Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
jmc skrev:
Jeg har ikke været inde i fladskærmspaneler særlig længe, og der er sikkert meget jeg ikke aner en dyt om, men er det altid så svært at vælge?
Ingen skærm er perfekt endnu - desværre. :) Der er så mange ting der skal spille sammen og med vores nuværende teknologier kan man ikke samle alt det gode på ét sted.
Af jmc
Æv bæv, det er sgu ærgeligt :)

Så står valget nok mellem en W5500 og en G10E.

Størrelsen er underordnet, der skal bare være så lidt input-lag som muligt og få problemer med blue-ray-afspilningen. G10'erens 'judder' er vidst ikke så omfattende igen, skulle man få et tv der opfører sig sådan, så det er nok det TV jeg hælder mest til.
Af JENC
jmc skrev:Æv bæv, det er sgu ærgeligt :)

Jeg har kigget lidt reviews og andre fora, og åbenbart er det kun nogle G10's der har problemer med 'judder' og panoreringen ved 24p. Derimod har den kanone farver og er generelt et godt TV, hvor der dog KAN forekomme lidt fosfortrailing.

+

Så står valget nok mellem en W5500 og en G10E.

Størrelsen er underordnet, der skal bare være så lidt input-lag som muligt og få problemer med blue-ray-afspilningen. G10'erens 'judder' er vidst ikke så omfattende igen, skulle man få et tv der opfører sig sådan, så det er nok det TV jeg hælder mest til.
Ud over den ikke kan vise 24P kilder rigtigt, så er den nu også overrated af "plasma-mafiaen" 8) herinde.

Den har også problemer med at deinterlace signaler (problem for SD signaler) og dens shadowdetail som de højpriser er således ikke altid god.

Se klippet lidt nede af denne side med Simon Cowells jakke. Ingen shadowdetail på V10 men i stedet på (den gode) LCD.
http://www.hdtvtest.co.uk/news/panasoni ... 602153.htm
Jo, det er en V10, men G10 har samme problem.

(Og jo, jeg har set den får ros for blacks, contrast, colour and motion nedenunder billederne, men den har stadig deinterlacing problemer).

Dertil kommer Plasma'ens udfordringer når det er et lyst rum. Der er ikke tilstrækkeligt "kapow" på. Det er en generel Plasma udfordring som du nok er bekendt med.
Der kan jeg selv bedre lide Samsungs LCD. Som jeg læste i avsforum.com og som jeg er ganske enig i: "The Samsung LCDs just have more vibrant colors than others".

Opråb til Panasonic.... G10 - det er en om'er...
Af sliskie
Hvad er det bedste alternativ til G10?
Af JENC
sliskie skrev:Hvad er det bedste alternativ til G10?
Well, det er også der jeg er.

Jeg står for at skulle nedgradere mit CRT til en tykskærm, og har læst tykt og tyndt og om de forskellige modeller. Det er tydeligvis stadigvæk kompromis'erne verden.

- Er du til Plasma synes Samsungs 855 (den dyre ende) at være det bedste bud, med en V10'er som en runner up særligt hvis du er til 42". LG har nogle modeller der ikke får helt så gode anmeldelser, men til gengæld er gode til prisen, alt efter din vægt på pris/ydelse forhold.
855 kan have problemer med brum fra strømforsyning, hvor V10'eren "larmer" fra sine 4 blæsere. 855 er ganske tynd (nu nærmere vi os at det ikke er tykskærme :-) og rigtig flot.

Ganske givet er det, at man skal gå udenom G10.

- Vender vi øjnene mod LCD, som jeg selv gør nu, er Samsungs B650/B655 et godt bud. Den har dog udfordringer med trailing og en autodimming funktion der kun måske kan slåes fra i firmware. Men har ellers et flot billede og behandler SD rigtig godt.
Er du til tynde modeller er samsungs 2009 serier med LED sidelight (dem med B i nummeret og 4 tal) gode bud.
Jeg kan selv godt lide de "vibrant colors" som Samsungs LCD har. Jeg kigger derfor ikke så meget på Sonys.
Til gengæld vil jeg vente at se Philips 9664 og 9604 modeller inden jeg køber noget.

Og da det stadig er kompromisernes verden vil jeg gerne gå efter ca 10k, for skidtet skal skiftes ud om få år, når ingeniørerne er kommet op af den tunge sofa og får lavet fjernsyn uden kompromis'er der matcher de grundlæggende kvaliteter i CRT. ...jeg forstår ikke helt hvorfor folk synes det er helt okay, at man efter at have givet 15.000 for sit fjernsyn også lige skal give 3.000 for at få det kalibreret. Det burde for filen da virke til den pris... Vi kan spalte atomer og sende sonder til Mars. Hvor svært kan det være at lave et fjernsyn... 8)
Af sliskie
Mit budget ligger på en 8-9.000.
Og så skal det være en 40-42".
Har faktisk haft lidt kig på dette tv:
http://cinemagic.dk/shop/samsung-le40b750-5210p.html men har denne model samme problemer med trailing som deres LED tv? Er det i lige så høj grad?

