Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Zrednaz
Så har jeg været ude og kigge på Grundig og Dantax.

Hos TDC kunne jeg ikke låne fjernbetjeningen, så jeg kunne faktisk kun vurdere kassen. Den var lidt dybere end mærkevarerne ved siden af.

Til gengæld kunne jeg lege med Grundig-fjernsynet i Elgigaten. Den havde omtrent samme type kasse som Dantaxen. Der var ikke så mange input-muligheder stillet til rådighed af Elgiganten - jeg kunne teste MUX1- og MUX2-kanalerne, og det var det. Umiddelbart var jeg ikke imponeret over billedkvaliteten - selv efter at have tweaket indstillingerne. Men det skulle efter signede være svært at vurdere billedkvaliteten i en butik, så mit indtryk skal man nok ikke lægge for meget i. Der var tilsyneladende ingen programguide-funktion.

Jeg bemærkede i øvrigt noget interessant derinde. Mange af skærmene spillede den samme test-film, hvor der bl.a. var en scene, hvor kameraet panorerede horisontalt over nogle højhuse. Mange af skærmene - dyre som billige - "hakkede" helt vildt ved denne scene. På andre kørte det helt glat. Hvad kan det skyldes? At kilden har været 1080p24, og at opdateringsfrekvensen ikke har passet til?

PS - det er også mig der er "zred". Kunne bare ikke logge på som "zrednaz" i går, så jeg oprettede en ny bruger!
Af evilguy
Zrednaz skrev: Jeg bemærkede i øvrigt noget interessant derinde. Mange af skærmene spillede den samme test-film, hvor der bl.a. var en scene, hvor kameraet panorerede horisontalt over nogle højhuse. Mange af skærmene - dyre som billige - "hakkede" helt vildt ved denne scene. På andre kørte det helt glat. Hvad kan det skyldes? At kilden har været 1080p24, og at opdateringsfrekvensen ikke har passet til?

PS - det er også mig der er "zred". Kunne bare ikke logge på som "zrednaz" i går, så jeg oprettede en ny bruger!
Jeg gætter på at det kunne være 100 Hz syndromet som du måske har oplevet?

Anyway, jeg sælger dagligt en del skærme fra bl.a. Dantax. Rent generalt så fejler skærmene ingen ting sammenlignet med mærkevarerne. Ja, det er noget af en påstand, men det er ikke helt ved siden af.

Mærkevarerne har ofte bedre billedbehandlingssystemer indbygget, men hvis jeg skal være helt ærlig, så er effekten altså ikke fantastisk stor hvis man f.eks. benytter DVB-T eller DVB-C og samtidig husker at billed-indstillinger såsom "Dynamisk" eller "Standard" ikke giver god billedkvalitet.

Ja, en 32" Dantax kan faktisk vise bedre billeder end f.eks. en Panasonic TX-L32C2 model. Men om man vil spare lidt penge eller satse på mærkevaren, det er op til en selv. Personligt så kan jeg godt leve med en Dantax, men hvis jeg absolut skulle vælge en mærkevarer, så står LG nok øverst på min liste.
Af donoester
evilguy skrev:Ja, en 32" Dantax kan faktisk vise bedre billeder end f.eks. en Panasonic TX-L32C2 model
Imponerende, at der ikke er nogen der har turdet svare endnu.

Er der en (øjen)læge til stede?

Eller er de de der "Panasifix" de sælger i Fona? :D
Mysen skrev: ..ringe panel fra en japansk eller koreansk producent..
Alt for dyrt. Kina.
Mysen skrev: ..billig billedprocessor, designet af nyudlærte kinesiske ingeniører..
Nu blev jeg sgu lidt stødt på min egen faglighed, uden jeg er kineser. Men med den holdning bliver vi i luksusfælde-DK hurtigt overhalet på vidensfronten... nej, det er helt sikkert allerede sket. Danske ingeniører er bedre til at tænke out-of-the-box end kineserne er, men det skal de desværre nok få lært.

