Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af arentzen89
Mysen skrev:
arentzen89 skrev: Kan du forklare mig hvad dobbelt linjer er? Jeg aner det nemlig ikke. Og det lyder da lidt trist at du ikke oplever wow effekten. Det ville jeg i hvert fald blive lidt skuffet over.
Hvis billedet panorerer, hvilket det tit gør i en fodboldkamp, så skulle midterlinjen iflg. engelske fora af og til blive dobbelt. Der er dog umiddelbart ikke nogen Panasonic ejere herhjemme, der bemærker problemet. Desuden er PX80 stadig ikke ældre end, at det faktisk også skulle være et problem på den skærm, og hvis du ikke har lagt mærke til noget....

Du får måske ikke wow-effekt på billedet, men det ER bedre. Og der er wow-effekt på de ekstra tommer ;)
Tak for forklaringen. Jeg ser intet af det på PX80'eren.

Hvis det ikke viser et flottere billede end PX80, så er der for mig ingen grund til at købe VT20. Jeg er i hvert fald ikke overbevist om at det kan svare sig.
Af Mysen
50VT20 er større, har bedre opløsning hvilket kan opleves med bluray og nogle PS3 spil. Der er klart bedre farvegengivelse på THX profilen, og der slipper mindre end 1/4 lys igennem, når der skal gengives sort. Gamma er bedre, og farvenuanceringen ligeså, hvilket giver et langt mere detaljeret billedet, end det du i forvejen får med 8" ekstra. der er hurtigere fosfor og dermed også mindre slør, og bedre opdateringshastighed. Desuden følger der diverse features med såsom PVR og 3D, og så understøtter den 24p

Det er helt klart en opgradering, og det er ikke sandt, at du ikke vil kunne få glæde af forskellen. Om du så vil spytte penge i til det, er dit valg, og du kan da også sagtens vente.
Hvis du køber et 50x20 til under det halve, er det nok nærmere den billedkvalitet, der minder om PX80, blot med 8" ekstra. VT20 er altså noget bedre..
Af arentzen89
Mysen skrev:50VT20 er større, har bedre opløsning hvilket kan opleves med bluray og nogle PS3 spil. Der er klart bedre farvegengivelse på THX profilen, og der slipper mindre end 1/4 lys igennem, når der skal gengives sort. Gamma er bedre, og farvenuanceringen ligeså, hvilket giver et langt mere detaljeret billedet, end det du i forvejen får med 8" ekstra. der er hurtigere fosfor og dermed også mindre slør, og bedre opdateringshastighed. Desuden følger der diverse features med såsom PVR og 3D, og så understøtter den 24p

Det er helt klart en opgradering, og det er ikke sandt, at du ikke vil kunne få glæde af forskellen. Om du så vil spytte penge i til det, er dit valg, og du kan da også sagtens vente.
Hvis du køber et 50x20 til under det halve, er det nok nærmere den billedkvalitet, der minder om PX80, blot med 8" ekstra. VT20 er altså noget bedre..
Tak for hjælpen! Som jeg sagde tidligere så må jeg en tur i NB og se det live :)
Af xcardman
sortniveau, når du ser en film om aften
så vil du opdage at sortniveau faktisk er rigtig dårligt på en px80
fremfor en vt20

gik selv fra en px80 til en pioneer
det er som nat og dag i forskel

det har bare ikke noget med full HD at gøre
men et bedre panel både på en pio og en vt20

du skal sidde cirka 2 meter fra en 50 tommer
før du kan se forskel på hd ready og full HD
Af arentzen89
What? Enten har jeg misforstået noget eller også har du. Så vidt jeg ved, sa betyder hd ready bare at tv'et kan vise hd. Full hd betyder flere pixels hvilketbetyder højere opløsning. Er det forkert?
Af arentzen89
Hvis nogen er interesserede i det, så har jeg droppet VT20. Der bliver simpelthen talt for meget om banding, dobbelt linjer og ansigtsfarver. Jeg ville ærge mig uendeligt hvis jeg brugte 11500 kroner på et fantastisk tv der har de fejl. Så jagten på mit nye tv fortsætter.

Har i andre forslag? Min. 50" plasma, maks. 12000 kroner. Er villig til at skifte Panasonic ud med Samsung, LG eller whatever. HJÆLP!! :)
Af Mysen
Det bedste tv til under 12000 fra Samsung hedder PS50C7705 og det bedste fra LG hedder 50PX950n. De er heller ikke perfekte, men det er intet tv lige nu.

Du kan også vente på de nye modeller, men der går nok noget tid, inden prisen kommer under 12000. Du kan jo holde øje med tests og pricerunner, hvis du har lidt tålmodighed. Der er også den næstbedste 2011 plasma model fra Samsung, PS51D7005 indenfor dit budget, men hvor god den er, det ved jeg ikke.

