Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Som Azrael skriver, så mangler der konstruktiv modvægt til alle de tests og solstrålehistorier, der gør fladskærmen til det eneste "reelle" valg.
Ah, det ved jeg nu ikke. Vi har danmarks største samling af information om fladskærme lige her, som er ganske objektiv og kritisk. ;)
Til det seriøse: Jeg synes nu ikke, at det nødvendigvis er modvægten der mangler i pressen, for den ser jeg ofte i mange "konstruktive" artikler. Det som pressen og journalisten generelt mangler, er den praktiske erfaring og tekniske viden til at bevæge sig ud i markedet og skrive en artikel, der rent faktisk skitserer markedet. Jeg synes vi har nok af artikler med ordlyden "fladskærmsmarkedet hitter" eller "du bliver snydt når du køber fladskærm".
Hvad med en artikel der rent faktisk ikke tager "parti" allerede i overskriften og en artikel der forsøger at bevæge sig ud i de mange facetter af markedet og beskrive det lidt mere "nede på jorden"? Jeg ved selvfølgelig godt, at en skræmmende overskrift sælger, men det bør jo ikke forhindre en god og fornuftig artikel om fladskærme, som jeg - i min mening - stadig har til gode at se i en avis (ja undskyld den lidt grove udmelding). :)
Af Ollemh
Man kan komme til at lyde som sådan en idiot, når man forsvarer sit eget fag... og egentlig ville jeg slet ikke skrive igen, da den her snak kan blive lang og udmattende for alle (og oftest ikke fører til så meget).

Men journalistik går ud på at vælge en vigtig vinkel og hjælpe læseren til at forstå denne. Det uvinklede og alt for bredspektrede bliver uvedkommende eller forvirrende. Sådan er de vilkår vi arbejder under.

At der så også findes nyhedsgrupper, gode ekspedienter, fagmagasiner, hjemmesider med anmeldelser og fora som dette kan hjælpe folk med at opnå en større viden. Men det kræver at du ogsøger det.

Mvh
- Olle
Af clrawe
Personligt har jeg ikke købt endnu og er derfor ikke blevet skuffet.

Grunden til, at jeg ikke har købt er fordi jeg er snotforvirret. Den skærm der "står" perfekt i den ene butik ligner et abstrakt maleri i den anden.

Min teori er at når butikkerne binder en masse kabler sammen, opstår der en masse støj der forringer billedet væsentligt. Det gjorde sig i hvert fald gældende i mit soveværelse.
Det er så tilfældigt hvilket tv der er mest støj på fra butik til butik.

Jeg er den type der aldrig kan bestemme mig og derfor har haft tid til at sætte mig ind i tingene, men flere af mine kollegaer er helt forblændet af HD-billederne de ser ude i diverse butikker. Det tror jeg faktisk gør sig gældende for måske 90%.
Nogle vælger måske, før egentligt nødvendigt, at udskifte deres gode gamle fjernsyn med en fladskærm, der så skuffer dem.
Derfor synes jeg, at en artikel der belyser lige præcis det problem er yderst relevant.

I øvrigt tak for en superside!!!
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Olle: Jeg tror du misforstår hensigten i mit indlæg. Jeg kender naturligvis ikke dig, og jeg ved ikke hvordan du vil udforme din artikel, men i sidste indlæg gjorde jeg blot udtryk for hvordan jeg generelt synes journalistikken har set ud hidtil herhjemme (når vi snakker fladskærme). Så ingen personlig kritik.

Det skal naturligvis også ses i lyset af, at jeg har denne side. Hvis jeg syntes der fandtes fin og tilstrækkelig information om emnet, så ville jeg naturligvis ikke have oprettet hele dette univers i første omgang. At siden så efterhånden støttes af ufattelig mange mennesker, underbygger nok dette meget godt. Vi er jo efterhånden en side med meget mere end bare et forum og nogle anmeldelser.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ollemh skrev:Jeg ville ønske at jeg kunne slippe afsted med at skrive: "idet den gaussiske profil af elektronstrålen udjævner nogle af fejlene," men så stiger læserne nok af.
Du kan jo nøjes med at skrive at CRT teknologien er mere egnet til fremvisning af de forholdsvist støjfyldte analoge signaler vi idag får ind gennem antennestikket. De 576 linier og de mange fejl der opstår undervejs fra TDCs central er bare ikke godt nok til digitale LCD TV... ;)
Ollemh skrev:Som Azrael skriver, så mangler der konstruktiv modvægt til alle de tests og solstrålehistorier, der gør fladskærmen til det eneste "reelle" valg.
Igen så er der ofte slet ikke tale om valgfrihed - mange butikker har slet ikke CRT TV stående længere da der ikke er økonomisk gevinst ved dem. Det er så og sige en "ond" selvforstærkende spiral, som for længst er kommet så langt ud at den ikke kan stoppes - uanset hvad konklusionen på din artikel bliver. CRT TV vil forsvinde fra markedet i løbet af kort tid.
Brugeravatar
Af azrael
yakken skrev:Igen så er der ofte slet ikke tale om valgfrihed - mange butikker har slet ikke CRT TV stående længere da der ikke er økonomisk gevinst ved dem. Det er så og sige en "ond" selvforstærkende spiral, som for længst er kommet så langt ud at den ikke kan stoppes - uanset hvad konklusionen på din artikel bliver. CRT TV vil forsvinde fra markedet i løbet af kort tid.
Jeg græder stadig... :(
Og glæder mig stadig som et lille barn over mit "nye" brugte Sony 29"... (B