Zred,
Forvent et klasse B/C TN panel til den pris og intet andet. Det vil være markant dårligere end dit eget TV. Når der alligevel er plads til eksterne højttalere i køkkenet, så køb et brugt tv og smid en DVB-T/C boks på - de er jo ret små og kan skjules bag på TV'et - det er jo lige før det er en opgave for den gode gamle gaffa-tape :P

Hvis der bliver noget bøvl med TV'et i reklamationsretsperioden vil jeg nødig have med TDC at gøre.
Af Zrednaz
donoester skrev: Zred,
Forvent et klasse B/C TN panel til den pris og intet andet. Det vil være markant dårligere end dit eget TV. Når der alligevel er plads til eksterne højttalere i køkkenet, så køb et brugt tv og smid en DVB-T/C boks på - de er jo ret små og kan skjules bag på TV'et - det er jo lige før det er en opgave for den gode gamle gaffa-tape :P

Hvis der bliver noget bøvl med TV'et i reklamationsretsperioden vil jeg nødig have med TDC at gøre.
Hmm.. jeg vil nok hellere have med TDC at gøre end en privatperson. :p

Jeg har overvejet muligheden, men jeg kan ikke finde en boks med både DVB-T og DVB-C. Der skal også være en ordentlig besparelse (fx 500 kr.), hvis folk skal acceptere den ekstra bøvl det medfører at bruge boks.

Med andre ord skal hele pakken med tv og boks ikke koste mere end 2000 kr., da man kan fået nyt mærkevare-tv m. tunere (som jeg efterhånden hælder mest til) til 2500 kr.
Af evilguy
donoester skrev:
evilguy skrev:Ja, en 32" Dantax kan faktisk vise bedre billeder end f.eks. en Panasonic TX-L32C2 model
Imponerende, at der ikke er nogen der har turdet svare endnu.

Er der en (øjen)læge til stede?

Eller er de de der "Panasifix" de sælger i Fona? :D
Bruger godt nok briller, men kvaliteten på Panasonic TX-L32C2 er ikke ret god sammenlignet med hvad Panasonic ellers går og laver ;-)
donoester skrev: Hvis der bliver noget bøvl med TV'et i reklamationsretsperioden vil jeg nødig have med TDC at gøre.
Helt enig - godt at al service på Dantax varetages via www.servicebroker.dk (hvis man altså ikke gider gå til TDC).
Af Zrednaz
Vi endte med at købe et LG 32LD350 til 2600,- med fragt.

Udmærket tv til kollegie-brug. :)
Jeg kan godt lide, at
- det tænder hurtigt
- det har en meget brugervenlig menu
- det skifter kanal meget hurtigt
- det reagerer i det hele taget prompte på tryk på fjernbetjeningen.

... alle fire punkter står i skærende kontrast til mit gamle Sony 32W5500. :)

Mht. billedkvaliteten kan det da godt være, at mit Sony 32W5500 er bedre, men jeg har ikke sammenlignet dem side om side. Betragtningsvinklen virker tilfredsstillende. Jeg har desværre ikke kunnet finde en liste over optimale kalibreringsindstillinger, så jeg har bare sat tv'et på Cinema-profilen, hvilket jeg synes minder mest om billedet på mit Sony-tv, som er indstillet efter anbefalingerne på denne side.

Lydkvaliteten på tv'et er - helt som forventet - elendig, så jeg har koblet et 2.1-højttalersystem til minijack-udgangen og kombineret det med en elspareskinne til en 20'er i Harald Nyborg.
Af PhDream
Af ren nysgerrighed: hvorfor skulle dit Sony skiftes ud? Kan ikke forestille mig, at det nye tv har bedre billede...
Af Senic
PhDream skrev:Af ren nysgerrighed: hvorfor skulle dit Sony skiftes ud? Kan ikke forestille mig, at det nye tv har bedre billede...
Det skulle da heller ikke skiftes ud ? Skulle han ikke bare ha' et til kollegiekøkkenet ?
Af Zrednaz
Senic skrev:
PhDream skrev:Af ren nysgerrighed: hvorfor skulle dit Sony skiftes ud? Kan ikke forestille mig, at det nye tv har bedre billede...
Det skulle da heller ikke skiftes ud ? Skulle han ikke bare ha' et til kollegiekøkkenet ?
Nemlig.