Brug dette forum til forslag og ris/ros til Flatpanels og forummet.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mons
Hold da op - man kan da heller ikke gå fra jer i fem min. før det hele sejler ;)

Lad mig lige starte med at sige at selvom jeg nu (åbenbart) skriver i "ctacta's" tråd betyder det ikke, at han og jeg skal slås i hartkorn!

Jeg skriver her, fordi det åbenbart er her de kritiske røster er ført over - og så burde tråden imo. hedde noget helt andet end det meget ensporede navn den har fået! - Og jo jeg kan da også oprette en ny tråd i ris/ros, men det vil da fuldstændig ødelægge kontinuiteten - der i forvejen lider over denne udflytning..
Men lad nu det ligge - det er så nu her det sner :)

Det må selvfølgelig stå klart, at man ikke kan overflytte til denne tråd uden at henvise til den oprindelige, således at der kan følges med af alle!
Derfor linker jeg her tilbage til den oprindelige tråd omhandlende testen af B&O Beovision 10

Nok om det - here goes..

Der er noget som har slået mig ved gennemlæsning af et par B&O fans opponerende indlæg.
Det er blevet skrevet et par gange at selvfølgelig skal helheden tages med i anmeldelsen - herunder lyd og byggekvalitet - og ja, selvfølgelig skal det det - det har jeg også fremført absolut forståelse for tidligere. Ergo - alt hvad skærmen indeholder af kvaliteter i enhver afskygning må hellere end gerne indgå i anmeldelsen, MEN kriterierne for at opnå en Topanbefaling-award kigger ikke på helheden - her kigger man på billedkvalitet i forhold til pris.
Det betyder jo ikke nødvendigvis at en skærm er dårlig, hvis ikke den opnår en topanbefaling-award. I BV10's tilfælde kan man jo netop her fremhæve de mange andre fortræffeligheder man får med, men det har altså stadig ikke noget med en Topanbefaling-award at gøre - i hvertfal ikke så længe bedømmelseskriteriet for en sådan stadig går på eminent billedkvalitet til prisen!

Rasmus Larsen skrev:BeoVision 10 koster 43.500 (mere med coatingen, men det har jo ikke noget at sige for billedkvaliteten som sådan). Dette er i øvrigt en vejledende pris, som du næppe kan bruge for rettesnor for, hvad BeoVision 10 købere rent faktisk har betalt
På det svarede jeg:
Mons skrev:..Og at begynde at snakke om at det alligevel ikke er sikkert at det er den pris man skal betale.. det sagde du ikke Rasmus (!) Nu er toget jo kørt helt af sporet - det kan vi jo på ingen måde bruge til noget som helst!! Hvis vi vil forsøge at holde os så objektive som muligt, så kan vi altså ikke begynde at medregne pruttepriser og des lige - igen, det har intet med sagen at gøre, når vi taler om standardiserede bedømmelseskriterier!
Og Rasmus igen:
Rasmus Larsen skrev:Prisen skal jeg da forholde mig til. V10 står også vejledende til hhv. 16 K og 20 K, men det betyder ikke, at det var den pris jeg forholdte mig til. Det er ikke prutte-priser, men markedspriser.
Okay, så nu ved vi rent faktisk heller ikke hvad skærmen koster længere!!
Come on selv Rasmus - du bruger alle mulige krumspring for at retfærdiggøre at BV10 tildeles en Topanbefaling-award!
Så skal coatningen ikke tages med, da den intet har at sige for billedkvaliteten, Så skal stand eller vægbeslag heller ikke medregnes som udgift, - og nu er vi så heller ikke sikker på hvad den oprindelige pris på skærmen er længere..(?)!!

Lad mig for god ordens skyld referere til forudsætningen for at opnå en Topanbefaling-award:
Top-anbefaling awarden uddeles til en skærm der udmærker sig ved en eminemt billedekvalitet til prisen. Skærmen er ikke on-par med reference skærmen, men typisk giver den dig en høj billedkvalitet til en lavere pris end reference skærmen.
Det må stå rimeligt klart for enhver på nuværende tidspunkt, at for at bedømme om der er tale om en eminent billedkvalitet til prisen - ja, så forudsætter det en pris!!
Så kan man altså ikke begynde at snakke om at den pris jeg har opgivet, er alligevel (måske) ikke den BV10-køberne betaler..

