Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MKT
Ja det er sælgeren der er ansvarlig for at lovgivningen SOM MINIMUM bliver overholdt. I lovgivningen er der ikke angivet noget niveau for pixelfejl eller buzz for eks.

Det vil sige at disse ting ikke er dækket med mindre sælgeren vælger det af egen god vilje, når der er tale om parallelimport.

Som nævnt i denne tråd er disse ting ofte dækket af producenterne på danske/nordiske modeller, i tillæg til at de yder on site service, så man slipper for at fragte rundt med sit kære eje.
Af basse32
Netop MKT det kan hvis uheldet er ude, godt betale sig at købe "rigtigt dansk" husalter. Eller måske en ekstra forsikring ved parallel import, eller risikere en sælger der laver egne love. Og så starter det rigtige slagsmål.
Af evilguy
MKT skrev:Ja det er sælgeren der er ansvarlig for at lovgivningen SOM MINIMUM bliver overholdt. I lovgivningen er der ikke angivet noget niveau for pixelfejl eller buzz for eks.

Det vil sige at disse ting ikke er dækket med mindre sælgeren vælger det af egen god vilje, når der er tale om parallelimport.
Vil det sige at "danske modeller" er dækket af garant for pixelfejl? Jeg har et "dansk" Samsung TV som et 8 måneder gammelt - den har én lysende pixel. Er det dækket af reklamationsretten?

MKT skrev: Som nævnt i denne tråd er disse ting ofte dækket af producenterne på danske/nordiske modeller, i tillæg til at de yder on site service, så man slipper for at fragte rundt med sit kære eje.
Ja, NOGLE producenter tilbyder en service udover den normale reklamationsret som f.eks. onsite service, men parallel-importerde modeller som sælges af danske forhandlere kana ALDRIG være ringere stillet end den danske reklamationsret.
Af basse32
evilguy!
Det kan godt være en udenlandsk forhandler skal rette sig efter dansk lovgivning, men det betyder ikke han gør det.
Måske en grund til det er en del dyrer at købe i dk, ja ud over momsen! !:(
Af evilguy
basse32 skrev:evilguy!
Det kan godt være en udenlandsk forhandler skal rette sig efter dansk lovgivning, men det betyder ikke han gør det.
Ja, lad os endelig ikke handle hos Amazon.co.uk eller Fleggaard... Sådan nogle "svindel" firmaer.
Af Vaptor-x
evilguy skrev:
Ja, lad os endelig ikke handle hos Amazon.co.uk eller Fleggaard... Sådan nogle "svindel" firmaer.

Nu kan jeg kun udtale mig omkring Samsung produkter... Sidste år købte jeg et PS50C7705 altså den nordiske udgave. Fordi jeg købte den fik jeg Samsung Prestigeservice, det vil sige jeg har en bedre garanti dækning, end hvis jeg havde købt et PS50C7700. De kommer ud til en og laver den, der er bedre pixel garanti, og slet ikke noget bøvl eller tvister omkring hvad der dækkes af garantien. Hvor imod hvis jeg havde købt et PS50C7700, havde jeg selv skulle diskutere med forhandleren hvad der er dækket af garantien, og der kan jeg med 100% sikkerhed sige dig, at Buzz ikke godtages af Fleggård!

Og jeg er meget glad for at jeg valgte den lidt dyre nordiske model, for efter 5mdr, så led mit Tv af ekstrem Buuz... Et opkald til samsung og de ville komme ud og lave det hos mig, så jeg ikke skulle undvære det. Jeg var så heldig at de ikke havde flere paneler, så de bytter det til et Samsung PS51D800 i stedet.
Se det er service, og den får du ikke ved parallel import. For Samsung går meget op i hvilken model du ringer for at få service på, så du kan ikke snyde dig til en bedre service på et parallel importeret TV hos Samsung!
Af evilguy
Vaptor-x skrev:De kommer ud til en og laver den, der er bedre pixel garanti, og slet ikke noget bøvl eller tvister omkring hvad der dækkes af garantien. Hvor imod hvis jeg havde købt et PS50C7700, havde jeg selv skulle diskutere med forhandleren hvad der er dækket af garantien, og der kan jeg med 100% sikkerhed si
Nu har jeg sendt en del ikke danske Samsung TV til reparation - også med buzz - og jeg har ikke fået et defekt TV afvist.

Men hvad er det for en Samsung Prestigeservice du snakker om? Hvor kan man læse om den? Hvordan adskiller "Prestigeservice" sig fra de normale internationale standarder mht. pixelfejl?

