Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kleen™
Du bor i en 2-værelses på 50 kvm, kan jeg så næsten regne ud...
Fair indvending...:-)

Men min pointe (og velsagtens Brians) er blot at - medmindre man ikke har mulighed for anden placering - så bryder jeg mig ikke særligt meget om den meget dominerende status, som husalteret gennem de sidste mange årtier har fået i de fleste vestlige hjem.
Af PeterSkovgaard
Er enig i at en skærm kan virke stor hvis den står for tæt på og man har gæster. Men man kan jo gøre den diskret ved at hænge malerier eller lign. rundt omkring el. købe nogle af de der dvd'er med "ild i pejs" eller "akvarie" og ha kørende på et 50" det er sq meget hyggeligt synes jeg.
Brugeravatar
Af Weissbier
tarok skrev:
BrianH skrev:I bund og grund handler det om hvad du vil have skal dominere din stue.

Personligt ville jeg ikke byde mine gæster at tage plads i sofaen med en 60" skærm 3 meter fra deres næser.

Har man en stor stue med flere afdelinger, så fint... så sætter vi os her for at se tv, og går et andet sted hen for at snakke. Men ellers synes jeg så store skærme ødelægger stuen og kun signalerer intet liv andet end at glo tv.
Stor set enig, samtidigt med at billedkvaliteten efter min mening også vil lide gevaldigt ved alm. SD, hvis skærmen bliver for stor (>=50") med alm. seer-afstand på ca. 3m.
Helt enig. Nærkontakt med SD på en +50"-skærm er ikke sjovt, men så skal man bare tænke på, at vi bevæger os i retning af HD. Nej, DK4 og Folketingskanalen bliver nok ikke HD lige med det første, men udviklingen er i gang, så før eller siden vil denne problemstilling miste aktualitet. I mellemtiden er blu-ray stadig 1080p, PS3-spil er 720p, og antallet af HD-kanaler vokser stille og roligt.
Af Macho
Weissbier skrev:Jamen, velbekomme! :) Tænk på, at indtil for få år siden var den maksimale skærmstørrelse, man kunne forestille at have derhjemme, 32". Man kunne praktisk talt ikke skaffe fjernsyn der var større, for de gamle billedrørsfjernsyn var jo store, tunge og i det hele taget ikke til at have med at gøre. Derfor er der stadig meget vanetænkning, når folk diskuterer skærmstørrelse. Mange forestiller sig, at hvis har en skærm på 50" eller mere, så er hele den ene væg i stuen dækket af skærm. Sådan fungerer det altså ikke. Man indretter sin stue på helt normal vis. Skærmen er bare større, og med HD-signaler er den store størrelse helt nødvendig. Man oplever simpelthen ikke den højere opløsning på en lille skærm. Sidder man derudover også på lang afstand, ja, gæt selv... ;;)

Det er fuldkommen rigtigt, det er ren vanetænkning at man ikke vil have store skærme, lad os slå det helt fast, EN FLADSKÆRM KAN KUN VÆRE FOR LILLE, ALDRIG FOR STOR.

Jeg har lige købt et 50" men har faktisk fortrudt en lille smule over at jeg ikke købte et 60#