Glemte lige at tilføje at jeg har haft kig på samsung plasmaen og den er rigtig interessant, men den kommer alt for langt over mit budget :(
Af lennon
y
JENC skrev:
sliskie skrev:Hvad er det bedste alternativ til G10?
Well, det er også der jeg er.

Jeg står for at skulle nedgradere mit CRT til en tykskærm, og har læst tykt og tyndt og om de forskellige modeller. Det er tydeligvis stadigvæk kompromis'erne verden.

- Er du til Plasma synes Samsungs 855 (den dyre ende) at være det bedste bud, med en V10'er som en runner up særligt hvis du er til 42". LG har nogle modeller der ikke får helt så gode anmeldelser, men til gengæld er gode til prisen, alt efter din vægt på pris/ydelse forhold.
855 kan have problemer med brum fra strømforsyning, hvor V10'eren "larmer" fra sine 4 blæsere. 855 er ganske tynd (nu nærmere vi os at det ikke er tykskærme :-) og rigtig flot.

Ganske givet er det, at man skal gå udenom G10.

- Vender vi øjnene mod LCD, som jeg selv gør nu, er Samsungs B650/B655 et godt bud. Den har dog udfordringer med trailing og en autodimming funktion der kun måske kan slåes fra i firmware. Men har ellers et flot billede og behandler SD rigtig godt.
Er du til tynde modeller er samsungs 2009 serier med LED sidelight (dem med B i nummeret og 4 tal) gode bud.
Jeg kan selv godt lide de "vibrant colors" som Samsungs LCD har. Jeg kigger derfor ikke så meget på Sonys.
Til gengæld vil jeg vente at se Philips 9664 og 9604 modeller inden jeg køber noget.

Og da det stadig er kompromisernes verden vil jeg gerne gå efter ca 10k, for skidtet skal skiftes ud om få år, når ingeniørerne er kommet op af den tunge sofa og får lavet fjernsyn uden kompromis'er der matcher de grundlæggende kvaliteter i CRT. ...jeg forstår ikke helt hvorfor folk synes det er helt okay, at man efter at have givet 15.000 for sit fjernsyn også lige skal give 3.000 for at få det kalibreret. 8)
De bedste fladskærme slår faktisk et hvilket som helst CRT, på ca 18 ud af 20 parametre. Og "et hvilket som helst CRT" - topmodel - kostede snildt mere end 15.000 plus de 3000kr i sin tid ( 1995 - 2000) . Og i nutidens kr er det jo komplet latterligt for en 32" CRT, - som var større end en halv campingvogn , - og som sugede mere støv end Nilfisken . Men der var jo ikke andet , - det er der heldigvis nu . . ! !
Af xcardman
JENC skrev
Og da det stadig er kompromisernes verden vil jeg gerne gå efter ca 10k, for skidtet skal skiftes ud om få år, når ingeniørerne er kommet op af den tunge sofa og får lavet fjernsyn uden kompromis'er der matcher de grundlæggende kvaliteter i CRT. ...jeg forstår ikke helt hvorfor folk synes det er helt okay, at man efter at have givet 15.000 for sit fjernsyn også lige skal give 3.000 for at få det kalibreret. Det burde for filen da virke til den pris... Vi kan spalte atomer og sende sonder til Mars. Hvor svært kan det være at lave et fjernsyn...

med den udtalelse har du vist aldrig set et pioneer 500M. Netop derfor har jeg købt et. Grunden er jo at det er bedre end end de bedste crt tv.
der kommer en g10 til kort, det vil jeg give dig ret i. men stadig bedre end mange af de gamle crt tv. forskellen på et godt crt tv og dårlige, er ligesom plasma idag i store træk.
gav selv 15000 for et 32 tommer crt tv og nu 200000 for et 50 tommer.
kvalitet koster. Et crt tv og lcd til 8000 kr burde jo også have få det kalibreret. Det er ikke kun et plasma til 15.000 kr. igen en fordom og udbredt misforståelse.
Af jmc
At G10'eren/V10'eren har problemer med deinterlacing er efter min mening hvad det er. Lys i rummet er heller ikke et problem da jeg har mørklægningsgardiner i vinduerne ;) Der kan tones helt ned for lyset på den bedste solskinsdag.

