Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af amindk
Til xprezz

Jeg kan huske at vi begge købte et 796 på samme tid, og har ikke haft problemmer med mit tv før her på det seneste hvor touchpanelet er begyndt at blinke, jeg fik besøg af Samsung, og efter et par minutter fik jeg at vide at jeg inten kan bytte det til en anden model eller vente til fejlen bliver udbedret (hvilket har lange udsigter).
Men kan læse mig frem til at dit B7070 tv ikke var nogen oplevelse.

Her kommer det gyldne spm, kan jeg kræve min penge tilbage?
Af TvHomer
Så kom jeg vist lidt på hjemmebane. Hvis manglen ikke er uvæsentlig, og har samsung erkendt dette, og at de ikke kan udbedre, så er du berettiget til at hæve købet.

Nedenfor følger uddrag fra købeloven:

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem

1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.

Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.

Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.

§ 79. Ved afgørelsen af, om afhjælpning eller omlevering er sket inden for rimelig tid, jf. § 78, stk. 4, tages navnlig hensyn til genstandens art, mangelens beskaffenhed og køberens behov for genstanden, herunder om sælgeren for egen regning har stillet en erstatningsgenstand til køberens rådighed.

Stk. 2. Køberen kan holde købesummen tilbage, indtil krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering er opfyldt. Må mangelen anses for uvæsentlig, kan køberen dog ikke tilbageholde et beløb, som åbenbart overstiger, hvad det vil koste at afhjælpe mangelen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
xprezz skrev:Yakken: Jeg har aldrig sagt jeres tests ikke er af høj kvalitet, det er det. Meget gennemarbejdede og godt præsenteret.
Hvis jeg ikke skal tolke en kommentar som "anmeldelser fra flatpanels.dk skal tages med et gran salt", som et udtryk for at anmeldelserne generelt er af lav kvalitet, så bør du nok koble et par ekstra kommentarer til sådanne udtalelser i fremtiden. Jeg kan ikke, uanset hvordan jeg drejer den, se det, som andet end en generel tilsvining. Hvordan du så derefter kan undre dig over en negativ tone overfor dit indlæg, er mig igen uforståeligt.
Af Kief
yakken skrev:
xprezz skrev:Yakken: Jeg har aldrig sagt jeres tests ikke er af høj kvalitet, det er det. Meget gennemarbejdede og godt præsenteret.
Hvis jeg ikke skal tolke en kommentar som "anmeldelser fra flatpanels.dk skal tages med et gran salt", som et udtryk for at anmeldelserne generelt er af lav kvalitet, så bør du nok koble et par ekstra kommentarer til sådanne udtalelser i fremtiden. Jeg kan ikke, uanset hvordan jeg drejer den, se det, som andet end en generel tilsvining. Hvordan du så derefter kan undre dig over en negativ tone overfor dit indlæg, er mig igen uforståeligt.
Er også enig i at det indlæg som trådstarter kommer med er lavmålet af diskussion og kommunikation.

En ting er at man har haft en dårlig oplevelse med et tv, men en anden ting er at konkludere en hel generation LED tv udfra 1 tv derhjemme og 1 i Hifiklubben (samt udtalelser fra udenlandske sites) - det er vist ikke engang empiri nok til at konkludere at tv'et er tyndt... (if you catch my drift)

Jeg synes ikke at "du har stukket hånden i et bistad" men nærmere umotiveret valgt at, når en test herinde går mod dine erfaringer og erfaringer fra din yndlingsside i udlandet, så må det skyldes inkompetence af folk herinde. Kvaliteten af anmeldelser herinde er af top kvalitet, faktisk er det meget få sider som rent faktisk tester skærmen så godt.

Rasmus nævner problemer med slør som du nævner ikke et problem, hvem skal man så stole på... mon ikke tv er forskellige og perceptioner det samme?

En sidste ting er at du slet ikke har læst den anmeldelse ordentligt. I anmeldelsen som linkes til, skriver anmelder netop at tv'et performer fint men at han ikke vil anbefale tv'et til brugerne på forummet, da de oftest efterspørger den bedste kvalitet.