At BV10 skal tildeles en Topanbefaling-award er på temmelig dybt vand - du vil bare ikke erkende at du har begået en fejl her - og det er i sig selv trist!
Jeg skriver bestemt ikke dette for at hovere eller lign. men jeg havde forventet mig mere fra din side Rasmus - du fremstår jo som en meget kvik ung mand - så jeg har mere end svært ved at overbevise mig selv om at du er uimodtagelig overfor logisk begrundet konstruktiv kritik!
Af cubexc
Jeg er personligt meget enig i den kritik Mons fremkommer med. Jeg synes også man er gået for langt. Jeg har i en tidligere testanmeldelse (9704) foreslået at bedømmelseskriteriet udvides til også at omfatte bl.a. lyd, betjening m.m.
Jeg anførte:
"Jeg har et konstruktivt forslag omkring bedømmelse af TV generelt. Jeg har forstået at man på dette site går meget efter billedkvaliteten, hvilket selvfølgelig også er meget vigtigt, men for mig er den samlede oplevelse af produktet nok vigtigere. Hvad hjælper det at have et godt billede hvis lyden er som at sparke til en tom øldåse, eller hvis betjeningen af menuer er for professorer og opefter.
Jeg kunne derfor godt tænke mig et afbalanceret testresultat hvor flere parametre spiller ind (billedkvalitet, lyd, betjening, forarbejdning, tilslutninger) og hvor parametrene vægter en vis procentdel."

Dette var Rasmus ikke umiddelbart indstillet på:
Citat:
"Mht. vores vægtning, så kan jeg godt følge dine argumenter, men vi vil helst vægte billedkvalitet. Det er det vi finder mest relevant, for vi har meget svært ved at vurdere, hvad USB, DLNA, lyd osv. vægter for den individuelle bruger. Derfor vil vi hellere snakke bredt om billedkvalitet, som er hovedelementet ved et Tv, og være mere "beskrivende" i vores gennemgang af funktionalitet, brugervenlighed og lyd, for derved at give brugeren en mulighed for selv at vægte disse faktorer."

Jeg synes stadig det vil være en god idé at foretage en vægtning af de enkelte bedømmelseskriterier, så må den enkelte bedømme hvor meget det enkelte kriterie skal vægtes i netop vedkommendes situation.

Men skal ikke gøre sig til slave af testanmeldelser. Et godt råd. Køb aldrig et produkt baseret på en enkelt anmeldelse, men sammenlign gerne forskellige anmeldelser med hinanden for at se om der er konsistens både positivt og negativt. :)
Af Jørgensen
Nu må i simpelthen stoppe. Hvorfor kan i ikke håndtere at B&O kommer ud med nogle gode produkter. I sidder jo og roder rundt i jeres navler, og kan ikke finde sutten. Det er ynkeligt og direkte nedværdigende at i på den måde angriber Rasmussen og Larsen for det stykke arbejde de laver i deres fritid. Kig dog testene igennem, du finder ingen andre steder hvor testene går så dybt ind i produkterne, du kan ikke snyde med dette, det ville også afsløre sig når man kom ud og så produkterne. Men mange af jer kritiske røster har jo ikke engang set produktet ved selvsyn. Så i taler om noget i overhovedet ikke ved hvad er. Og Christian M. Andersen er vi efterhånden trætte af at læse stupide indlæg fra. Man har jo læst flere steder at manden blev hældt ud fra fabrikken, på grund manglende kompentence, og for mange fejlende projekter, netop på grund af uvidenhed med det han sad med. Så få dig nu en hobby Christian, modeltog eller lignende, det ville klæ dig.
Af Johnny Svendens
Jeg må også sige at nu må nok være nok. En diskussion kan køre til et hvis punkt så skal man stoppe. Medmindre disse kritikere mere er ude efter dette site end det egentlig er det emne som der diskuteres. Det bliver jo nærmest spam. Og kigger man på tråden omkring kommentarer, så er den gået totalt i stå, fordi ingen tør skrive noget, for man frygter et angreb. Hvorfor starter i kritikere ikke et forum selv, hvor i kan teste de ting i har lyst til at se, få gode tests. Og så lader disse seriøse sites være. Christian har før kørt lignende spam angreb på recordere.dk og hifi4all.dk.
Jeg er af den mening, at når en tråd har kørt i samme rille i et pænt stykke tid, så skal folkene bag sitet gå ind og slette indlæg som kører videre i samme rille. Ellers bliver tråden ikke dynamisk og levende, men en masse mundhuggeri og useriøsitet.

