Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af andersch
Grunden til at jeg ikke vil have plasma er at jeg har hørt at de brummer en del.
Af Mysen
Som en støvsuger...
andersch skrev:jeg har hørt [...]
Du har ikke hørt forkert. NOGLE skærme brummer EN SMULE. Bevares, det er noget, der skræmmer nogen væk, men det er unfair, at det skal skræmme én væk, der kun har hørt noget.

Når du KUN har 7.000 kroner, og du VIL have den bedste billedkvalitet, så skal du overveje, om du ikke kan leve med en smule støj (hvis du dog overhovedet kan høre den summen), for en plasmaskærm i dette prisleje kan faktisk levere det billede, du forespørger.

Du må gerne have andre præferencer end undertegnede, edinger eller andre herinde, men når du fravælger vores anbefaling pga. noget, du har hørt, selv om din vigtigste præference, altså billedkvalitet i aktionfilm, netop peger på en plasmaskærm, så er det yderst irrationelt. Hvis dine bestemmelser var mere velovervejede, skulle jeg nok linke til en entry-level 2012-LCD-model, der gør det ok. Når du er fanget af skræmmehistorier, så hopper jeg altså med på den samme vogn som de andre og anbefaler en plasmaskærm.

- og det er altså ikke fordi, jeg ikke kan læse din forespørgsel. Den er bare ikke logisk.

Panasonics ET5 er anbefalet herinde: Link
Af andersch
Man er jo nød til at gå ud fra hvad man hører?
Jeg gider da ikke købe et tv til 7-8kg og så komme hjem og så klager konen over at det brummer for meget:)

Men hvis jeg man kunne få et godt plasma der havde begrænset eller ingen brummen vil jeg da ikke udelukke plasma.
Så syntes jeg også at det er lidt ærligt at plasma i denne prisklasse ikke har indbygget browser og wifi osv.

dette tv kan jeg feks ikke se og høre i praksis inden jeg skulle købe det, så syntes jeg jo det er mere sikkert at tage i elgiganten og se på LED tv og derefter købe.
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=751958#extra

hvis der var nogen herinde der kunne anbefale et plasma med god billedekvalitet og begrænset eller ingen brummen, ville jeg da også overveje plasma. Men da jeg er uklog indenfor tv, kan jeg jo ikke bare satse og købe et tilfældigt tv.
Det er vel også det som forummet er til for?
Det er jo svært at blive overtalt til plasma når de fleste butikker sælger LED, og plasmaen bliver snakket dårligt om i krogene.

Håber ikke jeg bliver misforstået her, men vil bare ikke købe katten i sækken.
Af kennethm
dette tv kan jeg feks ikke se og høre i praksis inden jeg skulle købe det, så syntes jeg jo det er mere sikkert at tage i elgiganten og se på LED tv og derefter købe. http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=751958#extra
Nu er det sådan at jeg for nyligt har erhvervet mig et Panasonic st50 i 50", til trods for frygten for brummen osv så var billedet bare SÅ flot selv bare i SD kvalitet, og her stod valget til slut mellem st50 eller LG lm670 47" da jeg kunne få dem til samme pris ca. +/- ekstra tilbehør.

Jeg har set, st50 ved siden af ut50 i fona i kolding for 2 uger siden, og ifølge diverse test osv jeg har læst på nettet, og egne øjne, så er den synlige forskel på de to skærme så lille mht billede kvalitet! Ut50 har ikke samme sort filter som st, men forskellen var minimal.
Brummen kunne jeg ikke hører da det var i butik, men mit st50 i 50" brummer kun når der er meeeeget lyse/hvide billeder, og det er med en afstand på kun 2-2,5 meter så hvis du sidder længere væk så hører du det ikke, hvis ut50 er ligesom st50!
Så det er ikke et forkert køb overhovedet, men prøv find en fona butik, de burde vel alle have de samme skærme udstillet :)

Men tro mig, jeg havde samme frygt som dig mht plasma og især fordi jeg altid har haft LED. Men forsilvan jeg er glad for mit køb idag!
Stor skærm, sindssygt flot SD&HD Billede, kanon 3d effekt, fed smart tv selvom det sjældent bliver brugt, og vigtigst for mig, IFC kan give mig det flydende kunstige billede jeg elsker, uden problemer indtil videre!!
Så jeg tror du vil blive glad for købet af en ut50 da den skulke kunne det samme?
Af THM
Jeg har linket til en seriøs test af et5 her er billedkvaliteten undersøgt til bunds.

Mht. Plasma, så siger mit pz950 ikke noget særligt. Min kammerat lyttede efter fra en halv meters afstand og ku intet hører.
Mit Pana siger lidt mere, men stadig ikke problematisk...
Af andersch
jeg siger mange tak for svaret. som du selv siger må jeg vist prøve at finde nogle butikker og se tvet der, og så kan man jo altid gå hjem og købe det på nettet.

mine øjne er 3,5- 4meter fra skærmen
Af andersch
Men 315 watt er satme også en slat.
Men det må man jo bare tage med.
Af jones31
andersch skrev:Har set mig lidt blind på dette. Har et absolut maks på 7500kr.

