Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle her på flatpanels,

Efter at mit gamle 32" Sharp TV, jeg købte i 2001, endelig er stået helt af skal jeg have købt mig et nyt LCD-tv og nej hvor er der mange muligheder!

Jeg har kigget på diverse anmeldelser her på siden, samt de forskellige indlæg, i fora, om TV i den givne prisklasse og er kommet frem til 3 løsninger:

Samsung LE40A866

Sony KDL-40W5500

Panasonic TX-P42G10E

Der er forskellige pro's og con's for de 3 fjernsyn, det er klart, og det er så her jeg har brug for hjælp.

Det TV jeg køber skal bruges til bl.a Xbox360 samt PS3-spillen, hvortil hurtigt gameplay kan blive en realitet. Hertil skal det selvfølgelig være PC-opkoblet, hvor jeg altid afspiller film og diverse fra (selvom jeg har en PS3 vil jeg hellere køre det fra PC) og til sidst bruges til lidt fjernsynskiggeri.

Som det ser ud nu hælder jeg mest til Sony KDL-40W5500, da det har et godt 100Hz system, farven er god dog selvom der er lidt problemer med shadow detail.

Samsung er der gået lidt i baggrunden da jeg læste at det har et dårligt 100hz system og at det har lidt problemer med bevægelse i HD.

Panasonics er jo plasma, og her er jeg lidt bange for at TV'ets judder-problem og evt phosphor-trailing kan blive et problem især ved brug af PS3'en i eventuelle hurtige spil.

Det er især konsol -og pc-opkoblingen jeg går op i, da jeg ikke ser utrolig meget fjernsyn men mest film og diverse.

Kom med et input/erfaringer hvis du har lyst, for jeg har virkelig brug for lidt hjælp :)
Af sliskie
Mit valg er efter en del tid faldet på Samsung B750. (8.500 inkl. fragt fra Tyskland). Læste anmeldelsen af A866 og det kan næppe være blevet dårligere ;)
Af jmc
OKay? Har du et link til det? :)

Jeg har kraftigt overvejet G10'eren eftersom den har lav responstid og efter sigende intet input lag. Ser ud til at være et rigtig godt tv. Det skal dog selvfølgelig kalibreres som jeg ikke aner hvordan gør, men det skal de vel alle sammen.

Er der nogle brugere herinde fra der har en G10 og gider give en kommentar?
Af xcardman
alle tv skal nemlig kalibreres, det overser mange desværre når de køber et lcd tv.
havde købt en panasonic 42v10. men ud og se dem.
Af jmc
Men et 42v10 koster omkring 11-12000 hvor et g10 koster omkring 8, hvilket er hvad jeg lige har at gøre med.
Af xcardman
en g10 har desværre lidt problemer med 24p, men måske ikke alle.
ellers kig på en x10, den har heller ingen blæser og full HD har ikke brug for på en 42 tommer. heller ikke til ps3.
Men da du skal køre meget pc er full HD nok bedst.
alle tv i har deres fordele og ulemper, men ellers skulle en sony w5500 nok kunne dække dine behov.
Af tbigum
Kan kun sige jeg er meget tilfreds med mit W5500, bruger det også til Xbox og PS3, og det ser bare godt ud, også selvom det er standard instillinger jeg kører med, har ikke fået kalibreret det ind endnu, men har en kalibrerings-dvd liggende, så jeg er spændt på om det giver noget, men kan kun anbefale et W5500 :)
Af JENC
sliskie skrev:Mit valg er efter en del tid faldet på Samsung B750. (8.500 inkl. fragt fra Tyskland). Læste anmeldelsen af A866 og det kan næppe være blevet dårligere ;)
Hej Sliskie

Jeg lurer selv på B750 eller B650, i 46".

Flere har klaget over slør på Samsungs 2009 modeller. Jeg har også hørt det om B650. Men ikke specifikt om B750 (endnu). Måske fordi den har det nye 200hz system.

- Oplever du slør omkring elementer på skærmen ved hurtige panoreringer (læs evt. testen af LED-udgaven her på Flatpanels).

- Hvilken butik købte du igennem? Hvad var pris hhv. fragt?

- Har du prøvet MPEG4 kanaler på DVB-C og/eller DVB-T, og fungerer de so de skal på den parallelimporterede?

Thanx

LE46B650 koster 9.600,- og LE46B750 koster 13.000,- (afrundet) hos Cinemagic. Jeg synes merprisen på knap 30% for 200hz er ret hamper...
Af sliskie
Jeg har ikke købt det endnu. Jeg er klar til at bestille hos CE24.de, men vil lige ud og se det først. Tager til elgiganten i morgen, hvor de har B755, som jo sådan set er samme tv.
LED tv'erne har jeg set og uden egentlig at kigge efter det, bemærkede jeg sløret. Dette gjorde jeg hurtigt kom væk fra det, især også efter at have læst testen.
Af JENC
Hej Sliskie

Jeg fandt lige denne, siden jeg skrev her i tråden for lidt siden:

http://www.hdtvtest.co.uk/news/samsung- ... 526151.htm

Den skal du næsten læse. Her skriver han om trailing. Han har også en test af B650, hvor han ikke skriver om trailing.

Jeg læste i øvrigt på avsforum.com, at disse paneler og systembehandlingen skulle være 8-bit. Er der nogen der kan bekræfte hvad signalbehandlingen (bit) reelt er i B650 og B750?
8-bit lyder skræmmende lavt... ;;)
Af sliskie
Ja, det kan jeg godt se. Men jeg nægter at tro på, det er ligeså tydeligt som ved LED. Hvis det var lige så slemt, så tror jeg ikke på den ville få den der highly recommended pris? Men jeg tager ud og ser det i morgen, så kan jeg lige melde tilbage, hvis det er? :)
Af oz1lly
som der bliver skrevet tror jeg du skal kikke på Sony KDL-40W5500

Menu er i samme ånd som PS3.

Har selv en 46z4500 som jeg er meget glad for.
Af jmc
Tak for svarene :-)

Jeg har kigget lidt reviews og andre fora, og åbenbart er det kun nogle G10's der har problemer med 'judder' og panoreringen ved 24p. Derimod har den kanone farver og er generelt et godt TV, hvor der dog KAN forekomme lidt fosfortrailing.

40W5500 Lyder dog også som et rigtig fint TV.

Jeg har ikke været inde i fladskærmspaneler særlig længe, og der er sikkert meget jeg ikke aner en dyt om, men er det altid så svært at vælge?