Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af SLL
Ceerial skrev:Det er en Samsung UE40ES6805

Backlight er på 10. Billedet er et skærm billed af en grå loading screen, derfor ser det måske lidt voldsommere ud.

Tror du godt at forretningen (elgiganten) vil bytte den, efter 2 måneder?
Jeg er ret sikkert på, at elgiganten selv ikke vil bytte efter to måneder. Nu siger du selv, at billedet snyder lidt, og det ikke er helt så slemt som billedet viser. Det kender jeg godt, da jeg skulle poste billeder af mit eget ES8005 backlight bleed. Det bliver alt for highlighted i mit kamera's nat mode. Men efter lidt fifleri med diverse modes, så kunne jeg lave et billede som ligner mit bleed i virkeligheden 1:1.

Men hvis det er slemt nok - det irritere dig, så ville jeg kontakte samsung support, og sige det som det er. Eventuelt vedhæfte et nøjagtig godt billede af dit bleed. Jeg mener, at der også er 2 års onsite garanti på dit tv, sålænge det er 40" eller større. Så Samsung vil sikkert bytte det med et nyt, hvis dit backlight bleed er over normalt tilladt LED bleed.

Hvis du ikke er 150% entusiastisk med dit tv billede, og afhængig af hvor godt micro dimming fungere i dit tv, så kan du kan prøve at kalibrere det i "standard" mode. Der kan micro dimming muligvis skjule dit led bleed, ved at dæmpe mørke / sorte scener i billedet. Jeg bruger det selv i mit ES8005 tv, hvor det fungere fantastisk. Men jeg ved ikke hvor stor forskel der er på 6805 vs. 8005 micro dimming.
Af PeterD
Virkeligt ærgeligt, men hvordan kan det være det ofte er Samsung og LG der har problemer?

Der er vel 2 års garanti på skærmen eller..?
Af PhDream
PeterD skrev:Virkeligt ærgeligt, men hvordan kan det være det ofte er Samsung og LG der har problemer?

Der er vel 2 års garanti på skærmen eller..?
Backlight bleed, clouding og lignende tæller ikke som fejl eller mangler. Det er bare en "sidegevinst" ved teknologien. Man kan ikke lave sidelit LED skærme uden disse skavanker.
Af Bent odense
Nu er der skrevet meget om clouding på LCD/LED.Har selv et sony-55HX855.Og kan slet ikke få øje på nogle former på clouding,Og nogle af mine venner har selv se tv hos os om aften,Og de kan heller ikke få øje på noget.For snakken har jo gået på det.For nogle af venerne,Deres samsung har det.Men kan det værer fordi at LED DYNAMIC CONTROL er slået til. :)
Af Ceerial
Jeg begynder og være lidt i tvivl om det overhovedet er clouding. For det er som regel kun noget der kommer når et kamera f.eks. bevæger i en film. Ellers ligger jeg overhovedet ikke mærke til det.

Desuden da jeg skulle montere tv'et på væg-ophæng, lagde den med skærmen ned mod gulvet. Det var ikke nogen ret god ide?
Brugeravatar
Af edinger
Bent odense skrev:Nu er der skrevet meget om clouding på LCD/LED.Har selv et sony-55HX855.Og kan slet ikke få øje på nogle former på clouding,Og nogle af mine venner har selv se tv hos os om aften,Og de kan heller ikke få øje på noget.For snakken har jo gået på det.For nogle af venerne,Deres samsung har det.Men kan det værer fordi at LED DYNAMIC CONTROL er slået til. :)
Jeg ville ikke bruge så megen energi på at spekulere over, hvorfor min LED-skærm IKKE havde clouding.

Jeg ville GLÆDE mig over mit held :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Grunden til at du kun ser det når noget bevæger sig er jo, at du har en inhomogenitet, som ikke flytter sig med billedet. Det er ikke unormalt, at clouding kun ses inde på skærmen når der er bevægelse eller hvis du har et helt ensfarvet billede på skærmen. Som andre nævner, så vil jeg dog også tro, at det er for sent at få det byttet nu.
Af Ceerial
Jeg har kontaktet Samsung, de bad mig og opdatere firmware'n og gendanne fabriks-indstillingerne. Og umiddelbart syntes jeg det har hjulpet. Der er stadig lidt, men måske ikke helt så slemt.

Det kan godt være det er et lidt underligt spørgsmål, men er det bare noget jeg bilder mig selv ind, at det har hjulpet? Forstår ikke helt hvorfor man skulle gøre præcist det for at løse problemet.

Jeg ved somsagt ikke helt om det har hjulpet. Men jeg syntes ikke rigtigt har lagt mærke til det i ligeså høj en grad som før.
Af PhDream
Hahah, typisk Samsung - opdater FW og gendan fabriksindstillingerne. Det løser jo alt.

En FW opdatering kan IKKE løse problemet med ujævn baggrundsbelysning. Det er jo en hardware fejl, som software ikke kan løse, med mindre de har sænket tv'et lysoutput i den nye FW, hvilket kan se ud som om det har løst problemet, men egentlig er det bare blevet maskeret. Uhomogeniteten er der jo stadig.
Brugeravatar
Af edinger
Ceerial skrev:Sådan ser det ud nu. Er det slemt?
Du skal have sort (mørk) baggrund for at kunne spotte lysgennemfald og clouding.

Det er sjældent iøjnefaldende, så længe der er farver på skærmen.
Af Mysen
Det er ikke slemt, nej. Nogle ville ikke kunne acceptere det, men der er ikke noget galt med dit tv. Sådan ser LCD'ere bare ud, når lyset skal fordeles fra kanten, og hvis du sjældent har problemer med det, så lad være med at afspille sort hele tiden ;)