Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Steen Bay
Senic skrev:Nu skal det lige bemærkes at V20 / VT20 har forbedret lysstyrken i dagslys markant... Det er ved at være lidt af en skrøne den med at man ikke skulle kunne se tv i sollys... Selvf. er det ikke optimalt - men det er det jo heller ikke for nogen skærm LCD eller Plasma.
Det nye GT20 lader til at have en markant højere kalibreret lysstyrke ifølge Rasmus' test (132 cd/m2), men på G20/V20/VT20 er den på under 90 cd/m2.
Af Senic
Steen Bay skrev:
Senic skrev:Nu skal det lige bemærkes at V20 / VT20 har forbedret lysstyrken i dagslys markant... Det er ved at være lidt af en skrøne den med at man ikke skulle kunne se tv i sollys... Selvf. er det ikke optimalt - men det er det jo heller ikke for nogen skærm LCD eller Plasma.
Det nye GT20 lader til at have en markant højere kalibreret lysstyrke ifølge Rasmus' test (132 cd/m2), men på G20/V20/VT20 er den på under 90 cd/m2.
Taget fra Rasmuses anmeldelse af V20:

"Billedkvaliteten i lyse lokaler med sollys eller kunstig belysning, er bestemt også forbedret i forhold til G20. V20 har færre refleksioner og udvaskningen af farverne er reduceret til et minimum. G20 klarede sig godt i dette henseender, men V20 er uden tvivl bedre."
Af Steen Bay
Senic skrev:Taget fra Rasmuses anmeldelse af V20:
"Billedkvaliteten i lyse lokaler med sollys eller kunstig belysning, er bestemt også forbedret i forhold til G20. V20 har færre refleksioner og udvaskningen af farverne er reduceret til et minimum. G20 klarede sig godt i dette henseender, men V20 er uden tvivl bedre."
Ja, V20 klarer sig uden tvivl bedre i lyse rum end f.eks. G20, men så vidt jeg har forstået, så er det ikke på grund af en højere lysstyrke. Det er snarere fordi V20 er udstyret med et bedre 'kontrastfilter', som modvirker 'udvaskningen' af farver og sortniveau (og VT20 har et endnu bedre kontrastfilter). Det nye GT20 burde have det samme (mere lysstærke) 3D panel som VT20, og når GT20 lader til at have en markant højere lysstyrke end VT20, så mener jeg det må være fordi man på GT20 har undladt at bruge det sikkert ret dyre kontrastfilter fra VT20, og resultatet er så en højere lysstyrke på GT20, da det effektive kontrastfilter på VT20 også 'sluger' en del lys.
Af Mysen
Netop fordi der er de filtre, samt antireflektiv coating på de dyrere plasma modeller, kan man ikke i samme grad bruge lysstyrkemålingen på samme måde som før.
De ca. 110 cd/m2 på min C7705 kombineret med antireflektiv coating osv. gør at det kun er den direkte spejling at et vindue med sollys, der kan ses i skærmen. Der er ikke noget udvaskning af den sorte farve i en alm. oplys stue som så.

Derfor vil man jo ikke kunne sammenligne 110 cd/m2 med en glasfronts-lcd med en lysstyrke på 160cd/m2. Uden at se dem ved siden af hinanden vil jeg i hvert fald sagtens kunne byde på, hvilket der virker bedst i den lyse stue...
Af Steen Bay
Mysen skrev:Netop fordi der er de filtre, samt antireflektiv coating på de dyrere plasma modeller, kan man ikke i samme grad bruge lysstyrkemålingen på samme måde som før.
De ca. 110 cd/m2 på min C7705 kombineret med antireflektiv coating osv. gør at det kun er den direkte spejling at et vindue med sollys, der kan ses i skærmen. Der er ikke noget udvaskning af den sorte farve i en alm. oplys stue som så.

Derfor vil man jo ikke kunne sammenligne 110 cd/m2 med en glasfronts-lcd med en lysstyrke på 160cd/m2. Uden at se dem ved siden af hinanden vil jeg i hvert fald sagtens kunne byde på, hvilket der virker bedst i den lyse stue...
Ja, et effektivt kontrastfilter som på de bedre/dyrere plasma TV, det hjælper helt sikkert fint på sagerne, og de 110 cd/m2 på dit C7705 hører jo også til i den bedre ende. Og desuden, så er det med lysstyrken sikkert langt hen ad vejen et spørgsmål om tilvænning.
Af Insignia
lett å finne den korrekte TV.
Jeg har egentlig nå alle 3 typer hjemme...LCD med lysstoffrør..LCD med LED lys--og 2 Plasma tvr...
Alle har sine sterke og svake sider...

Personlig så liker jeg Plasma best..den har det mest naturlige bildet av både ansikter og farver..og best sortnivå....LED er sylskarp i bildet...helt klart meget bra bildet...men noe unaturlig hudfarver...dårlig innsyns er det også..men..sitter man rett foran(6735 fra Samsung)..så er jeg imponert over hva de har fått til de siste 2 år på LED...

Mange kjører masse spil på PDP paneler uten problem..Min gamle PV60 fra Pana(4 år)..har ingen..men ser på min helt nye PS50C7705 at den er nok mye mer sårbar for innbrenning....

Så..lykke til med valget
Af LeonardoBeg
Altså ud fra alle de ting I skriver, så kan jeg kun vælge mellem V20 og C7705 :) - Jeg synes personligt Samsungen ser flottest ud mht design og størrelsen er også lidt mindre, da jeg tjekkede det ud i fona.. :) Men jeg kunne desværre ikke få lov til at se noget HD på de to og sammenligne. Den kørte desværre på noget skod kvalitets antenne TV. :-/