Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af KimKaos
KimHansenDK skrev:
TheSleeper skrev:KS7005 har UHD dimming og KS8005 har Supreme UHD dimming og ja det betyder at black levels og at detaljergraden i farverne er bedre på KS8005 ... så klart betal de 1000 kr. mere for en KS8005 ... det er en no brainer! :)
Jeg går ud fra, at du ikke har sammenlignet de to skærme side om side? Det kan godt være, at K8005 har Supreme UHD (salgsgas?) dimming, men når antallet af zoner er det samme, så er forskellen altså ikke så stor - nærmest ikke eksisterende. Jeg har sammenlignet de to skærme med alm og UHD (HDR) indhold, og billederne er stort set ens.

Og hvis vedkommende ikke får brug for twin tuner, og i øvrigt bedre kan lide designet på KS7005, så kan jeg altså ikke se, hvorfor han skulle vælge KS8005?
Jeg kan ikke se nogle steder at Nightykk skriver har han bedre kan lide designet på 7005 eller ikke har brug for twin-tuner ;)

Men helt seriøst - en forskel på 1000,- på 2 TV af samme størrelse er minimal - så hvorfor ikke købe den der er lidt bedre på de fleste parameter
Af KimHansenDK
KimKaos skrev:
KimHansenDK skrev:
TheSleeper skrev:KS7005 har UHD dimming og KS8005 har Supreme UHD dimming og ja det betyder at black levels og at detaljergraden i farverne er bedre på KS8005 ... så klart betal de 1000 kr. mere for en KS8005 ... det er en no brainer! :)
Jeg går ud fra, at du ikke har sammenlignet de to skærme side om side? Det kan godt være, at K8005 har Supreme UHD (salgsgas?) dimming, men når antallet af zoner er det samme, så er forskellen altså ikke så stor - nærmest ikke eksisterende. Jeg har sammenlignet de to skærme med alm og UHD (HDR) indhold, og billederne er stort set ens.

Og hvis vedkommende ikke får brug for twin tuner, og i øvrigt bedre kan lide designet på KS7005, så kan jeg altså ikke se, hvorfor han skulle vælge KS8005?
Jeg kan ikke se nogle steder at Nightykk skriver har han bedre kan lide designet på 7005 eller ikke har brug for twin-tuner ;)

Men helt seriøst - en forskel på 1000,- på 2 TV af samme størrelse er minimal - så hvorfor ikke købe den der er lidt bedre på de fleste parameter
Du har ret, det var en anden, der bedre kunne lide designet på KS7005. Men hvis det også er tilfældet med med Nightykk, så er det jo noget at have med i baghovedet.

Nu skriver du, at KS8005 er bedre på "de fleste" parametre, og det er jo forkert. De har samme antal zoner til local dimming, de har meget ens sortniveau, og peak brightness ligger ligeledes tæt på hinanden. Dertil er de begge SUHD modeller. Jeg kan kun skrive, hvad jeg synes, og hvad mange andre på nettet (anmeldere og folk der testet skærmene) giver mig ret i, og det er, at billederne på de to skærme er nærmest identiske. Skal man ikke bruge twin tuner eller de lidt bedre højtalere, så er der ikke meget, der taler for at vælge KS8005 fremfor KS7005. Specielt hvis man bedre kan lide designet på sidstnævnte (og det er der faktisk en del der kan).

Each to their own...
Af Christianhave
mbm skrev:man kan sammenligne test af begge skærme her:
http://www.rtings.com/tv/tools/compare

bemærk dog at KS8000 = KS7005
og at KS9000 = KS8005

dette er forskellen pga US versioner. Lidt forvirrende.

summa summarum er at de giver KS7005 en samlet karakter på 9,0
og KS8005 9,5
Karaktererne på 9 og 9,5 er for designet af tv'et og ikke dem samlede karakter.

Når jeg læser de enkelte reviews har KS8000 (KS7005) fået 8,3 i mixed usage og KS9000 (KS8005) fået det samme.

KS8000 (KS7005): http://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/ks8000
KS9000 (KS8005): http://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/ks9000

Det er lidt sjovt at KS7005 får 0,1 karakter højere for lyden end KS8005 når nu højttalerne skulle være lidt bedre i KS8005. Er selv godt tilfreds med lyden i min 7005.
Senest rettet af Christianhave 07 nov 2016, 17:15, rettet i alt 1 gang.
Af mbm
uhh sorry 9,5 vs 9,0.... karakter for design... giver jeg ikke meget for.