Nogen mennesker vælger at gå på kompromis med kvalitet for at få æstetik og minimalisme, andre vælger det omvendte... Dermed kan man ikke konkludere at hele generationen er noget bras, men nærmere at tv'et ikke levede op til dine krav. (og måske ikke de fleste billede-"freaks" - forstået på en god måde)

Der er adskillige erfaringer med B6000/7000 herinde og på Recordere, hvor folk er ovenud tilfredse med deres tv og hvor de ikke nævner hverken slør eller clouding som noget problem!
Af xprezz
Der er adskillige erfaringer med B6000/7000 herinde og på Recordere, hvor folk er ovenud tilfredse med deres tv og hvor de ikke nævner hverken slør eller clouding som noget problem!
Det har nu heller ikke drejet sig om nogen af de problemer. Jo det TV jeg fik hjem havde store problemer med clouding, der kan jeg have været uheldig men det drejer sig derimod om dimming. Hvis der er nogen der har et 7070 har jeg lavet en lille powerpoint der tvinger problemet frem hvis det skulle have interesse.
Problemet var så tydeligt at min kæreste der ikke kan se forskel på noget som helst kommenterede det.
En sidste ting er at du slet ikke har læst den anmeldelse ordentligt. I anmeldelsen som linkes til, skriver anmelder netop at tv'et performer fint men at han ikke vil anbefale tv'et til brugerne på forummet, da de oftest efterspørger den bedste kvalitet.
Jeg har jo netop læst anmeldelsen men du har vidst glemt denne del da du kigge på den:
In measuring the B6000 we found our first issue with this new technology. To achieve the desired black levels that Samsung are aiming for with the LED system, they are using an automatic dimming system (not local dimming- that is only available with an LED backlight). The effect of this dimming, which cannot be turned off in the main menus or service menu areas, is to adjust the screen luminance in such a way that it makes greyscale set up very difficult. I will cover the other issues with the dimming later.
Looking at the greyscale and gamma graphs first, you would be forgiven for thinking that a child had drawn the greyscale tracking graph with some crayons. I have to say that this is one of the most disappointing performances I have seen, but also points to the issues with the auto dimming affecting the set. You can see that there is a very distinct gamma peak under 20ire which also coincides with the greyscale tracking. Indeed, as our Sencore VP401 was going through its 10% shifts from 0ire up; the 10, 20 and 30ire fields looked too dark to the eye, never mind the software measurements. I could see the LEDs dimming to try and obtain the deep black background, as I used some window patterns, and the grey of these boxes was not at the desired luminance level. To say that this was frustrating would be an understatement and I longed for an option to switch this dimming off. The reason we can’t do that is down to the picture processing and how the LED system works. As we get further up the scale of luminance the dimming is obviously not as much of an issue.
Overall, I was happy with the results obtained from my calibration, however some issues do add to inaccuracies within the image. The main culprit is the auto dimming system for the LEDs and not only its effects on the greyscale and Gamma, but also the screen uniformity issues that are blatantly obvious with low light scenes. This is an effect of using edge LED technology as it is very difficult to illuminate the entire screen surface with the same amount of light.
Let’s answer that question about auto dimming and normal TV and Blu-ray images first. Yes, you can see the auto dimming and screen uniformity issues watching normal material. It is clear that it is a downside of the technology and simply something you have to either live with, or find something else that suits your needs.
Af Kief
Ja jeg læste godt hans kommentarer omkring sort-niveau og auto-dimming. Men han skriver samtidig i testen hvordan den performer godt rent billedmæssigt osv.

Se følgende:
I just can’t bring myself to recommend this for enthusiasts or videophiles who want the best images at home for critical viewing.
Obviously, AVForums members will want the very best their money can buy, and may well have doubts about the B6000
Det giver ingen mening at skrive noget så ringe om tv'et og så samtidig skrive at det kun er de mest kritiske forbrugere han ikke kan anbefale det til?

I så fald falder hans anmeldelse lidt sammen. Han burde vel skrive han ikke kunne anbefale det til nogen som helst??

En helt anden ting, er der ikke noget med man kan "force turn off" auto-dimming på en måde? Synes jeg læste det et sted..

Selv om jeg nu tror Rasmus når han siger at det ikke er generende eller ødelæggende for billedet.
Af Morientes
Jeg fik også tilbudet om en bytter.
Efter lange overvejelser valgte jeg også at lade være.
Synes simpelthen ikke de nye TV fra Samsung virker så gode og jeg er fløjtende ligeglad med hvor flade de er (til en vis grænse).

Hvad mener folk om at få en økonomisk kompensation? Burde det være muligt? (LÆS: bør Samsung være forpligtet til det?) Og er det forretningen eller Samsung man skal have det af?