Men kanon godt arbejde Rasmus og Rasmussen
Af lennon
Jeg synes sgu den er svær . Udfra forskrifterne har bla Mons en sag, - og F.P. lidt af et forklaringsproblem mht kriterierne for awards. Omvendt er det jo også misvisende at markedets i særklasse bedste LCD ikke kan få kredit, - fordi det er bundlet med suveræn "lyd og lifestile", - som samlet løfter prisen til et helt eget niveau.

Skulle man feks ha præciseret, at der her er tale om lidt af et gennembrud mht billedkvalitet baseret på LCD. Men at man pga hele konceptets pris IKKE kan tildele en award - udfra gældende regler om pris/billedkvalitet vs resten af markedet . . ? ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Uanset hvem man er, eller hvad man argumenterer for og imod, så vil jeg bede alle om at holde en god tone, tak. Der er ingen der vinder ved mudderkastning, og det vil med garanti ødelægge enhver saglig debat.

Både Rasmus og jeg har brugt en del tid på forklaring og uddybning, men det her begynder at køre i ring. Vi har forstået kritikken.
Af ctacta
Jørgensen skrev:Og Christian M. Andersen er vi efterhånden trætte af at læse stupide indlæg fra. Man har jo læst flere steder at manden blev hældt ud fra fabrikken, på grund manglende kompentence, og for mange fejlende projekter, netop på grund af uvidenhed med det han sad med. Så få dig nu en hobby Christian, modeltog eller lignende, det ville klæ dig.
Jeg ved ikke hvor du har dine oplysninger fra, jeg er dybt forundret, men jeg må desværre afvise dine historier og tilsvining af min person. Det er ganske enkelt groft af dig! Jeg er bekendt med at ledelsen i B&O ikke bryder sig om mig, men det skyldes ene og alene min hårde tilgang og kritik af virksomheden. Og dette kulminerede nok ved fremmøde i investorkredse tilbage i sommeren 2008, hvor stormen mod B&O var høj, og hvor jeg tilladte mig at udfordre virksomheden på sit værdigrundlag.

Jeg vil henvise til min offentlige profil på Linkedin.com, hvor 8 mennesker, tidligere kollegaer og samarbejdspartnere, har et særdeles positivt syn og oplevelse af mine personlige som faglige kvalifikationer: http://dk.linkedin.com/in/ctadk

“Christians knowledge about integrating the "outside world" into Bang & Olufsens universe was simply outstanding. He has a unique mix of technological skills and market insight that impressed me deeply. Furthermore he has an entrepreneurship with him that makes it very inspiring to be teamworking with him.” November 19, 2007
Jens Victor Fischer , Global Product Manager , Bang & Olufsen worked with Christian at Bang & Olufsen A/S

“I've had the pleasure of working with Christian through a very hectic period, in connection with starting a new Bang & Olufsen division. Throughout our work together, Christian demonstrated an exceptional enthusiasm, understanding of the market as well as business development. Christian is a very dedicated working partner. He has a wide experience and is very much willing to share his knowledge. He is able to involve people in the process. Christian is a very open minded person and rapidly supplies, grasps and executed new ideas. He has a great personality and empowers his colleagues. He is a significant positive influence on teams and company sprit. Christian is a driving force, and nothing can stop him from reaching his goals. I have great respect for his courage and give him my best recommendation.” October 4, 2007

Robert Nurgberg , Business Manager , Bang & Olufsen Multimedia a/s worked directly with Christian at Bang & Olufsen A/S

