Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af aravn
Tak for fantastiske svar begge to.

Da jeg skrev mit iøvrigt lettere hastigt forfattet indlæg ovenfor var jeg meget motiveret for et hurtigt valg, men er nået frem til at ville vente til slutningen af måneden, der hvor dells 30% bortfalder.

HP er nok for dyr, så den må umiddelbart kunne slettes. Tilbage står Dells 2405, Samsung 214T og 3 skærme der endnu ikke er på hylderne. Dvs Xerox, Acer og Benq alle enten 23" eller 24"
Spørgsmålet er om jeg vil vente de 14 dage til 3 måneder før disse 3 alternative produkter kommer eller vil handle nu... Anyways de må jeg have afklaret i den kommende tid. Jeg vil fortsætte med at lede efter de reviews som jeg gerne vil have til at underbygge mit valg på.

Ønskelisten for mig på seriøse reviews må p.t. være 214t, vp930 & 970p og længere ude i fremtiden de 3 kommende skærme fra Xerox, Acer & Benq. De to 19" er nævnt fordi de ser lovende ud men er endnu ikke reviewmæssigt undersøgt.

Med venlig hilsen

Aravn
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Aravn: NU håber jeg ikke jeg gør det endnu sværere for dig, men jeg vil da lige pointere, at NEC også har en interessant skærm ude baseret på samme panel, som det der sidder i Samsung 214T:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=153906

Responstiden er vel og mærke 8 ms (grå-grå), selvom Edbpriser angiver den til 16 ms.
Ønskelisten for mig på seriøse reviews må p.t. være 214t, vp930 & 970p og længere ude i fremtiden de 3 kommende skærme fra Xerox, Acer & Benq
Jeg vil prøve at rykke for 214T og VP930 endnu en gang.
Af Holmer
Lækkert at se der er godt gang i tråden (og forumet i det hele taget). Jeg har været lidt væk da der stadig ikke er nogen af de relevante reviews vi alle (her i tråden) sukker efter (især af 214T ;)
Da vi er mere eller mindre i samme båd vil jeg da gerne beskrive hvordan jeg har indsnævret hvilket skærm jeg helst vil have/se et review af.
1) Udformningen af mit skrivebord gør at skærmen maks. kan være 21" (derfor vil jeg ikke gøre mig klog på større skærme).
2) Jeg vil kunne køre mindst 1600x1200 nativt for at få mest mulig plads at arbejde på og mindst muligt "kornet" billede - det diskvalificerer alt under 20".
3) Jeg er bange for at nogle af de programmer jeg også bruger på arbejde ikke kan vises ordenligt på en wide screen og kan ikke leve med sorte kanter og skalerede opløsninger - det diskvalificerer Acer og BenQ's 20" 8 ms WS.
4) Jeg vil have en hurtigere responstid et det et 16 ms S-IPS panel leverer da jeg har brugt en formue på en ny PC og også vil kunne spille uden "slinger" og kommer desuden fra en udmærket CRT så jeg vil også have en god kontrast.
5) Det efterlader mig pt. med valget mellem NEC MultiSync LCD2170NX-BK ( http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=153907 ) og Samsung SyncMaster 214T ( http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=157143 ) - med mindre jeg har gået glip af noget?.
6) Her diskvalificeres NEC skærmen pga. den høje pris, de manglende justeringsmuligheder og at man selv skal købe et DVI kabel ved siden af.
7) Jeg har ikke tålmodighed til at vente et halvt år på noget endnu bedre - det er en skrue uden ende.
8) Desuden er der to lokale butikker der forhandler Samsung og derfor kan bestille den hjem til mig med en god prisgaranti og evt. en god pixelfejlspolitik/returret - jeg skal bare se et seriøst review af den 214T så handler jeg. Det ser ud til den lander i DK butikker indenfor ca. 1-2 uger.

Jeg ved ikke om det kan hjælpe nogen med at vælge ellers spørg Rasmus han er guruen :)
MVH
Holmer
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Hver gang folk siger Guru, så får det mig til at tænke på den der åndssvage film om ham Sex guruen =)

Jeg ville lige opdatere tråden og gøre valget lidt sværere for jer der stadig går og ser lidt på de kommende skærme. ViewSonic har lige lanceret 4 nye skærme på det taiwanske marked. Heriblandt kunne tre af dem være interessante for flere af jer. Det er nemlig to 20 tommer widescreen og en 23 tommer widescreen.

VA2012W er en 8 ms skærm, VX2022W er en 3 ms skærm og VP2330W er endnu en 8 ms skærm. Jeg vil tro at 3 ms skærmen er baseret på et TN panel (ja, TN har også taget skridtet til 20 tommer skærme nu), men de to andre vil jeg tro er P-MVA paneler fra AU Optronics.
Men jeg skriver det i en nyhed en af de kommende dage, så kan I evt. læse mere.