Men der kan sammelignes på de forskellige områder, så kan man selv bedømme om man synes det er prisforskellen værd.

og ja lidt sjovt 7005 får højere karakter på lyden :)
Af Ausfart
KimKaos skrev:Jeg forholder mig til de oplysninger der findes samt så har jeg personligt kendskab til både 8005 og 7005 ;)
Kan du se forskel?
Af KimHansenDK
KimKaos skrev:Jeg forholder mig til de oplysninger der findes samt så har jeg personligt kendskab til både 8005 og 7005 ;)
Ja, og det gør jeg også, og har kendskab til begge...
Af Nightykk
mbm skrev:uhh sorry 9,5 vs 9,0.... karakter for design... giver jeg ikke meget for.

Men der kan sammelignes på de forskellige områder, så kan man selv bedømme om man synes det er prisforskellen værd.

og ja lidt sjovt 7005 får højere karakter på lyden :)
Personligt er jeg lidt mixet om designet, kan bedre lide foden på KS8005, men den går langt tilbage, og jeg tror evt. at jeg kan ramme ind i plads problemer der - mit TV bord er ~32cm bredt, foden på KS8 er vidst 38cm?

Bagsiden fortrækker jeg også KS8005, men eh - Hvor tit kigger man lige på denne? :p

For både mig selv, og andre der måske kommer til at stille spørgsmålet:

KS7005 får lidt værre scorer på Frequency Response når det kommer til lyden, men lidt højere på Total Harmonic Distortion end de to andre.

Basisk set så ser de ret ens ud på comparison, som jeg også har læst en del af, også f.eks. http://www.rtings.com/tv/tools/compare , hvor jeg har sat KS8000, KS9000, og KS9500 op mod hinanden (som burde være vores 7005, 8005, og 9005, fra hvad jeg har forstået).

1-2ms på response (som nok ikke er noget man videre kan føle).
Selve billede-scoren ligner noget der er ligger inde for de små variationer der er på panelerne til at begynde med. Viewing angles ret ens, hvid ret ens.. osv. KS7005 har en lidt mindre ramme på 0.7cm vs. 1.0cm.

Så i bund og grund ser de relativ ens ud, måske har KS8005 på tekst bedre højttalere, men i tests ser det ikke ud til at give så meget - og igen, hvis jeg ser noget der kræver god lyd så slår jeg anlæg til :D

Jeg takker for hjælpen fra jer alle!
(- Om end at jeg personligt stadig er mildere i tvivl, men det er nok mere bare min usikkerhed, og idéen om at et højere nummer giver et bedre TV).
Af iLoveTCL
Køb ALDRIG 7005. 8005 koster lige under 10000 pt. Hvis du ikke vil ofre det sidste i en OLED, som ellers havde været outstanding til scifi. Det kan ikke være mange som har købt 7005 som ikke skulle forbi forhandler og reklamere...
Af KimHansenDK
iLoveTCL skrev:Køb ALDRIG 7005. 8005 koster lige under 10000 pt. Hvis du ikke vil ofre det sidste i en OLED, som ellers havde været outstanding til scifi. Det kan ikke være mange som har købt 7005 som ikke skulle forbi forhandler og reklamere...
Stop dig selv!
Af KimHansenDK
iLoveTCL skrev:Kim: hentyder du til at der er meget få reklamationer på ks7005 serien??
Tager du et kig på diverse fora, så vil du kunne se, at flere også har problemer med bagsiden på KS8005, som jo nok er det du har læst et par tilfælde af med KS7005. Sådanne problemer har det dog med at blive blæst op. Jeg selv og en masse jeg kender har købt KS7005 af den årsag, at billedkvaliteten er identisk mellem KS7005 og KS8005, og da vi ikke har brug for twin tuner og de (på papiret) bedre højtalere i sidstnævnte. Ingen af os har haft problemer med bagsiden af vores KS7005. Dermed ikke sagt, at det ikke er et problem for nogle. Pixelfejl, banding og light bleed er heller ikke mere udbredt på KS7005 fremfor KS8005. Så at skrive, at man ALDRIG skal købe KS7005 er blot noget pjat...