Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jaybee1971
Hej Bantam,

Fænomenet ses ikke på et helt hvidt billede, men fremtræder også på nogle grå nuancer. Billedet er lavet som et simpelt forsøg på at påvise fænomenet. Jeg brugte recorderes burn-in wash dvd, som eksempel i tråden Panasonic G20 grønligt skær, som du måske husker.
Fænomenet er synligt fra alle kilder men vises nok tydeligst i thx-profilen eller hvis jeg bruger en usb-stick på true-cinema. Det ses også tydeligt i tv-udsendelser, blu-ray afspilninger fra en ps3 samt sony S370.

De to 50VT20, jeg har set, viser heller ikke tegn på dette fænomen.
Af bantam
OK - i så tilfælde er jeg blank. Jeg må tage et kig på en 50V20 ved lejlighed - og "håbe på", at det er et eksemplar, der er udfordret på samme måde...
Af Præsten
Hejsa.

Jeg kan nu sagtens se det på et hvidt billede. Jeg har lavet billeder i paint, bla et hvidt. Det er jpg.
Det er et ret irriterende problem.

mvh

Præsten
Af bantam
Af ren nysgerrighed - hvad sker der, hvis du laver billdet i PNG eller BMP?
Af Præsten
Det tror jeg ikke gør nogen forskel, den grønlige nuance er der uanset om jeg ser tv (på DVB C), dvd, bluray eller altså på et billede fra SD-kortlæseren.
Om det læses i det ene eller det andet format tror jeg ikke spiller nogen rolle.

mvh

Præsten
Af bantam
Du har sikert ret - men konvertering til JPG (og MPEG) har en ikke-gavnlig effekt på farvegengivelsen.

Hvis du kunne prøve med et tabsfrit format, ville jeg få (lidt mere) ro i sjælen... :)

(selvom jeg tror du har ret, da du siger, at du kan se problemet på et helt hvidt billede (grå nuancer, ink. det vi kalder "hvidt" og "sort", kan så vidt jeg kan regne ud, som de eneste farver gengives korrekt med JPG/MPG))
Af trykkertor
Jeg må ærlig indrømme jeg ikke kan se nogen som helst grønlig nuance på screenshot postet oppe i tråden.
Nu har jeg kikket på billedet på 2 forskellige computere, med 2 forskellige skærme.
Kan ikke se noget grønt.
Af bantam
Jeg må retfærdigvis melde det samme: Jeg kan ikke se problemet på det vedhæftede screenshot på min laptop og en kammerat kan heller ikke på sin - men det betyder naturligvis ikke, at man ikke kan se det på TV'et.

Jeg kan derimod set en masse komprimerinsartefakter, som giver magenta og grønlig støj i billedet - men ikke som lodrette bånd, synes jeg.
Af Præsten
Det er heller ikke udtrykt som egentlige striber, mere grønlig støj/plamage orienteret lodret i et ca 4 cm bredt bånd. Altså ikke en fuldstændig ensartet farvning af billedet.

mvh

Præsten
Af bantam
Jeg har lige hørt fra en kammerat, at han kunne se fænomenet på det vedhæftede billede på en bedre monitor.

Han noterede sig, at der var tale om både grønlige og magenta plamager - men det skal lige testes igen senere på en anden monitor.

Grønne og magenta plamager kan også stamme fra jpg-komprimering, som kan ske i kameraet (og dermed forværre noget, der i forvejen kan ses med øjnene alene).

I mellemtiden kunne du måske prøve med BMP- eller PNG-filer?

Desuden kan du prøve at køre recordere.dk's Burn-in Wash-DVD, som kan downloades her: http://forum.recordere.dk/forum_posts.a ... 16250&PN=1

Denne DVD viser et gråtone-sweep, der bevæger sig vandret over skærmen fra højre mod venstre. Er plamagerne faste - eller flytter de sig med billedet?
Af bantam
Jeg har kørt screenshot'et igennem et posterzation-filter for at se, om jeg kunne fremhæve effekten:

[img]http://i53.tinypic.com/10gcx0n.png[/img]

Ligner det?

Det er tydeligt, at der er grønne (og magenta) plamager, som ligner et afrundingsproblem i signalbehandlingen (men det er kun et gæt). Hvis fejlen stammede fra kameraet (alene), ville jeg forvente samme effekt andre steder på billedet - i hvertfald nok for oven og for neden også.

Det ville stadig være interessant at køre burn-in wash-DVD'en for at få en idé om, hvorvidt fejlen følger bestemte nuancer eller om det kun sker bestemte steder på skærmen. Alternativt kunne være nogle statiske sweeps af gråtoneskaler, som er lys i hhv. venstre og høæjre side etc.
Af Præsten
Hej Bantam.
Det giver et helt fint indtryk af problemet, forstærket naturligvis. Jeg har faktisk ikke lagt mærke til den magenta farve før, men det er jeg åbenbart mindre følsom overfor.
Jeg prøver at downloade wash-in imaget og brænde det på en dvd, så kan vi se om det giver en forskel. Nogen ide om hvor længe det skal køre.

mvh

Præsten
Af bantam
Idéen er, at du kan se med det samme, om problemet er knyttet til faste sted på skærmen eller til nuancer af hvid.
Af jaybee1971
Hej Bantam,

bare lige til info kan jeg sige at det tv, jeg oplevede det på, er fænomenet 100% statisk. Jeg solgte tv'et til en kammerat, så jeg har stadig adgang til det. (Og ja, han har set fænomenet inden køb.)