Vigtigt for mig:
indbygget wifi:
Super billedekvalitet under actionfilm og lign.
Ikke plasma tv.

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... CERUNNERDK

skal forresten være mindst 46 tommer.

syntes ikke jeg kan læse så meget om panasonic?
Nogen der har nogle erfaringer med Panasonic i denne kategori?

Ja jeg kender det udemærket. Synes det er et fornuftigt godt tv, med LG panel i. Kan godt lide deres viera app hvor man kan skyde tingene trådløst op på skærmen fra sin smart, tablet. Designet kan man diskutere, men billedet er i orden og nok pana som har lavet nogle af de bedste led i år sammen med LG og Sonys Hzx855 model.
Af Mysen
andersch skrev:Man er jo nød til at gå ud fra hvad man hører?
Jeg gider da ikke købe et tv til 7-8kg og så komme hjem og så klager konen over at det brummer for meget:)

Håber ikke jeg bliver misforstået her, men vil bare ikke købe katten i sækken.
Netop fordi du ikke har forholdt dig ukritisk til de ting, du har hørt, kunne du meget vel komme til at købe katten i sækken. Der er fordele ved LED skærmene, der gør at de er så populære, men årsagen til at de sælger så godt, har altså ikke noget med billedkvalitet at gøre. Hér drejer det sig nærmere om design, at det er en ny teknologi og markedsføring. Markedsføring er langt den største faktor, idet det faktisk ikke engang er en ny teknologi, selv om det er hvad, Samsung har fået folk til at tro ;)

Der ER som sagt fordele ved en LED skærm, men der er også ulemper. En af ulemperne ved en plasmaskærm er, at den kan summe en smule, selv om det langt fra er generende for alle; men det er så noget, du har bidt dig fast i. En af fordelene er til gengæld, at I filmtimerne, dvs. når solen ikke står ind, så er det den bedste filmfremviser, når man ser bort fra projektorer, der kræver et helt mørklagt rum. Og alt det smarte gøjl, du nævner såsom wifi osv. er altså tilbehør, som kan tilføjes alle dyrere modeller uafhængigt af teknologi.
Blandt fordelene ved en LED hører, at den er lysstærk, hvilket har betydning for kontrasten i dagstimerne, og så bruger den mindre strøm. Blandt ulemperne er der altså prisen, og hvis dit prisniveau er på ca. 7000, så kommer billedkvaliteten altså til kort, når man vælger LED. Blandt andet kan du forvente lidt skævere farver, et fald af kontrast, når man ser skærmen fra en vinkel og inhomogen lysfordeling; men det glemte de vel at nævne i butikkerne, du har besøgt ;)

Det er ok at gå efter de ting, man hører, men der er direkte forkert at gøre det ukritisk. På den måde får du kun en subjektiv vurdering fra en sælger, der muligvis ikke ved noget om tv. Der er i hvert fald ikke nogen garanti for, at sælgeren ved, hvad det er, han sælger, og det er faktisk kun tilfældet, hvis han tilhører entusiastfolket herinde, der har brugt fritiden til at lære mere om teknologien bag et tv.

- og til folk, der stempler mig plasmafan: Jeg KAN faktisk se fordelen ved LCD skærme i NOGLE tilfælde. Jeg kan bare ikke se fordelen i dette, hvor "billedkvalitet i aktionfilm" er det primære ønske...
Af Mysen
andersch skrev:Men 315 watt er satme også en slat.
Men det må man jo bare tage med.
Det oplyst effektforbrug er ikke revisende, og det afhænger af kildematerialet. Lidt kort sagt, så koster en plasmaskærm på 50-55" ca 3-400 kroner mere om året end en LED på samme størrelse, hvis man ser tv i 4 timer om dagen.
Af andersch
Det vælter ind med gode svar.

Go weekend
Af Skærmtrolden
Jeg har en Panasonic XT50 i 50", som jeg er meget tilfreds med. Jeg har målt det gennensnitlige strømforbrug over en måned med blandet 2D materiale, og det bruger ca. 100 watt. En 46" vil bruge lidt mindre. Har målt med et Spar-O-Meter, som er anbefalet af Elsparefonden. Det er meget præcist.

Normalt er jeg ret følsom overfor støj, men vores TV støjer ikke. Hvis jeg virkelig lytter efter, kan jeg indimellem høre en smule brummen. Det er mest ved hvide scener. Dette kan variere fra TV til TV, selv af samme model. Vi sidder 3-4 meter fra skærmen.

Mener Elgiganten stadig har fuld returret, så hvis du køber her, kan du prøve det hjemme i ro og mag. Men check lige det med returret først ;-)
Af kaja69
THM skrev:et5 er et udmærket lcd tv.

her er en test af den:
http://www.hdtvtest.co.uk/news/panasoni ... 021743.htm
ET5 og ET50 er ikke samme TV, der er en 3-4k i prisforskel.
Af THM
Troede bare et50 var den britiske udgave.
Min fejl :o