Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er nu ikke forsi de kvaser hinanden, men fordi det netop er glas og det er en ret stor flade. Når du lægger den ned, så vil bump fra vejen få glasset til at vibrere og i yderste konsekvens kan de knække pga. rystelserne.
Af KeWa
Så kan jeg konkludere, at man skal værne sig imod at købe plasmaskærme online, som fragtes til en?? :s
Brugeravatar
Af edinger
Nej da. Plasmaskærme bliver naturligvis fragtet efter foreskrifterne – stående.

Hvad får dig til at tro andet?
Af KeWa
En finke der fløj fra panden :o. :(

Jeg formoder, at de så ikke sender med Post Danmark :D
Af Kofods
Det her er første gang jeg svarer på et af dem her fordi du er ved at foretage en stor fejl!

Jeg har det seneste år haft:
58B8000 plasma
59D7005 plasma
46C8000 LED
55d8005 LED(Denne har jeg stadig, og er glad hver gang jeg tænder for det. Efter min mening ét af de bedste allround tv der findes)

Hvis du skal bruge dit TV i den størrelse til andet end Bluray, så skal du købe et LED med "motionflow/Motion plus". Nu bliver jeg sikkert svinet til af alt og alle herinde, men jeg fik kolosal hovedpine af mit 59" plasma når jeg så TV, fordi der er latterligt meget "Jutter". Når fjernsynet bliver stort bliver problemet større.

Jutter som ingen nævner ej heller tests, er problemet der opstår når der er for få billeder og der er bevægelse i billedet. Det hakker fuldkommen vanvittigt. Det er muligt at det er mere sort i et Plasma, men det er uudholdeligt at se på i den størrelse. Panasonic er præcist lige så slemt som dem jeg har haft!

Prøv eventuelt at gå en tur i hifiklubben på åboulevard på frederiksberg. De har masser af plasmaer stående, og et lokale med et 64" hvor det hakker så meget, at de sidst jeg var forbi og bad om en forklaring, overvejede at pille lortet ned fordi producenten havde gjort klart at sådan var plasmaer. Smukt billede, ubrugeligt tv.
Brugeravatar
Af edinger
@Kofods:

At nogle mennesker ser hakken ved panorering og får hovedpine af plasma, kan man vel næppe kalde en nyhed.

Dét kunne man derimod kalde det, hvis det var en universal sandhed. Hvilket ikke er tilfældet – som diskuteret her på siden et utal af gange.

Tilhører man dog det uheldige mindretal, skal man naturligvis ikke vælge plasma.

Man skal herudover naturligvis vælge LCD, hvis man foretrækker de billedmæssige karakteristika ved den teknologi.

Men at fraråde plasma til enhver anden brug end blu-ray er en voldsom overreaktion og aldeles uberettiget.

Du står nok også ret alene med det synspunkt, at motion flow skulle være løsningen.

Vi er nu temmelig mange, som er af den opfattelse, at netop motion flow i bestræbelserne på at opnå et ordentligt billede snarere er fjende nr. 1.

Om det var den første "sviner", der kom her, er helt op til dig at vurdere... ;)
Af Yankee
Nu ved jeg ikke om du med "jutter" mener blinkende billede eller hakkende bevægelser?

"Blinkende billede" som man kendte det fra 50hz CRT-skærme er et problem på Plasma-skærme hvis ens øjne ser det. Jeg bemærker det på alle større plasma-skærme i butikker, men slet ikke når jeg sidder 1½ meter fra en kammerats ikke-kalibrerede 50c30. Jeg ved ikke om det er lyset i butikkerne der gør det, men det er i hvert fald mit indtryk.

Hvad angår hurtige bevægelser er Plasma-skærme langt overlegne. Hvis du ser den samme hurtige scene på et LED med "motionflow" og på et Plasma i samme prisklasse vil du meget tydeligt opdage at LED'en mangler utroligt mange detajler i billedet. Når man bare ser LED'en imponeres man af at rulletekster og panoreringer står utroligt skarpt, men når du direkte sammenligner en action-film eller en fodboldkamp er forskellen i mine øjne væsentlig - i hvert fald i "middelklassen", som jeg personligt kigger mest efter.

Derudover er den suverænt mest undervurderede faktor når man køber nyt tv ganske enkelt tv-signalet! Et godt tv-billede på en fladskærm udgøres i mine øjne af 90% signal og 10% panel-kvalitet. Ikke engang top-skærme til 20.000+ kan få noget pænt ud af det kampkomprimerede SD-signal folk får ind via DVB-T, "Home Trio" og lignende, hvorimod de flotteste ægte HD-optagelser står utroligt smukt selv på elendige Prosonic og Dantax-skærme.
Af KeWa
Kan jeg købe en boks el. lign., som gør, at tv signalet kommer til at stå skarpere?
En måde, hvorpå signalerne ikke er SÅ komprimerede?
(Pt. får jeg mine kanaler fra Yousee via antennekabel.)
Af Yankee
KeWa skrev:Kan jeg købe en boks el. lign., som gør, at tv signalet kommer til at stå skarpere?
En måde, hvorpå signalerne ikke er SÅ komprimerede?
(Pt. får jeg mine kanaler fra Yousee via antennekabel.)
Ikke for alvor. Der kan selvfølgelig være forskel på tunere, men signalet er komprimeret fra udbyderens side for at kunne sende det over lange afstande.

Se evt. denne artikel: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1274258458

Personligt har jeg i flere tilfælde oplevet en lille forbedring på visse kanaler ved skifte fra fjernsynets indbyggede DVB-C-tuner til YouSee's Samsung-boks, men det er ikke alene grund nok til at betale for boksen, hvis du ikke går efter dual tuner og online-funktionerne.