Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ThogerJunker
Turbo skrev:Burn in er en skrøne ved almindelig brug.

Mit gamle Plasma (PZ80) og mit OLED (nuværende) har stået med samme web side i over 10 timer, der var/er intet Burn in at se.

Mit gamle Plasma havde svært ved at tænde til sidst, derfor lod jeg det stå tændt 24/7. Om natten satte jeg det på DRK - først efter 3 måneder var der Burn in af DRK logoet. Da jeg kikkede efter Burn in efter 1½-2 måneder var der intet endnu.

EDIT: LG's OLED skrue ret meget ned for lyset efter få minutter ved stil stående billede - når der sker bevægelser på billedet, skruer det op til normal lysstyrke igen.
Så det du siger er, at jeg bør købe et OLED? Jeg ved ikke hvorfor jeg føler mig usikker ved tanken om det.. måske det kan have noget at gøre med alt det jeg har set på YT omkring det? O-O .

Hvad mht. gaming fx? Hvis man sidder og spiller NFS eller lign, i et par timer.. hvilket jeg har tildens til en gang imellem (med konstante bevægelser på billedet).. Anbefaler du stadig OLED? eller skal jeg gå til QLED (som jeg i øvrigt også har kigget på) , eller noget helt tredje?

Og tak for hjælp so far!
Brugeravatar
Af bbplayer
Har selv brugt min PS4 på mit OLED, synes det står perfekt og skarpt, intet jeg ville brokke mig over der. Har ikke haft så meget erfaring med HDR på min ps4 endnu, så meget bruges den ikke og ved ikke om opdateringerne aktiverer det sån lige.

Det som folk normalt går efter er motion delen som Sony normalt har været på front med men andre mener LG OLED nu har fået forbedret den del via software updates.

QLED er vel en smagssag, om du har behov for det mere lys kontrast som siges den klarer, i forhold til anmeldelser som mener OLED klarer sig bedst i forhold til QLED.

Har du ikke pladsen, så må du jo gå efter det som du har plads til, er det en QLED? Så er det jo nok det bedste i den størrelse.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
De situationer, hvor burn-in kommer på tale, vil være når der er stationære elementer i primær/sekundærfarverne, dvs. rød, grøn, blå, gul, cyan eller magenta (og hvid). Dvs. elementer, som har fuld knald på subpixels. Det er ret få spil, som har HUD eller andet, som er så skrigende i farverne - det vil oftere være mere afdæmpede farver.

Der er ikke nogen indikation om, at spil skulle give burn-in ud fra de rapporter vi har set indtil videre. Det er som regel røde kanallogoer/streamere/..., der giver problemer.

Rtings.com kører en test pt. hvor de også tester 2 skærme med spilkonsol:
https://www.youtube.com/watch?v=k66dfUA ... e=youtu.be
https://www.rtings.com/tv/learn/real-li ... rn-in-test

Det er skærmen med CNN, der har problemer og så sidder er en mystisk rest af det første testmønster fast på Fifa 18-skærmen også.
Af ThogerJunker
Jeg siger mange tak for input omkring OLED også.. om jeg går med det der 55" OLED eller finder noget QLED eller SONY i 49" må jeg lige se på.. Jeg vil gerne takke jer alle for input endnu en gang. Har i eventuelt andre input som i mener jeg bør være opmærksom på inden jeg køber et nyt TV?
Af Turbo
ThogerJunker skrev:Så det du siger er, at jeg bør købe et OLED? Jeg ved ikke hvorfor jeg føler mig usikker ved tanken om det.. måske det kan have noget at gøre med alt det jeg har set på YT omkring det? O-O .

Hvad mht. gaming fx? Hvis man sidder og spiller NFS eller lign, i et par timer.. hvilket jeg har tildens til en gang imellem (med konstante bevægelser på billedet).. Anbefaler du stadig OLED? eller skal jeg gå til QLED (som jeg i øvrigt også har kigget på) , eller noget helt tredje?

Og tak for hjælp so far!
Jeg siger ikke noget om hvad du skal købe - det er dit valg ;)

Jeg reagerede på din skræk ang. Burn in - til de historier du har hørt/set på f.eks. YT, høre også at de nok har kørt de samme billeder i uger måske måneder uden at køre noget andet ind i mellem. Det glemmer man at fortælle og derfor sætter det en skræk i folk.

Ang. spil så har det ikke været noget problem - den mindste af knægtene (han er 27 år) bruger min OLED (førhen min Plasma) når han er på besøg og vi skal lege noget med PC spil - det har nogen gange været 5-6 timer ad gange, spil som BattleField, Diablo, CoD, CS osv. det har aldrig givet Burn in selvom der nogle elementer i spillene der er statiske.

Som du har fået at vide, har OLED det bedste billede men kan ikke fås mindre end 55". Sony's motion system er det bedste.