At du skriver at V10 (som jeg nu overvejer at anskaffe i stedet for G10, gudskelov for SP-penge) lider under Shadow Detail problemer synes jeg lyder mærkeligt når Rasmus bl.a skriver det er et af de gode punkter ved V10'eren.
Af JENC
jmc skrev:At G10'eren/V10'eren har problemer med deinterlacing er efter min mening hvad det er. Lys i rummet er heller ikke et problem da jeg har mørklægningsgardiner i vinduerne ;) Der kan tones helt ned for lyset på den bedste solskinsdag.

At du skriver at V10 (som jeg nu overvejer at anskaffe i stedet for G10, gudskelov for SP-penge) lider under Shadow Detail problemer synes jeg lyder mærkeligt når Rasmus bl.a skriver det er et af de gode punkter ved V10'eren.
Det er som nævnt ved interlaced materiale den har problemer med shadow detail. Dens behandling heraf synes jeg ikke selv er god nok. Se link fra mit tidligere indlæg.

Hertil kommer at den ikke håndterer 24p korrekt. Det alene er for mig nok til ikke at købe den.
Denne del var heller ikke med i Rasmus' test. Det er op til dig selv, at vurdere hvad du synes om hans tests.
Af JENC
xcardman skrev: med den udtalelse har du vist aldrig set et pioneer 500M. Netop derfor har jeg købt et. Grunden er jo at det er bedre end end de bedste crt tv.
Enig.
Min anke er, at det er nødvendigt at købe toppen af poppen for at nå den nødvendige kvalitet.
xcardman skrev: der kommer en g10 til kort, det vil jeg give dig ret i. men stadig bedre end mange af de gamle crt tv. ...
Enig. Men jeg har et godt crt-tv :-) Gammelt er det også, så det undrer mig at ikke alle dagens skærme er oplagt bedre end mit meget gamle CRT.

Og jeg kan ikke anbefale et G10 med de problemer det har. (med 24p og interlaced SD).
Af xcardman
Jeg vil heller ikke anbefale et g10.
Af Kief
xcardman skrev:Jeg vil heller ikke anbefale et g10.
Blot nysgerrig, nogen der ved om V10 lider af de samme problemer? Har dem lidt mistænkt for at proppe samme indmad i en pænere kasse.. Kun tilføjelsen med THX-mode kan måske have afhjulpet problemet..
Af jmc
JENC skrev: Hertil kommer at den ikke håndterer 24p korrekt. Det alene er for mig nok til ikke at købe den.
Denne del var heller ikke med i Rasmus' test. Det er op til dig selv, at vurdere hvad du synes om hans tests.
Fra HDTVtest.co.uk, om V10:

"1080p/24 capability (PS3) Acepts 1080p/24 video signal; no telecine judder"

"Motion clarity was about as close as you can get to a CRT television: the live broadcast of the UEFA Champions League Final on ITV HD was an absolute visual treat. 1080p/24 video signals were handled well too without any sign of telecine judder. Outside the [THX] mode, engaging [24p Smooth Film] — this option appears in the [Setup] > [Other Settings] submenu in place of [Intelligent Frame Creation] when the TV senses a 24p signal — would introduce a non-so-subtle video-like effect to film-based material."

Og fra AvForums.com:

"Normally when I review displays, I make a point of reviewing what strengths the unit does have, rather than wondering what might have been. The TX-P50V10B is a bit of an exception to this rule, for two reasons: firstly, there is an almost identical version of this TV available in other European countries which is better featured than this one. And secondly, this display should really feature more calibration controls: what's on offer here is essentially identical to the entry-level models in this regard. I'm fairly confident that having the missing controls present would have raised the performance - perhaps enough to even also raise our review scores - to another level. Perhaps it wouldn't have, and I'd have recommended the THX mode anyway. Regardless, all I can do in this situation is wonder.

With a certain other company pulling out of the PDP market lately, video enthusiasts are counting on Panasonic to step up and provide high quality images in the same way that Pioneer once did: through adherence to standards, which exist for a reason. The THX mode is an absolutely fantastic step in this direction - but it's just one step. Regardless, the effectiveness of this mode is undeniable: a one-touch mode for utterly brilliant video is too much to stay mad at regardless of the other controls the TV does or does not have. Do consider this, though: were it not for THX's input into this TV's behaviour, there would be almost nothing to set this model apart from the considerably cheaper G10 series. Thanks to them, though, the out of the box Greyscale performance is wonderful, and the colour reproduction is fantastic – leagues ahead of the usual "pumped up" look. This makes for an absoutely excellent display which is not only kind to standard definition content, but one which realises HD (almost) to its full.

I started this review by mentioning that none of Panasonic's Plasmas are bad TVs (not by a long shot), and I'm about to finish it in the same way. I do think that especially at the higher end, the company should be including more calibration controls to add value for money. Several manufacturers of what often turn out to be lesser displays are managing this feat, so we can only dream what Panasonic could achieve by implementing such features. For now, though, the THX image mode combined with Panasonic's Plasma know-how win the panel a Highly Recommended badge."