“Christian is a strong strategic thinker and he clearly possesses sharp analytical skills as well as convincing communication/presentation skills. His outstanding strategic judgement and grasp of detail in relation to the consumer electronics market has been of considerable value to me.” October 4, 2009
Klaus Ørtoft Madsen , Head of Equity Research, Denmark , Handelsbanken Capital Markets
was with another company when working with Christian at CMAConcept.com

“Christian is a design freak - and he is very good at it. Christian has a talent witch inspires everyone who works with him. He understands the market, he is very professional and although we worked together in a very hectic period, he still managed to be inspiring, helpful, truthful, open and visionary. Besides that he always follows his intuition and thereby reaches his goals. I’m very impressed by his work. I would love to work with him again and I will give him my best recommendation.” December 3, 2007
Lise Kirk , Business coordinator , Semrox
worked directly with Christian at Semrox / eHomeVision ApS

“Christian has design ability beyond any I have seen, he is a joy to work with and would not hesitate to work with for, or even employ Christian. Aside from his professional credits, he is also a true Gentleman.” October 4, 2007
Marc Engall , Channel Director EMEA , Elonex Plc
was with another company when working with Christian at Zitech Computer ApS

“Christian is an amazing engineer. Not only does he have a good eye for detail, but he also has a great ear for sound. He is absolutely driven to deliver the highest quality available, resulting in great value for any business. Highly recommended!” October 5, 2007
Garbrand van der Molen , Head Creative , In Store Solutions HK
worked directly with Christian at ISS, Instore Solutions Ltd. Hong Kong

“Christian has worked for the high-profile IT-magazine Alt om DATA, delivering very high-class and indepth technical articles for publication. Though his articles one must marvel at the thoroughness of his work, his always welldocumentet arguments and flair for upcoming trends. It has been a true pleasure being able to work with Christian whom was considered a friend by the whole editorial starff at Alt om DATA. "He´s throughness is his strength!"” January 4, 2008
Lau Dybbro , Editor , Audio Media A/S
was with another company when working with Christian at Alt om DATA

“Christian is one of the most serious and detail-oriented freelance writers I have ever worked with during my employment as a Technical Editor at Alt om DATA. I have absolutely NO problem recommending Christian and if I ever get the chance to work with him again, I will not hesitate at all.” October 4, 2007
Dan Bohmann , Technical Editor , Alt om DATA
managed Christian at Alt om DATA
Senest rettet af ctacta 03 dec 2009, 23:18, rettet i alt 1 gang.
Af BeoBrian
Jeg vil ikke gå ind i diskussionen omkring de afviklede tests på B&Os produkter, fordi det mener jeg ikke jeg bør blande mig i. Jeg skriver dette udfra et privat synspunkt, og jeg kunne lige så godt være ansat et helt andet sted.

Det som jeg finder godt ved Flatpanels.dk og altid har gjort er den seriøsitet der lægges i de forskellige tests. Og det bliver interessant læsestof, fordi der gives plads til at forklare mange detaljer. Jeg har fulgt Flatpanels.dk helt tilbage fra min tid hos JVC, og har brugt til megen inspiration både ved køb af produktet men også som ansat ved JVC, at kunne få nogle såkaldte benchmark detaljer, og ægte brugsmønstre.

Måske er de to award kategorier modne til en modificering, Reference awarden er som den skal være, men måske skal prisen ikke være en af de tunge parametre på en Topaward model. Eller også skal der mere ind under end bare god billedkvalitet til prisen.
De to Awards er jo startet på et tidspunkt, hvor der ikke fandtes mange af de detaljer som kan være vigtige parametre idag, og på alle produkter bør vi have alle de aspekter med, som et produkt kan levere.