Samsung's QLED er noget opreklameret pis, det er et LCD TV og intet andet - quantum dot har man brugt i mange år. Det nye ved QLED's QD er materialet det er lavet i, det er lavet i alu og giver bl.a. en høj peek lysstyrke.
De kalder også deres HDR for HDR 1500 - det er der ikke noget der hedder, det er HDR10 med max 1500 nits. For et par år siden kaldte de det for HDR 1000 og det var det samme pis, som var HDR10 med max 1000 nits.
Samsung's marketingafdeling skal man ikke lytte på, de finder på en masse smarte ord for at sælge og desværre hopper en del folk i med begge ben.
Af ThogerJunker
Okay, så alt i alt lyder det jo til at være fint. Jeg har dog et sidste problem (I know, ham den irreterende dude der overtænker de fleste scenarier)..
Mit TV kommer til at stå med Direkte sollys ind om eftermiddagen.. Kan det eventuelt påvirke/ødelægge mit TV i længden? og i så fald, vil i anbefale jeg trækker for (jeg har et mørklægningsgardin)??

Mvh. Thøger
Af mhca
J.Rath skrev: De står i kasser i selve butikken med 5000kr. prisskilt på. Så tænker det kun gælder de to de har i butikken.
Er du sikker på, at du ikke har set forkert og taget fejl af XE8005 og XE9005?
De sælger nemlig XE8005 til 4.999 kr. på deres hjemmeside:
https://www.bilka.dk/elektronik/tv/alle ... 2&point=11

Og det er et helt andet TV.

@Trådstarter.
Til dit beskrevne behov og ønskede TV-størrelse, så ville jeg også mene, at Sony XE9005 i 49", der ofte er på tilbud til 6666 kr-6.999 kr. er et rigtigt godt bud. Sony er især kendt for god bevægelseshåndtering til fx at se fodbold.

Hvis du har 10.000 kr. at gøre godt med, og hvis det alligevel godt må blive 55", så er LG 55B7V nok interessant for dig...

Både Elgiganten og Power har også annonceret påsketilbud fra kl. 20.00 i aften, så du kan jo prøve at holde øje med dem.
Af Supergris
Hvordan kan du overhovedet overveje OLED, når du stiller krav om, at det ikke må være over 49", endda med "MAKS" skrevet med store bogstaver?

Du bekymrer dig alt for meget, som det dog lader til, du selv er klar over.

Da OLED ikke opfylder dine kriterier, bliver der peget på Sony 49XE9005, så hvorfor du skal overveje en tredje løsning, må være helt op til dig selv, men så er der vel ingen grund til, at spørge herinde?

Hvis det ikke spillede, som du skriver, blev det nok ikke anbefalet, og hvilke kriterier du har, udover størrelsen, kan jeg ikke se, fremkommer nogle steder?

Èn ting er sikkert, du vinder ikke noget, ved at vælge "QLED", udover et andet design og styresystem, som måske tiltaler dig bedre, end Sony, der kører med Android, hvilket jeg dog aldrig selv ville vælge TV udfra, hvor det er billedet, der hos mig, og de fleste andre herinde, er dét, der har 1. prioritet.

Sollys nedbryder de fleste materialer over tid, men igen, er det ikke noget, du skal bekymre dig over, da det ikke sker i løbet af de første mange år.

Om du vil trække mørklægningsgardiner for, må være en personlig reference, men hvis du går efter en bio-stemning, så kræver det, du har styr på lyset...
Af J.Rath
mhca skrev:
J.Rath skrev: De står i kasser i selve butikken med 5000kr. prisskilt på. Så tænker det kun gælder de to de har i butikken.
Er du sikker på, at du ikke har set forkert og taget fejl af XE8005 og XE9005?
De sælger nemlig XE8005 til 4.999 kr. på deres hjemmeside:
https://www.bilka.dk/elektronik/tv/alle ... 2&point=11
Kender du det når folk tvivler på en, og man selv bliver i tvivl? :)
Stod og overvejede om jeg skulle tage et hurtigt billede, men gik videre.
De har sådan et par paller i butikken med særligt nedsatte varer som de skal af med. Der er ikke skiltet med det eller andet.
Nu har de lukket i dag, men jeg skal derhen og handle lørdag når det hele åbner igen. Så tager jeg et billede hvis de stadig er der, men jeg er 90% på det er 9005 modellen. Havde det blot været 40-43" havde jeg taget et til soveværelset.
Af mhca
J.Rath skrev:Kender du det når folk tvivler på en, og man selv bliver i tvivl? :)
Stod og overvejede om jeg skulle tage et hurtigt billede, men gik videre.
De har sådan et par paller i butikken med særligt nedsatte varer som de skal af med. Der er ikke skiltet med det eller andet.
Nu har de lukket i dag, men jeg skal derhen og handle lørdag når det hele åbner igen. Så tager jeg et billede hvis de stadig er der, men jeg er 90% på det er 9005 modellen. Havde det blot været 40-43" havde jeg taget et til soveværelset.
Det kender jeg alt for godt :D
Jeg var faktisk tæt på at ringe til dem i går, for de havde åbent til midnat. Og hvis det stod til 4.999 kr., kunne jeg godt have fundet på at køre derud og købe et onsdag.
Desværre har jeg planer lørdag, så hvis det endelig er XE9005, så har jeg ikke mulighed for at køre derud :-(

Men du må da alligevel godt give en melding, hvis du kommer forbi :-)