Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

VILLAFOREVER skrev: 21 apr 2020, 16:05 Det er netop når det sær i øjnene jeg elsker :)
Ved sgu ikke hvad jeg gør.
Så skal du skynde dig at gå til øjenlægen, for når du mener dette, så er det ikke lysstyrken men at dit syn anstrenger sig for at se billede, og så er du bare begyndt at se dårligere, så afsted med dig til øjenlægen, og så sparer du en masse i søgen på ny skærm.

Måske ligger problemet med den lave lysstyrke i at du har problemer med synet, og hvad vi andre kalder normalt gør du kniber øjne sammen, så er det klart du synes der er et problem.
Tak for rådet, min kone har et fint syn, og syntes også billedet var fesent. Vi snakker om et tv til 12000 kr 2020. Desuden var billedet på 80T fint på flow tv. Det var Netflix, og HDMI inputs der var meget mørke, uanset indstilling. Hvis der var en sort baggrund med noget hvid tekst, blev det hvide slet ikke fremhævet, som Samsung jo netop reklamere med med Local Dimming.

Tænker at prøve Q90T eller Q95T? Jeg har hørt om en del problemer med Q90R og dens one connect boks, som skulle være eneste forskel imellem de 2 modeller. Nogle erfaringer med one connect?
Så godt din samsung tråd og svar der :) Jeg tænker at det lyder meget mærkeligt når andre samsung ejere roser de skærme til skyerne. Jeg har 0 erfaring med nye samsung, udover at have set dem i butik, og deres anti-BI reklame stunt. Jeg har stadig svært ved at tro dine mørke billeder, undtaget at du har set HDR+ og som med DolbyVision skæres der meget i lyset og det kan jo bare være du ikke kunne skrue op, fordi en del indstillinger er låst (i hvert fald på LG) når man kører disse special billede profiler. Så vil DolbyVision nok også virke mørk hvis man ikke kan justere lys så enkelt.

Nu lyder det til den er væk, så svært at bekræfte, et billede af hvad du så, kunne måske afspejle lyset på billede hvis du kunne ramme korrekt med et kamera men for sent nu.

Hvorfor ikke prøve et nyt i elgiganten, du får jo op til 50 dages fuld returret, så kan du roligt prøve et andet og måske ramme plet hvis det stadig kniber med lyset og øjnene :)

Du nævner også FlowTV som værende OK og Netflix (HDR+HDR10+) og HDMI (ATV? DV/HDR10+) havde lysstyrke problemer, der tænker jeg en ATV i non-HDR opsætning kunne hjælpe på diagnosticeringen og fejlfinding altså hvis du nåede det inden, det nåede du så ikke.

Præcis hvad er på dine HDMI input? UHD Afspiller? hvilken? boks? ATV? osv...
Ok,
Jeg har en K8500 her også, og synes ikke den har problemer, da den ikke klarer DV eller HDR10+ , så kan det ikke være det fra input fra den. Og virker den fint på andet tv i 2160p med film, så er indstillinger nok ikke problemet på afspiller.

ATV kan du så indstille på mange måder, og den klarer vist HDR10+ , så måske kan andre give lidt hints til indstillinger? Er din hovedmenu på ATV også mørk?
Menuen i ATV var også ret mørk ja. Men undre også mig at jeg havde de problemer med Q80T. Specs burde jo være ret ok.
Har du prøvet anti refleks skærme, hvis ja hvordan syntes du de var?

Jeg har selv solgt tv i 15 års tid for nogle år siden.Hold op der er sket meget!
Jeg har kun skimmet tråden hurtigt igennem, men umiddelbart lyder det som om, du har valgt forkerte indstillinger for HDMI, som hedder det modsatte hos Apple, end hos andre.
Normalt lader man den vælge automatisk, men evt. er der gået valgt forkerte indstillinger, hvilket vil give et mørkt billede, alt efter, om der er tale om SDR eller HDR...
VILLAFOREVER skrev: 21 apr 2020, 16:16 Tak for rådet, min kone har et fint syn, og syntes også billedet var fesent. Vi snakker om et tv til 12000 kr 2020. Desuden var billedet på 80T fint på flow tv. Det var Netflix, og HDMI inputs der var meget mørke, uanset indstilling. Hvis der var en sort baggrund med noget hvid tekst, blev det hvide slet ikke fremhævet, som Samsung jo netop reklamere med med Local Dimming.

Tænker at prøve Q90T eller Q95T? Jeg har hørt om en del problemer med Q90R og dens one connect boks, som skulle være eneste forskel imellem de 2 modeller. Nogle erfaringer med one connect?
Nej der er stor forskel på Q90 og Q95T
Q90 har noget over 400 zoner.
Q95T (som burde hedde Q85T) har ca. 100 zoner.

Du spørger om anti genskin, kan sige at jeg aldrig går tilbage til en normal skærm igen, efter at have prøvet dette, fantastisk.

Med hensyn til O.C. boks havde jeg bøvl med hdmi indgange, har nu fået byttet til ny Q90 alt spiller perfekt.
Generelt få reklamationer iforhold til antal solgte Q90,
men ellers er det jo at bytte 50 dages retur ret ved El giganten.

PS. Der er voldsomt gang i lyset på alle HDMI.
Nå lille update.
Jeg har bestilt mig et Q90T 2020, og håber det bedste :).

Ville ikke have 95T 2020 grundet boksen!

Dog er det bestilt direkte hos Samsung. Krydser finger for at det hele går, da jeg har hørt lidt udfordringer med det, men de kunne eftersigende levere hurtigere.
Tak, jeg ved jeg er modig, men de må sgu da have styr på bare noget!!
Bare det ikke er defekt skal jeg nok blive tilfreds tror jeg :)

Bare til info, har jeg læst mig til at Q90T ikke er ringere end Q90R, som mange mener! Færre Zoner ja, men billedekvalitets mæssigt, skulle det præstere bedre end 90R. Bedre kontrast, mindre blooming osv.