Jeg kan godt forstå det kan virke forvirrende måske, men vi bør have i tankerne at de ikke har noget kommercielt ud af at holde dette website. Klart alle leverandører gerne vil have testet deres produkter, fordi der bliver taget dybt fat i produkterne, og falder du dårlig ud i en af deres tests, har du et udemærket udgangspunkt for hvad du kan rette eller gøre bedre, for at ramme det som forbrugerne hungrer efter. Der er mangel på denne form for gennemgående tests. Så der er gode muligheder for entusiastiske personer at starte et site op med test af produkter. Leverandørerne vil bruge det.
Eksempelvis kunne en arvtager for det fantastiske blad Highfidelity, være oplagt nu som online medie. Blot en god ide, til ham/hende der har modet og overskudet.
Af ctacta
Som fodnote vil jeg godt lige skyde ind, at BV10 er det bedste tv fra B&O nogenside, og nok det tv-produkt fra B&O der gir mest valuta for pengene.

For første gang anvender man førende og ny teknologi. Jeg er dog ikke enig i at konceptet er banebrydende, det er stadig bare en skærm med speaker, som vi har set det mange gange før, men BV10 gir meget for pengene, selv om det stadig er et kostbart produkt for mange.

Jeg har oplevet produktet og gennemgået det i detaljer. Så det er ikke nogen - som nogle opfatter det som - en hetz mod B&O, men ene og alene mange spørgsmålstegn ved Flatpanels håndtering af testen og den uddelte award. Og gerne inden der går inflation i de uddelte priser.

BV10 produceres i Struer i modsætning til BV8 der produceres i Taiwan. Internt ved jeg at mange betragter BV10 som et BV8 i pæne klæder, edge LED display samt bedre lyd. Chassiet er stort set identisk på begge modeller.
Af Mons
Indtil nu har jeg forsøgt bevidst at styre uden om de mere sporadisk usaglige indlæg der er kommet igennem hele forløbet!

Men de to seneste indlæg fra "Jørgensen" og "Johnny Svendens" er ikke bare mageløst usaglige, de er også direkte negative!
Gå dog efter bolden - og ikke manden!!

Jeg kan kun støtte op omkring Yakkens opfordring til at holde kammertonen!

Og hvis I to "Jørgensen" og "Johnny Svendens" kigger mine indlæg efter i sømmene, så garanterer jeg for at de er saglige og indgår i en ping pong debat frem og tilbage - og altså ikke kan betragtes som spam imo!

Men back on topic..

lennon skrev:Jeg synes sgu den er svær . Udfra forskrifterne har bla Mons en sag, - og F.P. lidt af et forklaringsproblem mht kriterierne for awards. Omvendt er det jo også misvisende at markedets i særklasse bedste LCD ikke kan få kredit, - fordi det er bundlet med suveræn "lyd og lifestile", - som samlet løfter prisen til et helt eget niveau.

Skulle man feks ha præciseret, at der her er tale om lidt af et gennembrud mht billedkvalitet baseret på LCD. Men at man pga hele konceptets pris IKKE kan tildele en award - udfra gældende regler om pris/billedkvalitet vs resten af markedet . . ? ?
Se, det er konstruktivt - og nej, ikke fordi lennon skriver jeg har en sag, men fordi det her påpeges at det på sin vis er ærgerligt at BV10 med markedets måske bedste LCD-billedkvalitet ikke kan opnå en Topanbefaling-award på baggrund af de givne forudsætninger dette forudsætter!
Jeg er helt enig, hvilket jeg også har givet udtryk for, men det er stadig mere misvisende end retningsgivende at ændre bedømmelseskriterierne for en Topanbefaling-award alt efter hvad der testes!! Kriterierne for en award skal selvfølgelig være ens for alle der aspirerer efter denne - alt andet er og bli'r et metodebrud!!

BeoBrian skrev:Måske er de to award kategorier modne til en modificering, Reference awarden er som den skal være, men måske skal prisen ikke være en af de tunge parametre på en Topaward model. Eller også skal der mere ind under end bare god billedkvalitet til prisen.
De to Awards er jo startet på et tidspunkt, hvor der ikke fandtes mange af de detaljer som kan være vigtige parametre idag, og på alle produkter bør vi have alle de aspekter med, som et produkt kan levere.
Igen et konstruktivt bidrag, der opfordrer til at kigge på kravene for at kunne tildele en Topanbefaling-award!
Jeg kan kun tilslutte mig! Dog med den note, at en ændring af de nuværende bedømmelseskriterier kan medføre endnu mere uoverskuelighed, når man sammenligner skærmene imellem!
Af Mons
Jeg er egentlig grundlæggende enig med Yakken i, at diskussionen er ved at løbe tør..