Og så modtager jeg VP930 i dag, så jeg skulle snart kunne færdiggøre en anmeldelse af den.
Af aravn
Hej

Så kastede jeg mig ud idet... efter ikke at have kigget et par dage surfede jeg lidt rundt idag. Lidt her, lidt på edbpriser og så på dell.dk

Dell havde pludselig øget rabbaten med 6% til ialt 36% på 2405fpw. (ca. 6.900), hvilket er nogenlunde de samme som for en samsung 214t....

Jeg ved at den måske ikke lige er det sidste nye som f.eks. 214t, men den er gennemprøvet, gennemtestet, "revisionsmodnet", 24" og billig. :-)

Nu glæder jeg mig bare til at få den i sving sammen med mit X850 PE...
Husk at have et monstergrafikkort hvis i går i lignenede overvejelser... Opløsningen på en 24w er... well monster hehe.

Til sidst tak for hjælpen til alle hvis indlæg jeg med interesse har læst og en stor tak til Rasmus og Yakken uden hvis gode råd og vejledninger dette valg havde været så meget desto mere ukvalificeret.

Mvh

Aravn
Af erikkjaer
:p Jeg ønsker dig alt mulig held og lykke med din nye skærm. Men det jeg egentlig bare ville sige var at min 214T lander med posten i morgen, så der går ikke så længe før min vurdering kommer i en tråd.... :) Hvis du da ikke allerede har købt Dell'en...
Af aravn
Tilllykke med 214t'eren :)

Jeg havde lige købt 2405'eren da jeg postede før :) men der er en leveringstid på 5-7 dage fra Dell så det varer lige et par dage inden den kommer.

Mht. din oplevelse af 214t glæder jeg mig til at høre den, der foreligger alt for få oplysninger om hvor god den egentlig er.

Jeg vil også selv poste om min oplevelse af 2405'eren. Jeg håber at jeg ikke kan se alt for meget ghosting eller lign i den, men det er vist meget forskelligt iforhold til ens standard og hvor god ens synssans er.

På lidt længere sigt er der jo ingen der siger at man skal nøjes med at køre en tft monitor af gangen. :D Min CRT skal nok have en FPS afløser på et tidspunkt i det nye år. Det kunne være 214t eller en helt anden skærm f.eks VP930 som der tilsyneladende snart kommer kærkomment review af.

Mvh

Aravn
Af Holmer
Erikkjaer jeg er meget spændt på din vurdering af den 214T. Pøj pøj med den.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har her på arbejdet haft mulighed for at se på lillebror, nemlig 204T som jeg desværre må sige er en blandet fornøjelse.

Farverne er gode, opløsningen sidder lige i skabet og betragtningsvinklerne er også i orden. Men responstiden er så elendig at selv markøren i windows trækker spor ligesom man kender det fra dårlige laptop-displays. Hvis man overvejer at køre så meget som 1 program hvori bevægelse indgår, så er dette ikke skærmen man skal satse på.

Jeg tilføjer disse kommentarer under brugeranmeldelserne, men lad det være en advarsel: 204T er IKKE pengene værd.
Hej allesammen :)

Jeg er stadig på udkig efter en 20-21" skærm til en rimelig pris... dvs ikke Eizo eller sådan!
Den skal bruges til semi prof. grafik, hutige spil og film.

Jeg har derfor prioriteret responstiden, men jeg har ikke rigtig erfaring med, om den overhovedet er god nok på så store skærme.

Jeg har også kig på:
Samsung SyncMaster 214T
NEC MultiSync LCD2170NX

Er der andre aktuelle eller kommende bud? :o
Af Mikael Hansen
Hej igen

Tak for jeres svar.

Der er et par 20" jeg har kigget på, men egentlig har jeg besluttet mig til at prioritere 21" højest da den skal bruges til både grafik og film.

Dernæst skal den kunne bruges til både grafik, video og spil på et niveau, hvor der er så korrekte farver man kan få for omkring kr 6000-7000, og responstid så jeg kan spille CS og ligende, plus den kommer til at fungere sammen med DVD afspilleren i computeren.

Med andre ord, den skal kunne det hele.
:p

Jeg tror faktisk ikke skærmen findes endnu, men med den udvikling jeg har set inden for det sidste halve år, burde det kunne komme når som helst!?

Det evige problem med om man bare skal købe nu eller vente.
Hvis jeg havde plads havde jeg købt en CRT, men jeg tror mit skrivebord ville bryde sammen under vægten. :D