Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af THM
jones31 skrev:Vil klart vælge 6626t frem for samsung ue46d5005, da billedet er alt for kunstigt på samsung skærmen og nej den kan ikke håntere sport og film ved hurtige bevælgelser, altså samsung. Philipsen laver mere naturlige billeder og har bedre lyd i end samsung hvis der ikke bruges eksisterende anlæg.

Du for samtidig dvbt2 i philips til bl.a tv2hd fra 1.april på alm antenne, hvis man har det og så har du smart tv i open browser, hvor du kan bruge din smartphone eller trådløst tastutur og mus på.
Nogle fede features den har fremfor samsungen.
samsung har rimelig gode kalibreringsmuligheder, så det er muligt at få naturligt billede.
bare i film profilen syntes jeg billedet er er mindst lige så naturligt som philips 5605h indstillet efter flatpanels testen(100hz var dog aktiveret på den philips jeg så, så den ville nok blive mere naturlig hvis man slog det fra)
Af JacobJ
Tak for svarene. Jeg er dog lidt forvirret. Har læst alt om d5005 her på siden og de fleste er positive, men så igen, så bruger de deres skærme til spil og film og det er netop ikke det jeg skal bruge den til. Jeg skal kunne se fodbold uden at være i tvivl om hvor bolden er og vil ikke se på hakker i billedet eller slør efter bolden.

Er det at gå for vidt hvis man siger at alle plasma skærme er bedst til at vise sport (hvert fald i den prisklasse vi snakker om her)?

Hvad med denne plasma skærm, er den dårligere end 51d535? Den er jo noget billigere, så størrelsen kan vel ikke kun være problemet?

Jeg har hørt rigtig meget godt om G30eren her på siden og den er med i mine overvejelser, men prisen er lidt tung synes jeg.
Brugeravatar
Af edinger
JacobJ skrev:Er det at gå for vidt hvis man siger at alle plasma skærme er bedst til at vise sport (hvert fald i den prisklasse vi snakker om her)?
Målt på rå billedkvalitet, som er det, de fleste nørder her i forummet interesserer sig for, er plasma bedst i både top og bund.

Og selv i de højere prislag, hvor det naturligvis er marginaler, vi taler om i kvalitetsforskel, er det stadig KLART mest favorabelt at vælge plasma.

Samsungs top-LCD-skærm, UE60D8005, er eksempelvis over 7.000 kroner dyrere end den tilsvarende plasmamodel, PS64D8005, som endda er 4 tommer større – og bedre.

Så meget desto mere grund til at vælge plasma også i de lavere prislag.

Nu er der imidlertid mange andre parametre end lige billedkvalitet, som har betydning for ens valg af skærm(teknologi).

Til DIT hovedformål synes plasma dog at være et oplagt valg.

Og afhængig af, hvad du er vant til at kigge på, er jeg ret sikker på, at nedenstående modeller fint vil kunne indfri dine forventninger:

• Panasonic U30 (link)

• Panasonis G30 (link)

• Samsung D555 (link)
Af bobske
Samsungs ekstra hz (Motion Plus) gør desværre at billedet kan se unaturligt ud i nogle tilfælde - det giver en såkaldt soap-opera effekt. Når det gælder film er det horribelt at se på, når det gælder sport og naturprogrammer har jeg indtryk af at det fungerer ok. Det er tit desværre det folk lægger mærke til når der kører en blueray film af en panoering over Serengeti dalen i afrika - her virker det helt flydende og ser flot ud. Men det fungerer bare ikke andre steder. Det kan og bør slås fra.

Min erfaring er at plasma viser et mere blødt og flydende billede når det gælder så noget som fodbold. Så det vil jeg nok anbefale, ulempen ved plasma kan være at i et oplyst rum (afhængig af hvor dyrt TV'et er) vil det virke mørkere end et LCD/LED.

Men prøv at læs nogle anmeldelser på siden her og se om de minusser der er, er noget du kan leve med - alle TV's har deres minusser, men det er forskelligt hvad man prioriterer som vigtigt.

Mht. butikker: man kan godt (hvis man insisterer lidt) overtale ekspedienten til at resette TV'et så det ikke står på Demo-mode og derefter selv få lov til at kalibrere det som man lyster og slå alle de usmarte features fra.
Den mere besværlige løsning (dog også mest optimale) er at købe TV'et - teste det igennem derhjemme - og så returnere det inden for 14 dage hvis du ikke er tilfreds - rinse, repeat indtil du finder det rigtige : ).

Held og lykke.
Af JacobJ
Tak for svarene og forslagene. Jeg er netop hjemvendt fra en tur i elgiganten og en tur i bilka. Jeg så på UE46D5005 i begge butikker og i elgiganten hakkede billedet helt vildt, hvilket ikke var tilfældet i bilka.

Elgiganten, hvor jeg må sige at jeg aldrig er blevet betjent så dårligt og vildledt på så gral vis, viste en slags demo-film. En spillefilms-agtig ting hvor der var en høj bygning som panorerede. På Philips 6626t som hang nedenunder var det en helt glidende bevægelse, uden hakker og næsten perfekt. På D5005'eren hakkede billedet helt vildt ved denne panorering, det var meget tydligt at se. Nå, men jeg gjorde som jeg har fået rådet her på forummet, lån fjernbetjeningen og leg med dyret. Det kunne jo være det kunne fikses, men ekspedienten var en idiot og stod og belærede mig om 100hz og 50hz og sagde at der var intet der kunne indstilles for at gøre billedet mere glidende. Jeg var dog insiterende og zappede lidt rundt i menuerne, men jeg kunne ikke finde de features som der skrives så meget om at man skal slå fra. Det jeg kunne finde var dynamisk kontrast, som var slået fra. Nå men idioten fik sin fjernbetjening igen og jeg gik skuffet derfra.

