Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

bentpetersson skrev:Jeg ser også en række 3Dfilm. Det er i min teknikerverden helt vildt, hvad man formår. Udbudet af disse 3Dfilms udvider sig dog ikke særligt. Er det måske tanken at VR og 3D slåes sammen? Det ville være genialt.
Som jeg ser det - her i bagklogskabens klare lys - så har "3D" altid været en lidt sær snegl. Idéen om at kunne gengive dybde på et fladt panel (eller væg) er jo lidt naturstridigt. Med VR tager man idéen ud af den gamle kontekst (den flade skærm) og bygger nærmest teknologien til at vise 3. dimensionelt indhold op fra bunden. VR bliver vildt og det bliver stort, men nok ikke i de første generationer, hvor de kræver, at man spænder en hjelm på hovedet.

Særligt Oculus Rift er en ret speciel oplevelse, som man først rigtig kan forholde sig til, når man har prøvet det.
Rasmus Larsen skrev:
lennon skrev:Mener,at OttoJ engang udtalte at de færreste nogensinde har set korrekt billedgengivelse, - men hvis de havde ,ville de også foretrække det . .
Hvis jeg har forstået det rigtigt,så bliver intet TV nogensinde perfekt. OLED teknologien har bare som udgangspunkt nogle helt andre forudsætninger , og er allerede nu meget tættere på end LCD/LED .
Det er ikke meget vi hører fra Otto længere. Det er en skam.

Siden diskussionerne for nogle år tilbage, så synes jeg vi lige nu står foran et ret stort skridt i billedoplevelsen. Vi er i overgangen til en ny skærmteknologi for første gang i årtier samt HDR, HFR og større farverum. Næste skridt bliver nok at gøre skærmene markant større, men med fremkomsten af VR er jeg usikker på hvor vi lander på den lange bane. På den korte bane har jeg svært ved at se klodsede VR-briller slå igennem i den brede befolkning.
Kan du forestille dig, at VR-briller ligefrem afløser skærmene helt eller delvis derhjemme?
Af MickDK
Men OLED handler jo ikke KUN om at kunne vise sort. Det handler mindst lige så meget om at kunne vise sort på pixel-niavu - uden skavanser som fx halos omkring mindre lyse områder.

Film nørder som jeg der ser en del sci-fi i mørke rum og mig bekendt kan ingen traditionelle LCD skærme være med her. Stjerner ser nu mere korrekte ud uden halos. Og OLEDs 'uendelig kontrast' uden zone-inddelt backlighthing er altså at foretrække skulle jeg mene.

Har producenterne pludseligt har fundet ud af at lukke helt for hver individuel LCD pixel (det har så undgået min opmærksomhed)?

Og så er der opdateringshastigheden. OLED har (i hvert fald på papiret!) markant hurtigere pixel refresh (hvilket burde tillade plasma/CRT style opdatering).
Af MickDK
bentpetersson skrev:Jeg ser også en række 3Dfilm. Det er i min teknikerverden helt vildt, hvad man formår. Udbudet af disse 3Dfilms udvider sig dog ikke særligt. Er det måske tanken at VR og 3D slåes sammen? Det ville være genialt.
Omkring 15% (ca) kan ikke se den type fiktive 3D som biografer/TV viser i dag. Af dem som -kan- se det får nogle hovedpine, dette fordi det ikke er 3D på den måde som hjernen normalt ser det. Af samme grund er producenterne holdt op med at markedsføre det helt så voldsomt som tidligere. Personligt håber jeg den slags "3D" dør - jo før jo bedre.

Det er derimod noget helt andet med VR som jeg spår vil få kæmpe success når børnesygdommene er fikset - her tænker jeg primært på hurtigere opdateringshastighed og højere som begge kræver noget godt HW (min PC er klar til The Rift, men den har heller ikke været helt billig 8-) ).

VR briller kan i teorien (kræver ordentligt materiale naturligvis) give 3D præcist som det ses i virkeligheden hvis ellers pupilafstanden er korrekt indstillet. Og modsat den fiktiv 3D (som aldrig vil få succes i længden) så kan VR brillerne korrigere for ens bevægelser i 6 retninger og derfor give en meget mere virkelighedstro opfattelse.
Senest rettet af MickDK 25 okt 2015, 22:42, rettet i alt 2 gange.