Ps. du kommer aldrig til at diskutere Samsung garanti med forhandleren. En forhandler skal OVERHOVEDET IKKE forholde sig til en producentgaranti - forhandleren skal udelukkende forholde sig til den almindelige reklamationsret (med mindre forhandleren har annonceret for eller fremhævet producent garantien)
Af Marlowe
evilguy skrev:
Vaptor-x skrev:De kommer ud til en og laver den, der er bedre pixel garanti, og slet ikke noget bøvl eller tvister omkring hvad der dækkes af garantien. Hvor imod hvis jeg havde købt et PS50C7700, havde jeg selv skulle diskutere med forhandleren hvad der er dækket af garantien, og der kan jeg med 100% sikkerhed si
Nu har jeg sendt en del ikke danske Samsung TV til reparation - også med buzz - og jeg har ikke fået et defekt TV afvist.

Men hvad er det for en Samsung Prestigeservice du snakker om? Hvor kan man læse om den? Hvordan adskiller "Prestigeservice" sig fra de normale internationale standarder mht. pixelfejl?

Ps. du kommer aldrig til at diskutere Samsung garanti med forhandleren. En forhandler skal OVERHOVEDET IKKE forholde sig til en producentgaranti - forhandleren skal udelukkende forholde sig til den almindelige reklamationsret (med mindre forhandleren har annonceret for eller fremhævet producent garantien)
Jeg synes det er overraskende at du ikke har hørt om Samsung's Prestige service, når du åbenbart kender så meget til Samsung tv - og reklamationer... Du kan læse mere om den her
http://www.samsung.com/dk/support/prest ... GE.SERVICE

Har du et link til "de normale internationale standarder mht. pixelfejl" ?

Er du selv forhandler eller arbejder du indenfor branchen?
Af basse32
evilguy skrev:
Misforstår jeg noget? :o Man kan da sagtens handle i udlandet og få fin service, noget som flere og flere gør, ja jeg overvejer selv at købe mit næste fjernsyn på den måde.
Man kan spare en del ved det, siger bare man skal overveje det. Og derfor det gode eksempel med samsungs fine ekstra danske garanti, som du kan læse andre er glade for. :)
Af MKT
evilguy skrev:Vil det sige at "danske modeller" er dækket af garant for pixelfejl? Jeg har et "dansk" Samsung TV som et 8 måneder gammelt - den har én lysende pixel. Er det dækket af reklamationsretten?
Du kan jo læse mit indlæg igen og se at der står at sælgere skal sørge for at dansk lovgivning er overholdt. Jeg skriver yderligere at lovgivningen ikke beskriver pixelfejl. Det gælder alle modeller. Nogle producenter dækker ekstra på deres danske/nordiske produkter eks. Samsung, der har deres prestige garanti. Så ja, hvis du ringer til Samsung og siger du har en 8 måneder dansk model der har pixelfejl, så mener jeg de fikser det. Stod du med en ikke-dansk model skulle du have tegnet egen garanti, eller handlet ved en forhandler der yder den ekstra service (som han ikke er pålagt at yde jf. dansk lovgivning) det er at bytte/reparere ved pixelfejl.

evilguy skrev: Ja, NOGLE producenter tilbyder en service udover den normale reklamationsret som f.eks. onsite service, men parallel-importerde modeller som sælges af danske forhandlere kana ALDRIG være ringere stillet end den danske reklamationsret.
Nej, det er rigtigt. Hvis vi levede i et perfekt samfund hvor alle forhandlere lever op til alle regler til punkt og prikke, men det ved du lige så godt som mig absolut ikke er tilfældet. Det store problem er jo at reklamationsretten ikke dækker særlig meget! Så i de tilfælde hvor reklamationen ikke dækker og producentgarantien ville gøre det på en dansk model, er det jo en soleklar fordel at have den danske model.
evilguy skrev:Nu har jeg sendt en del ikke danske Samsung TV til reparation - også med buzz - og jeg har ikke fået et defekt TV afvist.
Det er sikkert også rigtigt, men ser du ikke forskellen i at du selv skal sende det til reparetion i forhold til at de kommer hjem til dig og fikser det?
Af evilguy
basse32 skrev: Misforstår jeg noget? :o Man kan da sagtens handle i udlandet og få fin service, noget som flere og flere gør, ja jeg overvejer selv at købe mit næste fjernsyn på den måde.
Man kan spare en del ved det, siger bare man skal overveje det. Og derfor det gode eksempel med samsungs fine ekstra danske garanti, som du kan læse andre er glade for. :)
Pointeren er jo at når du køber en model i udlandet, så medfølger der ikke en dansk udvidet garanti. Køber du et produkt ved amazon, så kommer Samsung IKKE ud og laver onsite "prestige Service".
Af evilguy
Marlowe skrev:
Jeg synes det er overraskende at du ikke har hørt om Samsung's Prestige service, når du åbenbart kender så meget til Samsung tv - og reklamationer... Du kan læse mere om den her
http://www.samsung.com/dk/support/prest ... GE.SERVICE

Har du et link til "de normale internationale standarder mht. pixelfejl" ?