Derfor har jeg det fint med at holde inde - jeg har fået sagt hvad jeg ville sige - og det står jeg ved!

Jeg forbeholder mig dog retten til at svare på indlæg, der kommenterer på mine indlæg.. men det er altså ikke givet at jeg svarer.. 8)
Af Otto J
Jeg kan ikke se problemet. Award'en tildeles for billedkvalitet vs. pris. Tjek. Rasmus mener pågældende tv er et af de bedste tv, hvis ikke dét bedste tv, på markedet p.t., i hvert fald på nogle områder. Hvorvidt Pioneer er bedre eller ej, det er urelevant, de er ikke på markedet. Rasmus har redegjort for at han mener tv'et på flere måder er bedre end et V10, der svjv er Rasmus' øvrige reference, og da også dét tv folk holder det op imod. Hvis dét er udgangspunktet, hvordan kvantificerer man så hvor mange penge ekstra der er "fair" at tage? Hvis man vil have det bedste, og et givent tv leverer det bedste, så er det da helt fair at det er det dyreste på markedet (hvilket det iøvrigt ikke er). Om det så kostede en million, så kan man ikke tale om at det ikke er pengene værd eller ej, hvis ikke man kan få samme kvalitet billigere.

Prøv at sammenligne med Pana's luksus-model (Z10 eller hvad den nu hedder). Her får du reelt samme tv som i en V10, men i en lidt fladere udførelse, lækrere finish og en ekstern box. That's it! Ingen forskel i billedkvalitet whatsoever. Hvad man end synes om B&O, så leverer BV10 da _milevidt_ mere for merprisen, end Panasonic selv præsterer at gøre på deres bud på et luksus-tv. Så kan man diskutere selve konklusionen om hvorvidt BV10 rent faktisk har et bedre billede eller ej, men når dét nu engang er konklusionen, så kan jeg ikke se noget uretfærdigt i award'en. Hvorvidt tv'et er pengene værd, er IKKE som flere gør det til, en vurdering af hvor meget ekstra en given ekstra kvalitet bør koste, for dét vil til hver en tid være en individuel vurdering. For dem der aldrig ville give over 100.000,- for en bil, vil en Bugatti Veyron til 300.000,- være et dårligt køb. Dét det drejer sig om, er: Kan jeg købe noget bedre til de samme penge? Det kan man efter Rasmus' vurdering p.t. ikke, derfor er award'en helt fair.

At jeg så personligt mener tv'et burde være endnu bedre til den pris, ændrer ikke på at hvis der ikke ER nogen tv der er bedre, så er award'en ud fra et markeds-synspunkt fortjent. Hvis man ikke mener at et tv på nogen måde KAN være 50k værd, så er man uegnet til at udtale sig om hvorvidt et tv til 50k er pengene værd eller ej.

Jeg vil gerne lige levere dén disclaimer at ovenstående er baseret på Rasmus' vurdering af tv'et som værende markedets bedste, og ikke udtryk for at JEG nødvendigvis mener det er markedets bedste tv.
Af telum
meget relevant observation omkring "er det det værd". Man kan sammenligne med en ferrari til 5 mil. og en Audi til .5 mil. Ferrarien kører nok kun en smule hurtigere, har lidt bedre acceleration og bedre køreegenskaber - om den er pengene værd må være en individuel vurdering.
Af lennon
Ikke helt enig i OttoAv´s betragtninger. Uanset om Pioneer er ude af markedet, - så har man jo valgt at beholde den som reference . Og så synes jeg heller ikke helt at det skinner igennem om B&O rent faktisk er bedre end PanaV10 overall ? Hvis man skal være paragrafrytter burde man ha bedømt/belønnet B&O isoleret på billedkvalitet, - eller som fodnote bekendtgøre at man her undtagelsesvis ser bort fra pris ?
Senest rettet af lennon 04 dec 2009, 18:46, rettet i alt 1 gang.