Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af bbplayer
DetBareJoe skrev:PS. Jeg er klar over at OLED formentlig er en storfavorit, men jeg er endnu ikke klar på at investere i et OLED tv da jeg fortsat frygter burn-ins.
Chancen for burn-in er mindre end chancen for at falde ned med et fly, håber det afklarer din frygt, hvis du altså ikke også er bare for at flyve.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ahh, skulle vi ikke lige finde tilbage til virkeligheden? Det er muligt at fremprovokere burn-in hvis du har et specielt brugsmønster. Ivrige brugere af Tekst-TV har vist hvordan man kan brænde de stationære kasser fast på skærmen. Den test de kører på Rtings viser samme trend.
Af DetBareJoe
Hej Turbo: Tak for svar. Jeg er enig i din besked og vil helst ikke købe demovarer og da slet ikke et OLED tv demovare, skulle jeg en dag blive foreslået dette.. Det kan være en rigtig dyr affære!

Hej bbplayer: Hmm.. Måske er det rigtig nok og måske skal jeg bare tage springet og købe et OLED tv. OLED tv er helt klart også det jeg helst vil have. Jeg elsker billederne derpå, den perfekte sorte mm. og det ville være så lækkert til stuen, men nøj.. Frygten for burn-in sidder her endnu.. Specielt fordi at hvis der sker burn-in efter bare 2 års brug, ja så er det 20k tabt og det er godt nok mange penge (20k er optimistisk sat for en 65'')

Hej Torben: Jeg bruger kun mit tv til netflix og meget lidt youtube. Jeg overvejer i fremtiden at få tv kanaler, hvis jeg altså ikke lige køber et apple tv og kører den gamles yousee kanaler gennem deres app (så er det jo også gratis tv kanaler) ^^

Hovedspørgsmål:
Jeg har hele tiden nævnt 75/77'' tv, men hvis jeg skulle købe et 65'' OLED tv af nuværende modeller, hvad ville I så anbefale mig?

Jeg gamer ikke på tv, men hvis jeg i fremtiden har muligheden for at game på tv'et via ps4 eller xbox, skulle jeg nogensinde købe dette, så ville det være rart med et tv der kunne have dette med i mente.
Pt. ser jeg kun film og serier på netflix, men med en mulighed for at jeg anskaffer mig en tv pakke, skal dette selvfølgelig også være med i mente. Jeg sidder ikke på nyhedskanaler så et rødt logo som tv2 news frygter jeg ikke mht. burn-in.

Er der et, eller flere, lækre muligheder mht. et godt 65'' OLED tv? Det ser helt klart ud til man får mest for pengene i 65'' frem for 75/77''
Af Grandahl
Der er stor prisforskel på 65" og de der er større. Når nu det er Netflix der er det du primært ser, vil det være oplagt at få et OLED med Dolby Vision ( Sony eller LG ) Billedmæssigt er der ikke den store forskel, alle paneler kommer fra LG.

Så hvis der er præferancer som design, smart tv eller andet kunne det blive afgørende, ellers hvad du kan finde på tilbud.
Brugeravatar
Af bbplayer
Torben Rasmussen skrev:Ahh, skulle vi ikke lige finde tilbage til virkeligheden? Det er muligt at fremprovokere burn-in hvis du har et specielt brugsmønster. Ivrige brugere af Tekst-TV har vist hvordan man kan brænde de stationære kasser fast på skærmen. Den test de kører på Rtings viser samme trend.
Du sammenligner det næsten med de tilfælde hvor nye køber af en bil ødelægger koblingen efter 2 måneder, og siger hov? skal jeg løfte foden helt ???? :)

Altså undtagelserne er der, og jeg tvivler på at nogle piloter er undtagelser og direkte går efter at styrte som du forklarer nu, som et mønster for en skade der kan ske.

Rtings testen afspejler ikke virkeligheden, så nu er du blevet en smule fantasifuld, når du forsøger at gøre deres 24/7 test til en sammenligning med virkelighedens verden :)
Brugeravatar
Af bbplayer
DetBareJoe skrev:Jeg har hele tiden nævnt 75/77'' tv, men hvis jeg skulle købe et 65'' OLED tv af nuværende modeller, hvad ville I så anbefale mig?

Er der et, eller flere, lækre muligheder mht. et godt 65'' OLED tv? Det ser helt klart ud til man får mest for pengene i 65'' frem for 75/77''
Omkring 75", så skal du ikke jagte et 75" hvis du ikke har planer om at se UHD optagelser, eller bare Blu-ray i god kvalitet. Streaming er ikke godt for store skærme, og DR's stream er ikke just perfekt på 75" og de er ikke dem med værst billede, og du skal altså over i ATV med 1080p/2160p streams før det nok er ok på store skærme.
Du skal så også gå op i detaljer, for de er der, bare ikke så tydeligt på de mere almindelige 720p udsendelser idag, eller dårligere SD signaler. Så er 65" til almindeligt forbrug helt sikkert det bedste for dig.
Af DetBareJoe
Hej igen,
Tak for jeres svar, dem er jeg glade for.

Jeg overvejer kraftigt at investere i en bluray afspiller på et tidspunkt og selvfølgelig købe 4k film dertil, men jeg tænker at en 65'' er fin til dette, selvom 75/77'' måske er bedre?
Jeg vil helt klart også gerne have dolby vision, er det kun LG og Sony jeg i så fald skal tage et kig på? Hvad med Panasonic? Jeg har hørt godt om deres FZ800 :-)
Af DetBareJoe
Hej Torben,

Tak for svar!
Loewe er desværre ikke lige med i overvejelserne grundet den massive prisforskel, hehe :-)

Jeg vil prøve at tage et kig på Sony og LG. Oprindelig vis ville jeg investere i AF9 65'' men den er godt nok dyr kontra LG C8 f.eks. Er der noget jeg skal være ops på, her tænker jeg af forskelle, hvis jeg vælger den ene frem for den anden? Jeg er sikker på du muligvis vil referere til tests herinde, men da jeg desværre ikke er så teknisk, forstår jeg ikke selv så meget af det der står skrevet i disse :-/ Så håber på lidt forståelse herfor og måske blot nogle basis forskelle mellem de to TV.
Af DetBareJoe
Jeg har nok, fra Sony af, AF9 i tankerne, men er lidt i tvivl om C8.
Jeg behøver ikke et tv hvor der medfølger soundbar da jeg i forvejen har en bose soundbar jeg benytter mig af, men hvis du har et bedre alternativ op mod AF9 end lige C8, så kom endelig med dit bud her :-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Modellerne over C8 vil være look og lyd du får. Der er ikke rigtig noget ekstra at hente i de modeller. AF9 kan være svær at retfærdiggøre overfor C8, hvis man ikke sætter pris på designet - det er lidt ligesom E8- eller G8-modellen. I Sony-regi, så har AF9 dog en del flere features end eksempelvis AF8, da der er to nye processorer i, som giver en del. Der er så også 12.000 kr i forskel mellem de to lige nu...
Af DetBareJoe
Så processoren i AF9 slår ikke LG C8, de er måske meget alike? Så den eneste forskel er looket og lyden der imellem?
Så hvis jeg tog og kiggede på LG E8 eller G8 eller AF9, så er det praksis set det samme jeg får, andet end et anderledes logo samt design og lyd?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
AF9 og C8 er jo to helt forskellige styresystemer, så nej de føles bestemt ikke ens. De er begge hurtige i menuer mv. men det er bestemt ikke look og lyd der er til forskel.