Så tog jeg et smut i bilka, her kørte der en film også af noget svimmingpools, kit-surfere osv. Ikke helt så mange hurtige bevægelser som i filmen fra elgiganten, men her var billedet rigtig fint. Hvert fald fint nok til mit behov. Nå men jeg spurgte så, om jeg ikke kunne få lov at se den håndboldkamp de viste på skærmen ovenover i D5005'eren og det kunne jeg ikke, da det ikke var sat til. Nå..hmm... Men jeg kunne se D5005 i 40 tommer udgaven med håndbold på. Så det gjorde jeg og her var billedet også rigtig fint, det var en smule mørkt i det og en tand gnidret, men det var 8000 serie-udgaven der stod ved siden af også, så jeg tror det må være signalet der er lidt problemer med (hvad ved jeg).

Men efter de to kig, så synes jeg godt nok at jeg er kommet i tvivl, for hvad var det lige galt med skærmen i elgiganten...

Jeg kiggede også håndbold på en 43 tommer samsung plasma skærm til 2777kr. og det var egentlig ikke til at se forskel på billedet fra D5005 og så plasmaen, men fandt dog D5005'eren lidt skarpere.

Nå men er det korrekt at man ikke kan slå noget af de features fra som man bliver rådet til her på siden på en D5005? Kan man være sikker på at billedet er det samme på 40 tommeren og på 46 tommeren?
Brugeravatar
Af edinger
JacobJ skrev:Nå men er det korrekt at man ikke kan slå noget af de features fra som man bliver rådet til her på siden på en D5005? Kan man være sikker på at billedet er det samme på 40 tommeren og på 46 tommeren?
Det, der er rigtigt – og som også fremgår af ovenstående tråde – er, at du ikke kan regne med det, du ser i butikken.

Og dét illustrerer din lille historie fra virkeligheden jo med al ønskelig tydelighed.

Men ja, du kan altid slå de ødelæggende "billedforbedringskredsløb" fra. Og om billedet på 40 og 46 tommeren er ens? Jooh, dog med den tilføjelse, at fejl altid bliver mere synlige på en større skærmflade.
Af JacobJ
Hvordan slår man det fra på en D5005? Jeg kunne simpelthen ikke finde nogen sted i menuerne hvor det kunne lade sig gøre.
Brugeravatar
Af edinger
Sådan et detailspørgsmål må der være en Samsung-ejer, der kan svare på.

Jeg kan i hvert fald ikke.

EDIT: Du kan evt. forsøge at sende en personlig besked til brugeren "xcardman", som ejer denne skærm.
Af THM
D5005 har slet ikke interpolation af kunstige billeder. Den h as r dog scanning backlight, som på den hedder ekstra bevægelse. Det er så vidt jeg ku se slået fra som standard. Der er vist om helt klarhed om det er en fordel at slå det til på denne model.
Regn med den bevægelseshåndtering de så i bilka.
Af Quickmcj
Jeg vil foreslå dig at kigge på et 47" 100Hz LED Edgelight LCD fra LG til 5.000 kr:

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=648145

Det bliver også solgt i Bilka.

Grunden til at ingen andre har nævnt det, er sandsynligvis fordi folk ikke kender til det og derfor ikke tør "anbefale" det. De fleste kan kun få ord som "Panasonic", "Samsung" og "Sony" ud af munden :)
Under alle omstændigheder kan jeg ikke finde et lignende tilbud, med en skærm der har samme features. Eneste umiddelbare ulempe på overstående skærm er bleeding/sort niveau, så se TVet først, før du køber.
Af J.H.
Quickmcj skrev:Jeg vil foreslå dig at kigge på et 47" 100Hz LED Edgelight LCD fra LG til 5.000 kr:

Grunden til at ingen andre har nævnt det, er sandsynligvis fordi folk ikke kender til det og derfor ikke tør "anbefale" det. De fleste kan kun få ord som "Panasonic", "Samsung" og "Sony" ud af munden :)
Under alle omstændigheder kan jeg ikke finde et lignende tilbud, med en skærm der har samme features. Eneste umiddelbare ulempe på overstående skærm er bleeding/sort niveau, så se TVet først, før du køber.
Har det LG ARC?
Af Quickmcj
J.H. skrev:
Quickmcj skrev:Jeg vil foreslå dig at kigge på et 47" 100Hz LED Edgelight LCD fra LG til 5.000 kr:

Har det LG ARC?
Det er jeg ret sikker på at det ikke har, der skal vi højere op i pris :)
Af J.H.
Quickmcj skrev:
OK. Jeg tror nu ikke det kun er prisen der sætter den begrænsning.
Af Quickmcj
J.H. skrev:
Quickmcj skrev:
OK. Jeg tror nu ikke det kun er prisen der sætter den begrænsning.
Det lyder som en udfordring :) Det er pt. umuligt at finde et 46-47" LCD med HDMI ARC til en pris af 5.000kr såvidt jeg ved. Det kan ske man kan finde en 40-42" til samme pris, der har HDMI ARC. For mig er ARC totalt irrelevant, det giver kun mening når man bruger den interne tuner og vil have denne lyd over sit anlæg og ikke kan leve med at sende et analogt eller SPdif signal ud. Jeg er ikke fan af TV med intern tuner, når vi kigger på hvor hastigt standarderne ændrer sig i øjeblikket.