Du kan også få et lækkert LCD tv i 47LE850n for 10000 i Elgiganten. Det er high-end indenfor LCD, uden at være i Sony/ Philips prisklassen.
Den er ikke bedre end VT20, men har bare nogle andre problemer.
Af xcardman
arentzen89 skrev:What? Enten har jeg misforstået noget eller også har du. Så vidt jeg ved, sa betyder hd ready bare at tv'et kan vise hd. Full hd betyder flere pixels hvilketbetyder højere opløsning. Er det forkert?
problemet er med full HD. at mange tror de så får et kvalitetsbillede
sådan er det bare ikke
det er kvaliteten af det panel der sidder i et tv
grunden til en pio 508 som foreksempel er hd ready
stadig er langt bedre end de fleste tv i dag

samt det eneste du kan bruge full HD til er når du sidder og ser en blu-ray i 1080p på to til 2.5 meter fra på et 50 tommer
almindelig tv og alle HD kanal er stadig kun i 576i SD
HD 720p og 1080i
Senest rettet af xcardman 13 apr 2011, 20:56, rettet i alt 1 gang.
Af Mysen
arentzen89 skrev:What? Enten har jeg misforstået noget eller også har du. Så vidt jeg ved, sa betyder hd ready bare at tv'et kan vise hd. Full hd betyder flere pixels hvilketbetyder højere opløsning. Er det forkert?
Han mener at Full-HD ikke er det, der gør skærmen bedre. Du har ret i at HD-Ready betyder høj opløsning, mens Full-HD betyder endnu højere opløsning med 1080 horizontale linjer.
Man kan nu godt se forskel på 720p og 1080p i op til 3,5 meters afstand, men det er nok bare ikke her den største forskel på PX80 og et 2010/2011 tv ligger.
Af xcardman
arentzen89 skrev:Hvis nogen er interesserede i det, så har jeg droppet VT20. Der bliver simpelthen talt for meget om banding, dobbelt linjer og ansigtsfarver. Jeg ville ærge mig uendeligt hvis jeg brugte 11500 kroner på et fantastisk tv der har de fejl. Så jagten på mit nye tv fortsætter.

Har i andre forslag? Min. 50" plasma, maks. 12000 kroner. Er villig til at skifte Panasonic ud med Samsung, LG eller whatever. HJÆLP!! :)
du skal bare huske at de ting har en px80 i en endnu være grad
grunden til jeg skiftede til pioneer tv
Af arentzen89
Mysen skrev:Det bedste tv til under 12000 fra Samsung hedder PS50C7705 og det bedste fra LG hedder 50PX950n. De er heller ikke perfekte, men det er intet tv lige nu.

Du kan også vente på de nye modeller, men der går nok noget tid, inden prisen kommer under 12000. Du kan jo holde øje med tests og pricerunner, hvis du har lidt tålmodighed. Der er også den næstbedste 2011 plasma model fra Samsung, PS51D7005 indenfor dit budget, men hvor god den er, det ved jeg ikke.

Du kan også få et lækkert LCD tv i 47LE850n for 10000 i Elgiganten. Det er high-end indenfor LCD, uden at være i Sony/ Philips prisklassen.
Den er ikke bedre end VT20, men har bare nogle andre problemer.
LCD skulle ikke være så godt til gaming så vidt jeg har forstået. Og jeg bruger jo primært tv'et til Blu-Ray, PS3 og digitalt tv. Jeg kunne kigge lidt på LG'eren. Men det er godt nok svært at vælge! Det ender sku nok med, at jeg venter til de nye modeller kommer.
Af arentzen89
xcardman skrev:
arentzen89 skrev:Hvis nogen er interesserede i det, så har jeg droppet VT20. Der bliver simpelthen talt for meget om banding, dobbelt linjer og ansigtsfarver. Jeg ville ærge mig uendeligt hvis jeg brugte 11500 kroner på et fantastisk tv der har de fejl. Så jagten på mit nye tv fortsætter.

Jeg har på intet tidspunkt i snart 3 år haft noget som helt at klage over ved PX80. Som sagt så er det stadig det pæneste billede jeg har set.

De folk der klager over fejlene på VT20 for det til at lyde meget slemt. Er de så bare meget sarte med hensyn til billedkvalitet?
Af xcardman
jeg kan ikke svar for andre
men havde selv en px80 og synes den havde masser af fejl
selvom jeg er enig med dig i at det stadig var en fin model de lavede
men der er godt nok også forskel på prisen
solgt mit px 80 for 5000 kr og købte en pio til 20000 kr

men der er også en grund til det stadig er reference model for 2D

Men vil give dig ret i
folk er åbenbart tilfrreds med kvaliteten efterhånden på de forskellig tv
så der sker ikke rigtig nogen større ryg på den front
ingen vil betale for det
Af Mysen
arentzen89 skrev:
xcardman skrev:

Jeg har på intet tidspunkt i snart 3 år haft noget som helt at klage over ved PX80. Som sagt så er det stadig det pæneste billede jeg har set.

De folk der klager over fejlene på VT20 for det til at lyde meget slemt. Er de så bare meget sarte med hensyn til billedkvalitet?
Ja, det kan man godt sige. Jeg har også et tv i soveværelset, som jeg i 7 år har været rigtig glad for. Det er et af de første 42" plasmaskærme, der kunne købes for penge, og det eneste, der har generet mig er buzz. Selve billedkvaliteten har altid været super, især ifht. at der var dyre Full-HD LCD fjernsyn flere år efter, der ikke var lige så gode.
Nu har jeg så skiftet stue tv pga. ekstra tommer og digital tuner, og jeg irriterer mig allerede over ting som linebleed og sortniveau.
Billedkvaliteten på mit tv er bare langt, langt bedre end det gamle, og det er bedre end de fleste konkurrenter fra samme år, og så kan jeg jo ikke tillade mig at beklage mig.
Man vil jo bare gerne have perfekt, men det eksisterer altså ikke.