med henblik på at vise SD materiale, så har du ikke brug for en fladskærm, med mindre argumentet er at du:
1. vil have en stor skærm og er indforstået med at et SD signal er lavopløst - også på sådan en skærm
2. har pladsproblemer i dybden

I må lige selv fumle lidt rundt med de håndtag der er at hive i - jeg kan ikke holde jer i hånden hele vejen. Den er ikke vildtledende. Det er blot dig der ikke kan finde ud af at bruge den ;)

Blot fordi skærmen opskalerer materialet, så betyder det ikke at det nødvendigvis bliver ringere af den grund. Det betyder bare at hvis du er vandt til at glo på en 28" CRT skærm, så vil du få blæst det betydeligt op med en 42" fladskærm. Materialet i sig selv er jo det samme og når der først kommer bevægelse i billedet, så ser det meste såmen udmærket ud fra eksempelvis DVD.