Det er vel ikke KUN forretningen? Det jo sådan set ikke deres skyld...
Af Garm
Ifølge kommentarerne til AVforums anmeldelse har flere haft held med enten at disable dimming i menuen ved at sætte den til enten off eller low, hvilket har løst problemet. Selvfølgelig med et dårligere sort-niveau som konsekvens, men så har brugeren i det mindste valget. Kunne være rart at få opklaret om dette rent faktisk er muligt og gør en forskel.

Jeg var selv brændt varm på de nye Samsung LED og havde regnet med det skulle være mit første rigtige fladskærms TV, men hvis der ikke kan gøres noget ved dimming og der samtidig er seriøs trailing må jeg desværre nok kigge efter noget andet. En skam da serien har kick-ass design, strømforbrug og billedkvalitet ellers O-O
Af junsas
Garm skrev:Ifølge kommentarerne til AVforums anmeldelse har flere haft held med enten at disable dimming i menuen ved at sætte den til enten off eller low, hvilket har løst problemet. Selvfølgelig med et dårligere sort-niveau som konsekvens, men så har brugeren i det mindste valget. Kunne være rart at få opklaret om dette rent faktisk er muligt og gør en forskel.

Jeg var selv brændt varm på de nye Samsung LED og havde regnet med det skulle være mit første rigtige fladskærms TV, men hvis der ikke kan gøres noget ved dimming og der samtidig er seriøs trailing må jeg desværre nok kigge efter noget andet. En skam da serien har kick-ass design, strømforbrug og billedkvalitet ellers O-O

Auto dimming kan faktisk slås fra ved at gå ind i service menuen
Af Garm
junsas skrev:Auto dimming kan faktisk slås fra ved at gå ind i service menuen
Det har ifølge AVforums anmeldelse dog ingen effekt:

"We switched off the option in the service menu, as described in the review, but when we went back to the regulate test pattern (as seen in the video) it still introduced auto dimming. We concluded this was part of the design and engineering so the set can achieve its back levels and cannot be fully switched off."

Flere brugere nævner dog i kommentarerne, at de har haft held med at få auto dimming væk ved at sætte indstillingen til low eller off, men det kunne være rart med lidt klar info - evt. fra folk her på flatpanels som har købt TV'et :)
Af pekr
Jeg har selv 46b6050, jeg synes det er et rigtig fint tv. Jeg oplever ingen af de problemer der omtales. Jeg har kun haft plasma tv op til nu, bl.a pio 436, px80 og pio 508. Og jeg er blevet positivt overrasket, havde nemlig svoret at jeg aldrig skulle have LCD. Jeg nyder mit hver dag :-)
Af Kief
pekr skrev:Jeg har selv 46b6050, jeg synes det er et rigtig fint tv. Jeg oplever ingen af de problemer der omtales. Jeg har kun haft plasma tv op til nu, bl.a pio 436, px80 og pio 508. Og jeg er blevet positivt overrasket, havde nemlig svoret at jeg aldrig skulle have LCD. Jeg nyder mit hver dag :-)
Dejligt... Det er da noget af at skifte fra et Pio 508 til en Samsung LED? Det er ikke noget som man hører hverdag.. Var det designet eller hvad var grunden til det skifte? :)

Skal siges at jeg får mit 46B7050 i morgen, glæder mig som et lille barn... (Efter 3 måneder helt uden tv (godt for eksamenslæsningen) glæder jeg mig til at kunne se lidt tv igen (B )
Af Garm
Kief skrev: Skal siges at jeg får mit 46B7050 i morgen, glæder mig som et lille barn... (Efter 3 måneder helt uden tv (godt for eksamenslæsningen) glæder jeg mig til at kunne se lidt tv igen (B )
Tillykke med TV'et. Hører gerne om dine erfaringer med trailing og auto dimming! :)
Af Kief
Garm skrev:
Kief skrev: Skal siges at jeg får mit 46B7050 i morgen, glæder mig som et lille barn... (Efter 3 måneder helt uden tv (godt for eksamenslæsningen) glæder jeg mig til at kunne se lidt tv igen (B )
Tillykke med TV'et. Hører gerne om dine erfaringer med trailing og auto dimming! :)
Tak! Jeg skal nok skrive min oplevelser.. Jeg hører måske ikke til blandt de mest billedkritiske personer men mener da jeg har set og ejet min del af forskellige fjernsyn..