Lige nu skal jeg dog finde ud af hvordan jeg i det mindste kan forbedre vores mildest talt r**dårlige Stofa signal bare en smule...
Af Ollemh
SLETTET
Senest rettet af Ollemh 25 jun 2007, 11:40, rettet i alt 1 gang.
Af Mulle
Hej,

Hvis du finder en måde at forbedre Stofa signalet på, vil jeg meget gerne høre nærmere!!!

Hos os er det især DR og TV2 kanalerne, der mildest talt er elendige !:(
Hvorimod TV3 egentlig står ret godt. Alle siger ellers at det skulle være omvendt :o

Hilsen,
Mulle
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis I finder annoncen i dagens avis, kan I lige smide en kommentar og sidetal - jeg kan ikke se den.
Af Ollemh
SLETTET
Senest rettet af Ollemh 25 jun 2007, 11:41, rettet i alt 1 gang.
Af kenneth molin
Er der nogen der har set artiklen og i givet fald hvilken udgave?
Af msengell
Så er Artiklen i avisen på side 13 i 24timer København 1. marts 2007
Kan læses her idag
http://livepaper.dk/license/modules/JP2 ... copenhagen

Sikke en ussel overskrift at fyre af, sensations journalisme når det er værst. og så snakker artiklen om en gut der er skuffet over en fladskærm han har købt for 2.600 kroner(der mangler ikke et nul) ja altså under 3k og er skuffet over det i forhold til sit gamle 32"crt... wow er det rigtigt, Chok, suprise, stor overraskelse osv.

Det nævnes ikke rigtigt at det som det hele egentlig handler om er TV signalets kvalitet.
Problemet er jo netop at fladskærmen giver et bedre billede og derfor viser alle de fejl der er i et ringe antenne signal. ja på nogle punkter er CRT en smule bedre, men fordelene ved en fladskærm opvejer klart de enekelte fordele der er ved en crt. Især hvis vi taler om et ordentligt signal.

Jeg er ikke imponeret over din artikel OlleMH... !:(
Især ikke når du faktisk forhørte dig hos eksperter først, også bare smed den viden ud til fordel for den vinkel du allerede havde besluttet dig for at køre på historien.
Af Ollemh
SLETTET
Senest rettet af Ollemh 25 jun 2007, 11:41, rettet i alt 1 gang.
Af msengell
Mener altså stadig dit "offer" er en ussel historie. Hans situation svare til hvis du gik ud og skulle købe en KIA Picanto, som er en billig lorte bil, ja den kan få dig fra A til B, men den giver selvfølgelig ikke den samme køre glæde som andre biler gør. Hvis du så derefter sætter dig ind i en anden bil, ja det kan være hvad som helst når vi snakker om KIA, ville du nok opleve at det var en bedre oplevese. Men det må man også forvente, det kan du jo ikke komme og klager over bagefter og sige "ej come on det kunne du altså godt have fortalt mig"

Forresten hvilket 32" CRT fjernsyn var det lige han havde og hvilket LCD var det lige han købte, jeg har set mange CRT skærme der er usle, hyler og hvor sort er grå. Det hele kommer an på hvad man køber. og et fjernsyn til 2600 kroner om det er LCD eller CRT kan nok ikke det helt store.

Du snakkede om noget om en opfølgende artikel. kommer den evt til at indeholde noget rigtig vejledning til jeres læsere. Du mangler jo at nævne massere af fordele ved fladskærmen. Prøv evt at sætte en af de moderne spille konsoller til et CRT, også en der er sat til en fladskærm ved siden af.
Det hele handler om at det danske PAL TV signal er en ussel kvalitet sjovt nok fordi det har mange mange år på bagen.

Har selv et billigt skod fujitsu-siemens 32" lcd tv koster vist 6000 kr og jeg er ikke imponeret over det som sådan ved der er andre og meget bedre skærme derude.. jeg ved bare det er meget bedre end det 28" crt der stod der før, jeg bruger selvfølgelig også mit til Media Center, Xbox360, Playstation2 og min PC og alle sammen er bedre på LCD skærmen. Kan godt se at Tv signalet ikke er ligeså godt men syntes ikke det er decideret dårligt.

Jeg forventede ikke noget magisk fra dette fjernsyn da jeg købte det, det er ny teknologi og det koster, og kan derfor intet forvente når jeg køber det billigste... det er ren logik, og folk der ikke selv kan indse dette burde lige tage en tur i 9. klasse igen