Er du selv forhandler eller arbejder du indenfor branchen?
Der findes et par standarder som producenterne henviser til: http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_13406-2

Jo jo jeg har hørt om "Samsungs prestige service" eller onsite service på godt gammel dansk. Men hvordan adskiller Samsungs onsite service fra f.eks. onsite service fra LG og Philips???
Hvor kan jeg SORT PÅ HVID LÆSE hvad Samsungs Pretige service indholder af garantier UDOVER onsite service?

Jeg arbejder indenfor forskellige brancher inkl. radio/TV.
Af evilguy
MKT skrev:
evilguy skrev:Vil det sige at "danske modeller" er dækket af garant for pixelfejl? Jeg har et "dansk" Samsung TV som et 8 måneder gammelt - den har én lysende pixel. Er det dækket af reklamationsretten?
Du kan jo læse mit indlæg igen og se at der står at sælgere skal sørge for at dansk lovgivning er overholdt. Jeg skriver yderligere at lovgivningen ikke beskriver pixelfejl. Det gælder alle modeller. Nogle producenter dækker ekstra på deres danske/nordiske produkter eks. Samsung, der har deres prestige garanti. Så ja, hvis du ringer til Samsung og siger du har en 8 måneder dansk model der har pixelfejl, så mener jeg de fikser det. Stod du med en ikke-dansk model skulle du have tegnet egen garanti, eller handlet ved en forhandler der yder den ekstra service (som han ikke er pålagt at yde jf. dansk lovgivning) det er at bytte/reparere ved pixelfejl.
Nu er der mange ting som ikke er beskrevet i den danske lovgivning. Der står ingen steder noget om låne TV, der står ingen fast maks tidsgrænse for en reparation og derfor står der heller ingen steder noget om pixelfejl. Dog kan man udfra afgørelser i forbrugerklaenævnet og i sidste ende afgørelser fra by/landsret læse hvordan de tolker dansk lovgivning.

Men du har helt ret i dit argument, men det forudsætter at forbrugeren er oplyst om en eventuel garanti og at producenten har en garanti. LG har f.eks. ikke full-pixel garanti på deres TV selvom modellen er købt i Danmark.
MKT skrev:
evilguy skrev: Ja, NOGLE producenter tilbyder en service udover den normale reklamationsret som f.eks. onsite service, men parallel-importerde modeller som sælges af danske forhandlere kana ALDRIG være ringere stillet end den danske reklamationsret.
Nej, det er rigtigt. Hvis vi levede i et perfekt samfund hvor alle forhandlere lever op til alle regler til punkt og prikke, men det ved du lige så godt som mig absolut ikke er tilfældet.
Det har du selvfølgelig ret i - vi har slet ikke brug for et forbrugerklagenævn i Danmark fordi de danske forhandlere er SÅ MEGET MERE ÆRLIGE end deres udenlandske konkurrenter... Selv Finns radio er jo en engel sammenlignet med Pixmania (Google ham på eb.dk)
MKT skrev: Det store problem er jo at reklamationsretten ikke dækker særlig meget! Så i de tilfælde hvor reklamationen ikke dækker og producentgarantien ville gøre det på en dansk model, er det jo en soleklar fordel at have den danske model.
Reklamationsretten dækker et sted mellem 90-95% af samtlige reklamationer, hvor produktet pludselig er gået i stykker forudsat at produktet ikke er gået i stykker pga. forbrugerens misbrug.
Strømforsyning gået i stykker - reklamationsret. Panel viser ekstreme farver - reklamationsret. TV'et vil ikke tune kanalaer længere - defekt mainboard skiftet under reklamaionsret. Osv. osv. osv.
Man skal ikke gøre producent garantien (eller en forsikring) til et must, da reklamationsretten stadigvæk dækker det meste.
MKT skrev:
evilguy skrev:Nu har jeg sendt en del ikke danske Samsung TV til reparation - også med buzz - og jeg har ikke fået et defekt TV afvist.
Det er sikkert også rigtigt, men ser du ikke forskellen i at du selv skal sende det til reparetion i forhold til at de kommer hjem til dig og fikser det?
Jeg kan sagtens se forskellen i onsite og selv skulle aflevere mit TV i Elgiganten. Jeg kan også godt se forskellen i at spare 500 kr. på et "EU" og et "Nordisk" TV.
Af evilguy
Marlowe skrev: Har du et link til "de normale internationale standarder mht. pixelfejl" ?
Jeg fandt faktisk et meget bedre link - fra en rimelig troværdig kilde:
http://www.flatpanels.dk/monitorbegreber.php#3